اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پس از ده سال سکوت، «گلعاد شالیت» از دوران اسارتش نزد حماس گفت

نظامی سابق رژیم صهیونیستی که ده سال از تبادلش با بیش از هزار اسیر فلسطینی، می‌گذرد و در این مدت حتی تحت فشار نیز حاضر به بدگویی از مقاومت فلسطین طی دوران اسارتش نشده، سکوتش را شکست و درباره شرایط دوران اسارتش توضیح داد.

پس از ده سال سکوت، «گلعاد شالیت» از دوران اسارتش نزد حماس گفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بیش از ۱۵ سال از عملیات به اسارت گرفتن «گلعاد شالیت» نظامی صهیونیستی که در ۲۵ ژوئن ۲۰۰۶ به اسارت «کتائب القسام» شاخه نظامی جنبش حماس درآمد و در سال ۲۰۱۱ با ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی مبادله شد، می‌گذرد.

ارتش رژیم صهیونیستی که نوار غزه را در محاصره خود دارد، با وجود داشتن امکانات نظامی گسترده  پس از گذشت پنج سال از اسارت  شالیت، نتوانست از محل اختفای او اطلاع یابد. لذا در نهایت ناگزیر شد تسلم شرط مقاومت فلسطین شود و قرارداد مبادله اسرا با حماس را امضا کند که به موجب آن جنبش حماس متعهد شد در ازای آزادی بیش از هزار اسیر فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی، شالیت را به صورت غیرمستقیم و از طریق میانجیگر مصری به رژیم صهیونیستی تحویل دهد.

شالیت ده سال است که آزاد شده و از زمان آزادی‌اش تا کنون، اغلب زمان خود را خارج از فلسطین اشغالی سپری می‌کند و تاکنون هرگز حاضر نشده، تحت فشار صهیونیست‌های افراطی، علیه کسانی که او را به اسارت گرفته‌اند، بدگویی کند یا به آنها اتهام بدرفتاری وارد کند.

خبرگزاری فلسطینی «شهاب»، امروز (شنبه، ۲۵ سپتامبر)، با انتشار ویدئویی از حضور شالیت در جمع شماری از اسرائیلی‌هایی که گفته می‌شود از هلوکاست جان سالم به در برده‌اند، نوشت که وی پس از  ده سال سکوت درباره سالهایی که تحت اسارت مقاومت فلسطین بود، در این جمع درباره دوران اسارتش سخن گفت.

 

 

در این فیلم که در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است، این نظامی سابق رژیم صهیونیستی در پاسخ به این سوال که در دوران اسارت با او چگونه رفتار می‌شد، می‌گوید: «حماس طی این پنج سال اسارت، تلاش داشت که من در سلامت کامل بمانم. من مریض نبودم.من حالا هم آدم لاغری هستم اما در آن زمان لاغرتر بودم. آن‌ها نگران بودند که مبادا وضعیت سلامتی من وخیم شود. زیرا من یک سرباز زنده بودم و ارزشم بسیار بالاتر از یک سرباز مرده بود. برای همین برایشان مهم بود که سلامتی‌ام را حفظ کنند».

وی در پاسخ به این سوال که روزها و شب‌ها را چگونه سپری می‌کرد گفت: «همه چیز برعکس بود. روزها می‌خوابیدم و شب‌ها بیدار بودم».

یکی از حاضران در جمع این سوال را می‌پرسد که در زمان اسارتش، فیلمی از او منتشر شد که نشان می‌داد در حال خواندن روزنامه بود، آیا حماس وی را مجبور به این کار کرده بود؟

شالیت با لبخند پاسخ می‌دهد: «فکر کنم ویدئوی مورد نظر شما، پس از گذشت سه سال از اسارتم بود. این فیلم هم بخشی از سند تبادل اسرا و مقدمه آزادی‌ام بود... هدف از روزنامه‌ای که در فیلم دیده می‌شود، نشان دادن تاریخ درج شده در روزنامه بود.

وی در پاسخ به تکرار این سوال که آیا مجبور به این کار بود، گفت: «بله آن‌ها به من دیکته می‌کردند که چه چیزی در فیلم بگویم».

این نظامی سابق رژیم صهیونیستی در پاسخ به این سوال که آیا حماس به صورت مداوم مکان نگهداریش را تغییر می‌داد یا خیر، گفت: «آنها آدمهای بسیار مورد اعتماد حماس بودند و همه چیز را محرمانه و سری نگه می‌داشتند. به همین دلیل اسرائیل نتوانست طی سالهای اسارتم، مکان نگهداریم را پیدا کند. در این مدت اغلب در یک مکان بودم و بسیار کم، جا به جا شدم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره غذاهایی که در دوران اسارت می‌خورد، گفت که مواد غذایی تولیدی اسرائیل را می‌خورد. 

این نظامی صهیونیست در توضیح نحوه تعامل با کسانی که در اسارتشان بود گفت: «برخی از آن‌ها عبری می‌دانستند. آن دسته از آن‌ها که سن بالاتری داشتند و در اسرائیل کار کرده بودند. برخی نیز انگلیسی می‌دانستند. اما برای ارتباط با کسانی که نه انگلیسی و نه عبری می‌دانستند، از کلمات محدود عربی که می‌دانستم، استفاده می‌کردم و منظورم را می‌رساندم».

وی در توضیح دشواری‌های دوران اسارتش می‌گوید: «باید بدانی چگونه طی این مدت طولانی دوام بیاوری و نشکنی. شاید همین موضوع کمکم کرد که این مدت طولانی را دوام بیاورم. در گذشته من آدم اجتماعی که دارای دوستان زیاد یا خانواده بزرگی باشد، نبودم. شاید همین به من کمک کرد».

شالیت درباره این‌که آیا در جریان مراحل تبادل اسرا قرار داشت گفت: در ابتدا هیچ اطلاعی درباره تلاش‌های موجود برای آزادیم نداشنم. اما پس از آن از طریق رادیو در جریان مراحل مختلف مذاکرات بودم...گاهی اوقات با شنیدن اخبار رادیو درباره مذاکرات آزادی‌ام، ناامید می‌شدم. گوش دادن به این اخبار برایم دشوار بود. زیرا هر بار مذاکرات بسیار ناامیدکننده پایان می‌یافت.

وی افزود که تنها یک هفته پیش از موعد مقرر آزادی‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته است.

شالیت در ادامه گفت: «همان‌طور که می‌بینید، حالم خوب است، این سالها به سلامتی سپری شده، هرچند که هنوز تحت درمانم اما به طور کلی به وضعیت طبیعی برگشته‌ام . اکنون دارای شغل هستم و کار می‌کنم، ازدواج کرده‌ام یک زندگی نرمال دارم».

سخنان این نظامی سابق رژیم صهیونیستی در حالی منتشر می‌شود که شاخه نظامی حماس همچنان چندین نظامی اشغالگر اسرائیلی را در اسارت خود دارد و منتظر دستیابی به یک توافق جدید برای مبادله اسرا و آزادی اسرای فلسطینی از زندانهای رژیم صهیونیستی است و اخباری درباره به حرکت درآمدن آب راکد امضای یک توافق‌نامه تبادل اسرای جدید در دست است.

کتائب عز‌الدین القسام» چند ماه پیش همزمان با سالروز آزادسازی شالیت در قبال آزادی بیش از هزار اسیر فلسطینی،  برای نخستین بار  با انتشار فیلمی از نحوه برخورد خود با اسرای صهیونیست و نیز تدابیر امنیتی برای عدم اطلاع کسی از مکانی که وی در آن نگهداری می‌شد، به تل‌آویو یادآوری کند که مانند آن سال‌ها، از شروط خود برای آزادی اسرای فلسطینی کوتاه نخواهد آمد و اسرائیل نیز هرگز نخواهد توانست از مخفی‌گاه نظامیان به اسارت گرفته شده‌اش اطلاع یابد.

به اعتقاد ناظران، هدف اصلی حماس از انتشار این تصاویر، علاوه بر نشان دادن نحوه برخورد انسانی مقاومت با اسرای دشمن، یادآوری ناتوانی صهیونیست‌ها در یافتن نظامیان به اسارت گرفته شده خود، ضرورت تسلیم آنها در قبال خواست قانونی مقاومت فلسطین در آزادی اسرای فلسطینی و عدم کوتاه آمدن مقاومت از شروطش برای آزادی اسرای دشمن صهیونیستی است.

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۱، تحت فشار جامعه صهیونیستی ناگزیز شد در چارچوب توافق تبادل اسرا، به آزادی شماری از اسرای فلسطینی در قبال آزادی این نظامی خود، رضایت دهد. اما پس از آن بار دیگر شماری از این آزادگان را به اسارت گرفت. جنبش حماس نیز چندی پیش با انتشار این تصاویر از شالیت و یادآوری پیروزی خود در مقابل این رژیم در پرونده تبادل اسرا و نیز انتشار فایل صوتی از یکی دیگر از نظامیان صهیونیستی به اسارت گرفته شده، تلویحا بر شروطش برای آزادی نظامیان صهیونیست، پافشاری کرد.

جنبش حماس از زمان جنگ تابستان ۲۰۱۴، چهار اسرائیلی را در اسارت خود گرفته است که دو نفر از آن‌ها نظامی هستند که در این جنگ مشارکت داشتند و دو نفر دیگر نیز به صورت غیرقانونی وارد غزه شده بودند. در مقابل، ۴۵۰۰ اسیر فلسطینی از جمله ۴۱ زن و ۱۴۰ فلسطینی کم سن‌وسال و ۴۴۰ بازداشتی اداری، در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول