اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

دخالت نهادهای بیرونی در امور دانشگاه‌ها افزایش شده است

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: متأسفانه با گذشت زمان، نقش هیأت امنا در تعیین سیاست‌های کلان و جهت‌گیری‌های آینده دانشگاه‌ها کم‌رنگ و دخالت نهادهای بیرونی در امور دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

دخالت نهادهای بیرونی در امور دانشگاه‌ها افزایش شده است

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم که این شروع، سرآغاز موفقیت‌های بزرگ در سال تحصیلی پیش‌رو برای نظام تحقیقات و آموزشی عالی کشور باشد. 

وی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس به  ویژه شهدای دانشجو و دانشگاهی و 160 شهید دانشگاه صنعتی شریف، گفت: شروع سال تحصیلی زمان آن است که بار دیگر در مورد جایگاه دانشگاه در مسیر استقلال و توسعه کشور و دستیابی به رفاه و سرافرازی برای مردم تعمق کنیم.

فتوحی با اشاره گذشت پنجاه و پنج سال از تأسیس دانشگاه صنعتی شریف، افزود: نگاهی به نیم‌قرن گذشته نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها و دانشگاهیان کشورمان هم در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران شکوفایی بعد از آن و هم در دوره دفاع مقدس، نقش مؤثری داشته‌اند. پس از آن نیز در چهار دهه اخیر، نقش محوری دانشگاه‌ها در پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشور از احداث سدها و نیروگاه‌ها و بنادر تا توسعه صنایع بزرگ و کوچک و از توسعه نظام بهداشت و درمان تا ایجاد زیرساخت‌های الکترونیکی و مخابراتی و اینترنت و نظایر آن قابل انکار نیست. 

وی ادامه داد: امروز در شرایطی که بدخواهان این کشور با اعمال تحریم‌های ظالمانه قصد به زانو درآوردن این مردم را داشته‌اند، شاهدیم که نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی، اجتماعی و خدمات عمومی اعم از آموزش، بهداشت دفاع و امنیت به دست دانشگاهیان یا با کمک دانشگاهیان مرتفع شده است. فراتر از آن دانشگاه‌ها و دانشگاهیان کشور توانسته‌اند در بسیاری از حوزه‌های نوین علمی نظیر فناوری نانو، سلول‌های بنیادی، فناوری هسته‌ای و صنایع دفاعی، سرآمدی کشور در این حوزه‌ها را رقم بزنند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: در شرایطی که دنیا و از جمله کشورمان در مقابل چالش‌های عظیمی همچون مشکلات اقتصادی، ظهور همه‌گیری کرونا، کمبود منابع طبیعی نظیر آب و منابع انرژی، مشکلات محیط زیستی و نظایر آن قرار دارد، نقش علم و دانش و پژوهش که در دانشگاه ها جریان دارد، در مقابله با این چالش‌ها بسیاری کلیدی است. 

وی ادامه داد: عبور از اقتصاد سنتی و دستیابی به اقتصاد دانش بنیان بدون نقش‌آفرینی محوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان زایشی (spin-off) که در بستر دانشگاه‌ها رشد می‌کنند، میسر نیست. در سال‌های اخیر اساتید و دانش‌آموختگان جوان دانشگاه‌ها نقش پررنگی در دستیابی به دانش فنی محصولات با فناوری بالا و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش اشتغال مبتنی بر توسعه فناوری داشته‌اند.

فتوحی تصریح کرد: همه این دستاوردها، نشان‌دهنده نقش بی‌بدیل دانشگاه‌ها در دستیابی به استقلال، رفاه و امنیت برای کشور است، اما باید توجه داشت که ادامه این موفقیت‌ها و ارتقای این دستاوردها و حفظ پیشتازی کشور در علم و فناوری و نیز حل مشکلات اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشور در گروی توجه ویژه به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان و فراهم آوردن زمینه مناسب برای رشد و تعالی آموزش و تحققات، توسعه دانش‌های بنیادی و کاربردی، تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و تولید محصولات دانش‌بنیان در کشور است. 

وی با بیان اینکه عدم توجه مناسب به جایگاه علم و دانشگاه، کشور را نه تنها از نظر اقتصادی و اجتماعی بلکه از نظر امنیتی نیز در معرض خطر جدی قرار خواهد داد، افزود: نیاز است که برای حل مشکلات و چالش‌های مهمی که دانشگاه‌های کشور با آن روبه‌رو هستند اهتمام ویژه‌ای به کار رود. 

رئیس دانشگاه صنعتی شریف به برخی از مهمترین چالش‌هایی که در مقابل نهاد علم و تحقیق در کشور قرار دارد، اشاره کرد و ادامه داد: نخستین مشکل دانشگاه‌ها در حال حاضر کمبود منابع، فرسودگی تجهیزات و کاهش تدریجی منابع انسانی زبده است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که بخش عمده منابع عمومی که به دانشگاه‌ها تخصیص داده می‌شود، باید صرف هزینه‌های جاری نظیر حقوق و مزایا و هزینه‌های  اجتناب‌ناپذیر نظیر آب و برق و نگهداری ابنیه و خوابگاه و تغذیه شود، عملاً سهم چندانی برای انجام مأموریت‌های اصلی دانشگاه در حوزه‌های آموزش، پژوهش و فرهنگ باقی نمی‌ماند.

فتوحی گفت: درخشش دانشگاه‌ها در صحنه‌های علم و فناوری نیازمند تجهیزات مناسب و به‌روز، بودجه‌های تحقیقاتی مناسب، سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌ها و جذب نیروی انسانی زبده است و گرنه نهاد علم و تحقیق کشور به تدریج تحلیل می‌رود؛ برای این مشکل باید چاره‌ای عاجل اندیشید. 

وی با بیان اینکه به فرمایش رهبر معظم انقلاب، دانشگاه محل آزاداندیشی است، گفت: برای شکوفایی اندیشه‌ها و ارائه پاسخ به نیازهای علمی و فناورانه کشور، باید دانشمندان و محققین کشور بتوانند با آزادی و آرامش به تحقیق بپردازند و نظریات علمی خود را در معرض نقد و اندیشه‌ورزی قرار دهند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر اینکه کشوری رشد می‌کند که دانشمندان آن ارج بینند و بر صدر نشینند، اظهار کرد: حمایت جدی از توسعه علوم بنیادی و دانش‌های میان‌رشته‌ای و فرارشته‌ای از مهم‌ترین بایدهای امروز کشور است؛ سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها، علاوه بر تأمین نیازهای تحقیقاتی و توسعه فناوری در کشور، می‌تواند بسیاری از دانش‌آموختگان نخبه دانشگاه‌ها را در این حوزه‌ها به کار گیرد و از مهارت آنان جلوگیری کند. 

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های کشور مجموعه‌ای از توانمندی‌های مختلف ولی مکمل هستند، گفت: وضع و اعمال مقررات یکسان بر دانشگاه‌هایی با پتانسیل و توانمندی‌های متنوع، مسیر خلاقیت و نوآوری را برای دانشگاه‌ها تنگ می‌کند. ضروری است که با آمایش علمی کشور و توجه به شرایط نیروی انسانی، زیرساخت‌ها و موقعیت جغرافیایی، مسیر تعالی هریک از دانشگاه‌ها را جداگانه طراحی کرد. توجه ویژه‌ای که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی به این نکته داشته‌ است، مایه امیدواری به تحول در این زمینه است.

فتوحی تصریح کرد: تضعیف نقش هیأت امنا و دخالت روزافزون دستگاه‌های حسابرسی و نظارتی در امور عالی و حتی تخصصی دانشگاه‌ها از موانع اصلی بروز خلاقیت‌ها، اجرای برنامه‌های نوین و انعطاف اداری - مالی دانشگاه‌ها برای به ظهور رساندن توانمندی‌های خود است. متأسفانه با گذشت زمان، نقش هیأت امنا در تعیین سیاست‌های کلان و جهت‌گیری‌های آینده دانشگاه کم‌رنگ و دخالت نهادهای بیرونی در امور دانشگاه افزوده شده است. امید می‌رود که با هدایت و درایت وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری این چالش مهم از پیش پای دانشگاه‌ها برداشته شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: افتخار می‌کنیم که در کنار آموزش کیفی در تراز جهانی، طلایه‌دار کارآفرینی و نوآوری دانش‌بنیان در کشور هستیم. بیش از 500 شرکت دانش‌بنیان که عمدتاً توسط دانش‌آموختگان همین دانشگاه ایجاد شده‌اند در ناحیه نوآوری شریف که بر کمک به رفع نیازهای کشور و کاهش وابستگی به خارج موجب اشتغال جوانان و جلوگیری از مهاجرت ایشان شده است. 

وی ادامه داد: دانشگاه در برنامه راهبردی خود سرآمدی در آموزش، سرآمدی در پژوهش و فناوری و سرآمدی در اثربخشی اجتماعی را سرلوحه همه فعالیت‌ها قرار داده و در این مسیر بیش از پیش مصمم است.

فتوحی با بیان اینکه در این راستا دانشگاه توجه ویژه‌ای به لزوم تحول در شیوه‌های آموزش و پژوهش، بهبود نظام حکمرانی دانشگاه و ساختار و تشکیلات و حتی نحوه توسعه فضای فیزیکی و معماری ساختمان‌ها متناسب با مأموریت دانشگاه داشته است، گفت: برنامه‌های ویژه‌ای طراحی کرده و یا در دست اجرا داریم تقاضای همیشگی ما از مسؤولین نظام به ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، توجه ویژه به توانمندی‌های خاص این دانشگاه و فراهم کردن بسترهای اجرایی و قانونی برای ایفای نقش مؤثرتر آن در جامعه است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول