اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ارزیابان یونسکو به ایران می‌‌آیند/ ثبت جهانی کاروانسراهای کشور بررسی می‌شود

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هفته آینده ارزیابان یونسکو برای بررسی پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای ایران، به کشور سفر می‌کنند.

ارزیابان یونسکو به ایران می‌‌آیند/ ثبت جهانی کاروانسراهای کشور بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمدحسن طالبیان صبح امروز در بازدید از کاروانسراهای استان سمنان که قرار است در فهرست کاروانسراهای ایران، ثبت جهانی شوند، اظهار کرد: وفاق مسؤولان و اهمیت دادن جامعه محلی، دهیاری، شهرداری و سایر مسؤولان مرتبط به اثر تاریخی، نقش مهمی در ثبت جهانی آن اثر دارد.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه هفته آینده ارزیابان یونسکو برای بررسی پرونده کاروانسراهای ایران به این کشور سفر می‌کنند، گفت: در این سفر، ۶ کاروانسرای معرفی‌شده استان سمنان نیز مورد بازدید و بررسی قرار می‌گیرد.

طالبیان، حفظ اصالت بنا را از دیگر مؤلفه‌های مهم ثبت جهانی عنوان کرد و افزود: نبود مداخله در حریم اثر، یکپارچگی، برخورداری از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای اجرا از دیگر موارد مهمی است که موردبررسی ارزیابان ثبت جهانی قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز در این بازدید گفت: روند سامان‌دهی کاروانسراهای میاندشت، عباس‌آباد، میامی و قصر بهرام و کاروانسرای سنگی و آجری آهوان برای حضور ارزیابان یونسکو در حال انجام است.

حمیدرضا دوست‌محمدی افزود: تخلیه نخاله‌ها و زباله‌های داخل و اطراف کاروانسراها، پاک‌سازی نوشته‌های متأخر بر روی بدنه کاروانسراها، مرمت درهای ورودی، نصب تابلو دوزبانه معرفی بناها پاک‌سازی شترخان‌های بنا، شمع‌زنی ستون‌های آسیب‌دیده، جمع‌آوری مصالح مواضع آسیب‌دیده برای استفاده مجدد در پی‌بندی‌ها و ... ازجمله اقدامات در دست اجرا و انجام‌شده برای سامان‌دهی این کاروانسراها است.

وی بر مشارکت و دغدغه‌مندی جامعه محلی برای سامان‌دهی و در نتیجه قرار گرفتن کاروانسراهای استان سمنان در فهرست جهانی یونسکو تأکید کرد.

به گزارش فارس؛ ۶ کاروانسرای استان سمنان در ردیف مجموعه کاروانسراهای ایران برای ثبت در فهرست یونسکو قرار دارند که شامل کاروانسرای میاندشت، عباس‌آباد، میامی، قصر بهرام و کاروانسرای سنگی و آجری آهوان می‌شود.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول