اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

قانون پزشکان تعهدی باید اجرا شود/ با وزیر بهداشت شرط شده است ظرفیت پذیرش پزشکی را افزایش دهد

نماینده مجلس با اشاره به اهمیت جبران کمبود پزشک کشور گفت: اهمیت افزایش تعداد ظرفیت پزشکی تا حدی است که در جریان رای اعتماد وزیر بهداشت با او شرط شده که هر سال متناسب با نیازهای کشور باید ظرفیت آزمون پزشکی افزایش پیدا کند تا در یک دوره زمانی بتوانیم پاسخگوی همه نیازهای کشور باشیم.

قانون پزشکان تعهدی باید اجرا شود/ با وزیر بهداشت شرط شده است ظرفیت پذیرش پزشکی را افزایش دهد

حجت الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی شب گذشته به صورت اینترنتی مهمان برنامه عیار شبکه افق بود و درباره معضل کمبود پزشک و پیگیری‌های این کمیسیون برای حل این مشکل صحبت کرد. وی در ابتدا با اشاره به قطعی بودن کمبود پزشک در کشور گفت: سرانه پزشک به جمعیت ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرو و حتی منطقه، پایین است. در نتیجه با توجه به نیاز کشور ضروری است تا ظرفیت‌های پذیرش پزشکی سال به سال افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون اصل 90 برای جبران کمبود پزشک خاطر نشان کرد: اهمیت افزایش تعداد ظرفیت پزشکی تا حدی است که در جریان رای اعتماد وزیر بهداشت با او شرط شده که هر سال متناسب با نیازهای کشور باید ظرفیت آزمون پزشکی افزایش پیدا کند تا در یک دوره زمانی بتوانیم پاسخگوی همه نیازهای کشور باشیم.

رئیس کمیسیون اصل 90 عنوان کرد: بعضا مسئولین موانعی را برای افزایش ظرفیت پزشکی بیان می‌کنند که پذیرفته نیست چون خود آن‌ها مسئول هستند و می‌بایست این موانع را حل کنند، نه این که آن‌ها را لیست کنند!

حجت الاسلام شجاعی با اشاره وضعیت نامناسب دسترسی مردم مناطق محروم به پزشک متخصص گفت: الان 45 درصد متخصصین در شهر تهران هستند و هر چه از تهران به مناطق محروم می‌رویم، دسترسی به پزشک متخصص کمتر می‌شود. برای حل این موضوع قانون گذار پیش بینی کرده بوده که 30 درصد ظرفیت پذیرش پزشکی باید به مناطق محروم اختصاص یابد که این تکلیف قانونی تاکنون عملی نشده است و پذیرش‌ها بسیار پایین‌تر بوده است.

وی تاکید کرد: کمیسیون اصل 90 پیگیری اجرایی شدن قانون پزشکان تعهدی است و اگر مسئولی تخطی کند حتما کمیسیون اصل 90 برخورد خواهد کرد.

این نماینده مجلس در خصوص موفقیت آمیز بودن پیگیری‌های کمیسیون اصل 90 برای افزایش ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی عنوان کرد: ظرفیت آزمون دستیاری 1400  در ابتدا نسبت به سال قبل کم‌تر شده بود که وقتی متوجه شدیم پیگیری‌های زیادی برای افزایش ظرفیت انجام دادیم.

حجت الاسلام شجاعی ادامه داد: جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت بهداشت و حضور رئیس کمیسیون بهداشت تشکیل دادیم و در آن جلسه صراحتا خواستیم که کاهش ظرفیت‌ها جبران شود و حتی ظرفیت افزایش نیز پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های کمیسیون اصل 90 تاکنون ظرفیت آزمون دستیاری به اندازه سال گذشته برگشته است که این اقدام گام مثبت و رو به جلویی ارزیابی می شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 افزود: در جلسات کمیسیون به دنبال دلیل موجه می‌گشتیم که چرا ظرفیت آزمون دستیاری کاهش یافته است اما جز یک سری موانع و محدودیت‌ها که خود مسئولان باید آن ها را رفع کنند، چیزی نبود.

حجت الاسلام شجاعی گفت: به مدیران عرض کردم که شمردن موانع که هنری خاصی نمی‌خواهد؛ شما به عنوان یک مدیر باید این موانع را رفع کنید و اساسا شما مسئولیت گرفته‌اید که همین کار را بکنید و مسئولان هم پذیرفتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول