اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

سال تحصیلی دانشگاه‌ها با حضور وزیر علوم آغاز شد

سال تحصیلی 1401ـ1400 دانشگاه‌ها با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد.

سال تحصیلی دانشگاه‌ها با حضور وزیر علوم آغاز شد

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، در سومین روز از مهر امسال، سال تحصیلی 1401ـ1400 دانشگاه‌ها آغاز شد که مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

دانشگاه بدون حضور دانشجو مفهومی ندارد

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی جدید را خدمت جامعه علمی به ویژه استادان، یاوران علمی، کارکنان و دانشجویان باشعور و باشرف کشورمان تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: یاد و خاطره شهدای عزیزمان را گرامی می‌داریم و امروز توفیق قرار گرفتن بر سر مزار شهدای گمنام دانشگاه صنعتی شریف را داشتیم.

زلفی‌گل تصریح کرد: در این شرایط کرونا وظیفه داریم که یاد و خاطره شهدای سلامت کشورمان را هم گرامی بداریم، عزیزانی که در عرصه جهادی سلامت حضور داشتند و دارند؛ جان خود را برای سلامت کشور از دست دادند و در این زمینه صیانت می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: امیدواریم که خداوند شرایطی را ایجاد کند که این ویروس حذف شود و دوباره شادی و نشاط به جامعه بشریت بازگردد. همه ما می‌دانیم که دانشگاه بدون حضور دانشجو معنا و مفهومی ندارد. با حضور دانشجویان دانشگاه شور و نشاط خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ان‌شاءلله که مدیران و مسؤولان کشورمان همانگونه که تا الان تلاش کرده‌اند و واکسیناسیون عموم مردم را با سرعت و دقت خوبی به صورت شبانه‌روزی انجام داده‌اند همین شیوه ادامه داشته باشد تا بتوانیم با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در اولین فرصت شاهد حضور پر نشاط دانشجویان خود در دانشگاه‌های کشورمان باشیم.

زلفی‌گل تأکید کرد: باید بدانیم که سر کلاس درس تمامی اساتید ما آینده‌سازان و آینده‌داران مملکت نشسته‌اند، بنابراین معلمان و استادان و دبیران باید آموزش و تربیت آنها را جدی بگیرند.

وی افزود: استادانی موفق‌تر هستند که نسل عاقل‌تر، علم‌تر و داناتر از خود تحویل جامعه دهند. همچنین، دانشگاهی موفق است که بتواند نسل‌های داناتر، حکیم‌تر و تواناتر از نسل‌های قبلی تحویل جامعه دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه صنعتی شریف در میان تمامی دانشگاه‌های کشور همچون خورشیدی در سپهر علم ایران و جهان درخشیده و خواهد درخشید. همه می‌دانیم که دانش‌آموزان کشور ما آرزو و توفیق تحصیل در دانشگاه شریف را دارند، چرا که این دانشگاه نماد آموزش عالی در عرصه‌های علمی، صنعتی، فناوری، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

زلفی‌گل با بیان اینکه سالگرد تأسیس این دانشگاه را گرامی می‌داریم، تأکید کرد: دانشگاه صنعتی شریف در عرصه‌های بین المللی صاحب نام است و اساتید، کارکنان، و یاوران علمی و دانشجو این دانشگاه در حوزه‌های علمی می‌درخشند. از خداوند متعال عاجزانه خواستاریم تا توفیق دهد بستر‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری شایسته دانشجویان ایرانی اسلامی را بتوانیم مهیا کنیم تا آنها بتوانند هر چه بیشتر در عرصه علم و فناوری در ایران و جهان بدرخشند.

وی اضافه کرد: بار‌ها می‌بینیم که در مجامع مختلفی صحبت از این می‌شود که دانشگاه‌های ما نقش کمرنگی در مدیریت جامعه دارند. بار‌ها می‌شنویم که وزارتخانه‌های متولی علم و آموزش و پژوهش، مصرفی هستند. تحصیل دانشگاهیان ما در جامعه کمرنگ است که این موارد بی انصافی و ظلم در حق دانشگاه‌ها و جامعه دانشگاهی خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: تمامی کسانی که مدیریت‌های ادوار مختلف جامعه را بر عهده داشته‌اند و دارند مجوز حضور خود را از وزارتخانه‌های متولی علم و آموزش و پژوهش کشورمان و از دانشگاه‌های ما اخذ کرده‌اند. تمامی توفیقاتی که امروزه به آنها در عرصه نانو، سلول‌های بنیادی، صنایع نظامی و تصدیقاتی … می‌بالیم که دستاورد‌های دانشگاه‌های ما و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ما هست.

زلفی‌گل گفت: این بی انصافی است که نقش دانشگاه‌های ما در جامعه کمرنگ باشند، چرا که آنها طی سالیان اخیر جامعه را مدیریت کرده اند. یک مورد دیگری که به نظام ظلم می‌شود این است که خود سیاستمداران کشور توفیقات نظام ما را نادیده می‌گیرند. در هر شهر و روستایی اگر قدم بگذاریم، در می‌یابیم که رونق و آبادانی در حال خودنمایی است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما نقش زیادی در عرصه‌های علمی دنیا دارند که نباید آنها را نادیده بگیریم. بهترین راه سرمایه‌گذاری در کشور ما، سرمایه‌گذاری بر آموزش و علم و پژوهش و فناوری است. به ازای هر هزینه‌ای که برای آموزش و پژوهش و فناوری کنیم چند صد تومان دریافت خواهیم کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: تنها اختلاف ما با دنیای پیشرفته علم و دانش است، اگر برای علم و دانش ارزش قائل بودیم باید مطمئن باشیم که به پیشرفت خواهیم رسید. پس باید نوع نگاه خود را به دانشگاه‌ها تغییر دهیم، اما می‌پذیریم که باید دانشگاه‌ها نقش جدی تری در جامعه داشته باشند.

زلفی‌گل افزود: اگر امروز رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به رتبه اول علمی ایران در منطقه می‌بالد، باید گفت که تمامی آنها تلاش استادان و دانشجویان ایرانی است. اما در دوره جدید ما راهبرد‌های جدیدی لازم داریم. برای مثال سیستم‌های جدیدی لازم داریم که بقا به فرد نباشد وظیفه داریم که در دوره جدید رئیسی برنامه ریزی کنیم از توفیقات گذشته نظام علمی کشورمان صیانت کنیم و رتبه علمی ایران را ارتقا دهیم.

وی بیان کرد: باید سیستمی ایجاد کنیم تا تحقیقات و پتانسیل‌های پژوهشی خود را در راستای تحقیقات کاربردی، نیاز‌های جامعه، فناوری و تاسیسات شرکت‌های دانش پایه و دانش بنیان هدایت کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دانشگاهیان، دانشجویان و استادان بهترین پشتوانه‌های مدیریت یک جامعه هستند. ما خوشبختانه در جامعه علمی پشتوانه عظیمی داریم که آن‌ها را قدر می‌دانیم و بر صدر می‌نشانیم. باید بدانیم که جامعه با کنترل‌های درونی و بیرونی مدیریت می‌شوند. کنترل‌های بیرونی قانون و مقررات است و اگر می‌خواهیم فرهنگ سالمی ایجاد کنیم باید از طریق قانون قدم برداریم و آن را نهادینه کنیم.

دکتر زلفی‌گل بیان کرد: باید بدانیم که علم و تکنولوژی جدید همراه با خودش فرهنگ جدیدی را ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم فرهنگ کشورمان را حفظ کنیم باید در زمینه علم و فناوری و تکنولوژی سرمایه گذاری کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وقتی فناوری، فضای مجازی، اینترنت و سیستم جدیدی شکل می‌گیرد باید گفت که به همان مراتب هم فرهنگ جدیدی شکل خواهد گرفت.

او افزود: اگر به دنبال توسعه فرهنگ جمهوری اسلامی هستیم راهی جز سرمایه گذاری در دانشگاه‌ها نداریم. نباید رئیس دانشگاه‌ها نگران مدیریت خوابگاه، رستوران‌ها و … باشند. راه صدور فرهنگ جمهوری اسلامی این است که روی علم و پژوهش و فناوری و دانشمندان خود سرمایه‌گذاری کنیم، بنابراین هر زمانی که این کار را کردیم مطمئن باشیم که فرهنگ‌مان درست خواهد شد و جامعه مان پیشرفت می‌کند و نوع نگاه شهروندان هم به حاکمیت حتماً تغییر می‌کند.

* منابع انسانی را به سرمایه اجتماعی تبدیل کنیم

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم گفت: نزدیک به ۱۷ ماه از شیوع کرونا در کشور گذشته است؛ بسیاری از استادان، دانشجویان و کادر آموزش به دلیل کرونا فوت کرده اند. در سال تحصیلی ۱۴۰۰ انتظار توسعه و تعالی جامعه با هدف سلامت است.

عاملی تصریح کرد: در ایام کرونا آموزش به فضای مجازی منتقل شد. ظرفیت فضای مجازی فراگیر، شبکه‌ای و اوج علم در دنیا محصول کار گروهی شد. استفاده از منابع انبوه در کشور و همکاری علمی ایجاد شده است. فضای مجازی ظرفیت بزرگی دارد، دکتر زلفی گل از تغییرات استقبال می‌کند و دو فضایی کردن آموزش و فناوری باید در اولویت قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حکمرانی در دو فضای بسیاری از داده‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. تفکر دیجیتال یک ظرفیت همگانی است، اصلاح تفکر از هدر رفتن منابع ملی جلوگیری می‌شود. ما نیازمند مدل حکمرانی جدید با هدف مشخص هستیم.

عاملی تأکید کرد: در ایجاد عدالت هوشمند، سیستم در استقرار عدالت کمک کننده است. امیدواریم بتوانیم منابع انسانی را به سرمایه اجتماعی تبدیل کنیم.

به گفته وی، دانشگاه نیازمند یک فضای اطمینان بخش است. دانشگاه مرجعیت نخبگانی را بر عهده داشته و تفکیک علم لزومی ندارد، چون علم راهگشای بشریت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول