اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

أبو الغیط: اسرائیل و اتیوپی تاوان ساخت سد النهضه را پرداخت خواهند کرد

دبیرکل اتحادیه عرب ضمن حمایت از سودان و مصر در پرونده سد النهضه، آدیس‌آبابا و تل‌آویو را در یک سنگر واحد قرار داد و گفت، آن‌ها، تاوان ساخت این سد را پرداخت خواهند کرد.

أبو الغیط: اسرائیل و اتیوپی تاوان ساخت سد النهضه را پرداخت خواهند کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب می‌گوید که معتقد است «اتیوپی و اسرائیل تاوان ساخت سد النهضه را که موجب بروز بحران بین آدیس آبابا از یک سو و قاهره و خارطوم از سوی دیگر شده، پرداخت خواهند کرد».

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «MBC» مصر تصریح کرد: « من نام این سد را النهضه نمی‌دانم بلکه آن، سد تخریب روابط بین دو کشور عربی است، یا دست‌کم این‌چنین به نظر می‌رسد و گویی که نام آن "سدِ خرابی" است».

دبیرکل اتحادیه عرب افزود: «اتیوپی سنگ بنای سد خرابی یا آنچه به سد النهضه معروف است، در اول آوریل ۲۰۱۱ گذاشت و اسرائیل آن را یک ماه عسل تاریخی و فرصتی بزرگ برای خود دید، اما آنها پس از ۲۰ سال بهای آن را پرداخت خواهند کرد».

به نوشته «روسیا الیوم»، وی در بخش دیگری از سخنانش ادعا کرد که وضعیت فاجعه‌باری که جهان عرب اخیرا شاهد آن بوده، فرصت مداخله به ترکیه، اسرائیل و اتیوپی و ایران را در امور عربی به وجود آورد.

وی در ادامه ادعاهایش ضمن هشدار در باره سخن منفی درباره اتحادیه عرب، این نهاد را یک مرکز برای جمع‌کردن عربها دانست و افزود: «اگر اتحادیه عرب متلاشی شود، ایران، ترکیه، اسرائیل و اتیوپی وارد عمل خواهند شد و یک سازمان منطقه‌ای در خاورمیانه ایجاد خواهند کرد».

مصر، سودان و اتیوپی از ۱۰ سال پیش در حال مذاکره ناموفق بر سر مساله سد النهضه اتیوپی هستند. سدی که پنج میلیارد دلار هزینه داشته و بزرگترین سد برای تولید برق آبی (هیدروالکتریسیته) در آفریقا تا ۶۵۰۰ مگاوات است. چند ماهی است که تنش‌ها در خصوص این سد میان کشورهای مذکور، پس از آن‌که آدیس آبابا آن را راه‌اندازی کرد، تشدید شده است.

اتیوپی امیدوار به توسعه و تولید انرژی از طریق این سد است اما سودان نگران جریان آب موجود در سدهای خود است و مصر می‌ترسد که این سد بر منابع آبی این کشور تأثیر بگذارد.

احداث و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر و سودان تبدیل شده و آن طور که دولتمردان  مصری می‌گویند، آبگیری کامل این سد می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و سودان و نسل‌های آینده این کشورها تبدیل شود.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در سال ۲۰۱۵ به هنگام امضای توافق (البته ناکام) با اتیوپی درباره سد النهضه ضمن استقبال از رشد و توسعه این کشور گفته بود: «مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است».

در این میان اغلب ناظران سیاسی و شماری از سیاستمداران مصری می‌گویند که بحران سد النهضه، در واقع یک بحران سیاسی است که با هدف انتقال آب رود نیل به اسرائیل به وجود آمده است و تل‌آویو از اتیوپی برای تحت فشار قرار دادن مصر به منظور تحقق رویای «از نیل تا فرات» خود استفاده می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول