اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پیشنهاد ترکمنستان برای ایجاد منطقه صلح، اعتماد و همکاری «آسیای مرکزی -منطقه خزر»

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: «عشق‌آباد» علاقه‌مند به ایجاد صلح و ثبات، امنیت، رفاه و وحدت مردم افغانستان است و در این راستا ایجاد منطقه صلح، اعتماد و همکاری «آسیای مرکزی -منطقه خزر» را پیشنهاد داد.

پیشنهاد ترکمنستان برای ایجاد منطقه صلح، اعتماد و همکاری «آسیای مرکزی -منطقه خزر»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در سخنانی در جمع شرکت کنندگان در هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: در سال های اخیر جهان به مکانی ناامنی تبدیل شده و جامعه بین‌المللی باید اقدامات لازم را برای افزایش همکاری های بین المللی و ایجاد اعتماد متقابل انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: دوره گذشته با مشکلات جدی در زمینه تأمین صلح و امنیت جهانی، تشدید درگیری های محلی و منطقه ای همراه بود، در این شرایط ترکمنستان، به عنوان یک عضو مسئول جامعه جهانی، به طور مداوم در حل مسائل بین المللی تنها از طریق مسالمت آمیز، سیاسی و دیپلماتیک بر اساس اصول منشور سازمان ملل متحد کمک کرد.

بردی محمداف در ادامه از برنامه های ترکمنستان برای تشکیل کنفرانس بین المللی «سیاست های صلح و اعتماد - مبنای امنیت ، ثبات و توسعه بین المللی» در دسامبر امسال در عشق آباد خبر داد. همزمان با اعلام این ابتکار، وی  پیشنهاد ایجاد منطقه صلح، اعتماد و همکاری «آسیای مرکزی -منطقه خزر» را ارائه کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به موضوع مبارزه با ویروس کرونا خاطرنشان کرد که تلاش هایی که در این راستا از سوی جامعه بین المللی انجام می‌شود اما به اندازه کافی موثر نیست. این بیماری همه گیر شکست های سیستماتیک جدی در سازوکارهای پاسخگویی به چنین چالش هایی را نشان داده است.

محمداف تأکید کرد: سازمان بهداشت جهانی بستر اصلی گفتگوی چند جانبه برای توسعه پاسخهای یکپارچه و متقابل به چالش های مشترک در زمینه سلامت جهانی است.

 رئیس جمهور ترکمنستان پیشنهاد کرد که جلسه اولیه مجمع عمومی سازمان ملل به مطالعه موضوع ایجاد تعدادی از نهادهای بین المللی و منطقه ای اختصاص یابد.

وی گفت: یک برنامه ویژه سازمان بهداشت جهانی  برای مطالعه ژنوم کروناویروس و ایجاد مکانیزم کنترل پاندمی چند جانبه و مرکز روش شناسی سازمان بهداشت جهانی برای درمان و پیشگیری از عفونت های حاد و مرکز منطقه ای اپیدمیولوژی، ویروس شناسی و باکتریولوژی آسیای مرکزی باید ایجاد شود.

وی در مورد وضعیت افغانستان خاطرنشان کرد که ترکمنستان علاقه زیادی به ثبات و امنیت سیاسی افغانستان، رفاه و وحدت مردم این کشور دارد.

بردی محمداف گفت: در عین حال، ما طرفداران واقعی برای حل اختلافات از طریق مسالمت آمیز، سیاسی و دیپلماتیک هستیم. ترکمنستان، مانند گذشته از حمایت اقتصادی همه جانبه و کمک های بشردوستانه به افغانستان دریغ نخواهد کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان از آمادگی این کشور را به عنوان یک کشور همسایه و بی طرف برای کمک به ایجاد شرایط برای ایجاد صلح، هماهنگی و وحدت در افغانستان خبر داد.

 به گفته وی، در نشست کنونی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ترکمنستان انتظار دارد که برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار گفتگوی گسترده ای آغاز شود.

بردی محمداف گفت: در طول نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ترکمنستان به همراه شرکای خود در منطقه قصد دارند به دنبال ایجاد یک برنامه ویژه از طرف سازمان ملل متحد برای نجات حوزه دریای آرال باشند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول