اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

استرالیا مدعی حمایت هند از توافق همکاری واشنگتن، لندن و کانبرا

نخست‌وزیر استرالیا پس از دیدار با همتای هندی خود گفت، دهلی نو از توافق همکاری جدید میان کانبرا، واشنگتن و لندن حمایت می‌کند.

استرالیا مدعی حمایت هند از توافق همکاری واشنگتن، لندن و کانبرا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا روز جمعه مدعی شد، «نارندرا مودی» همتای هندی او از توافق همکاری اخیر بین واشنگتن، لندن و کانبرا اعلام حمایت کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، موریسون پس از دیدار با مودی گفت، کشورهای عضو ائتلاف چهارگانه، از جمله هند و ژاپن، از امضای این توافق استقبال کرده‌اند.

نخست‌وزیر استرالیا در جمع خبرنگاران گفت: «او (مودی) مانند یوشیهیده سوگا [نخست‌وزیر ژاپن] که هفته گذشته با وی صحبت کردم، قطعاً همین دید را دارد و قرار است او را فردا صبح ببینم».

موریسون افزود: «شرکای ائتلاف چهارگانه ضرورت مشارکت مثبت در ثبات منطقه را درک می‌کنند و توافق همکاری استرالیا، آمریکا و انگلیس تماماً درخصوص چنین مشارکت‌هایی است».

او بدون اشاره به تأثیرات منفی این توافق بر ثبات منطقه، مدعی شد: «همه از حوزه هند-آرامی باثبات نفع می‌برند، همه از جمله چین، ژاپن، استرالیا، اندونزی، مالزی از حوزه هند-آرامی باثبات نفع می‌برند».

وزارت خارجه هند اخیراً اعلام کرده ائتلاف چارگانه و توافق همکاری استرالیا، آمریکا و انگلیس ماهیت مشابهی ندارند و «این توافق همکاری، یک اتحاد نظامی بین سه کشور است و ما جزو آن نیستیم. از دید ما، این توافق نه به ائتلاف چهارگانه مربوط است و نه تأثیری بر عملکرد آن دارد».

اظهارات موریسون در حالی صورت می‌گیرد که روسای دولت این ائتلاف چهارگانه (استرالیا، آمریکا، ژاپن و هند) قرار است جمعه شب در کاخ سفید دیدار داشته باشند.

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا هفته گذشته توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت: «معاهده همکاری استرالیا، انگلیس و آمریکا روی زیردریایی‌های اتمی، عواقب بسیار جدی روی اشاعه اتمی دارد».

ژائو در این‌باره توضیح داد: «این توافق بار دیگر اثبات کرد که آمریکا و انگلیس استانداردهای دوگانه‌ای را اتخاذ می‌کنند تا از همکاری‌های اتمی به‌عنوان ابزاری برای منافع ژئوپلتیکی خود استفاده کنند».

وی درباره تبلیغات منفی واشنگتن علیه پکن در عرصه جهانی نیز تصریح کرد: «چین مخالف حیله‌گری‌های آمریکا در قبل یا بعد از گفت‌وگوهای دوجانبه است؛ [حیله‌گری‌هایی] که شامل اتهام‌زنی و تهدید چین به تحریم است».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول