اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

تاریخچه والیبال

والیبال در سال 1895 با ترکیب بازی های بسکتبال، بیس بال، تنیس و هندبال با نام اولیه مینتونت ساخته است.

تاریخچه والیبال

این بازی توسط ویلیام مورگان اولین بار ابداع شد. قوانین و وسایل مورد نیاز از ابتدای ساخت این بازی تا کنون یکسان نبوده به طوری که اولین تور این بازی ارتفاعی کمتر از یک متر دارا بوده است. اولین بازی والیبال در سال 1896 انجام شد. در سال 1900 کشور کانادا بازی را پذیرفت. از همین سال وضع قانون برای این بازی شروع شد. امتیاز 21 برای هر ست بازی، کاهش تعداد نفرات بازی از 9 به 6، تعیین حداکثر مقدار 3 ست برای بازی در هر طرف و تعیین اندازه ۹×۱۸ متر مربع برای زمین بازی به ترتیب از اولین قوانین وضع شده غیر رسمی برای این ورزش هستند. از آنجا که این بازی نیاز به قوانین استاندارد برای برگزاری مسابقات داشت، در سال 1928 سازمان انجمن والیبال ایالات متحده امریکا تاسیس شد.

در آن زمان قوانین متفاوتی برای این بازی در کشور های مختلف وضع شده بود و با وجود همین تفاوت ها رقابت هایی در سطح بین الملل برگزار می شد. به دنبال این وقایع، در سال 1947 فدراسیون بین‌المللی والیبال یا به اختصار F.I.V.B تشکیل شد. دو سال پس از تاسیس سازمان انجمن والیبال ایالات متحده امریکا اولین بازی والیبال ساحلی دو نفره برگزار شد و به دنبال آن انجمن والیبال ساحلی در سال ۱۹۶۵ نیز تاسیس گردید. به مرور زمان با بررسی جنبه های مختلف بازی قوانین جدیدی گذاشته شد و قوانین قبلی اصلاح شد. از بین قوانین 3 دهه اخیر می توان به تغییر سقف امتیاز 25  برای ست های اول، دوم، سوم و چهارم و امتیاز 15 برای بردن ست پنجم در صورت انجام شدن، دادن وقت استراحت در امتیازهای ۸ و۱۶ به تیم‌ها و استفاده از دوربین برای خط به منظور خطا بودن برخورد هر بازیکن به تور اشاره کرد. 217 کشور عضو فدراسیون F.I.V.B می باشند. بازی والیبال در سال 1964 به بازی های المپیک افزوده شد.

امروزه والیبال بازی محبوب و راحتی است، به طوری که می توان با اجاره ویلا در شهریار ساعت ها این بازی را انجام داد.

آشنایی با ورزش والیبال

بازی والیبال شامل 12 بازیکن می باشد که 6 نفر از آن ها در زمین قرار دارند. بازیکنان به صورت دو خط سه نفره موازی هم می ایستند. در شروع بازی زننده سرویس در سمت راست خط عقب با یک دست سرویس را می زند و بازی شروع می شود. داور بالای تور می ایستد. زمین والیبال 18 در 9 متر می باشد. خطی در وسط زمین وجود دارد که زمین را به دو قسمت 9 متری تقسیم می کند. ارتفاع تور 2.43 متر برای آقایان و 2.24 متر برای بانوان است. حاشیه های زمین بیشتر از 1.75 متر با هر طرف زمین فاصله دارد.

 

 

سقف سالن بازی باید حداقل 7 متر از کف زمین قرار گرفته باشد. از قوانین والیبال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ممنوع بودن قرار گرفتن پا روی خط هنگام سرویس
برخورد نکردن دست با تور هنگام بازی
حداکثر 3 ضربه هنگام وجود توپ در یک طرف زمین
چرخش ساعت گرد اعضا بعد از دریافت امتیاز
خطا بودن قرار گرفتن کامل پا در داخل زمین حریف
خطا بودن برخورد به نوار سفید بالای تور
خطا بودن مکث هنگام پاس دادن، دریافت توپ، اسپک زدن یا رد کردن توپ به سمت زمین مخالف
خطا بودن برخورد توپ به آنتن بالای تور
خطای 8 ثانیه ای: هنگام سرویس بعد از سوت زدن داور، زننده 8 ثانیه مهلت دارد. صرف زمان بیشتر، خطا محسوب می شود.
خطای دو ضرب: ضربه زدن دو بار پشت سر هم به توپ
توپ باید از دست جدا شده و پس از جدا شدن ضربه زده شود. در غیر این صورت خطا است.

6 نفر واقع در زمین دارای پست های متفاوتی می باشند. پست ها به صورت به پاسور، دریافت کننده قدرتی، دفاع وسط، پشت خط و لیبرو تقسیم بندی شده است.

لیبرو وظایف دریافت سرویس، توپ گیری و ارسال پاس برگشتی را برعهده دارد.

 از وظایف پاسور (سِتر) می توان به ارسال پاس مناسب هم از نظر تکنیکی و هم از نظر تاکتیکی، دفاع روی تور، سرویس و توپ گیری اشاره کرد.

پشت خط زن یا قطر پاسور دارای وظایف اسپک، دفاع روی تور، سرویس و توپ گیری می باشد.

 از جمله وظاایف دریافت‌ کننده بیرونی یا قدرتی زن دریافت سرویس، اسپک، دفاع روی تور، سرویس، توپ گیری و حمله می باشد.

مسئولیت های سرعتی زن یا قطر لیبرو زدن اسپک سرعتی، دفاع و سرویس است.

والیبال ایران 

در تاریخ 1299 توسط استاد بزرگ ورزش مهدی ورزنده برای اولین بار به ایران وارد گشت. سه سال بعد قوانین رایج در کشورهای دیگر، در والیبال ایران نیز اجرا شد. سال بعد تمرینات والیبال در سه مکان دارالمعلمین ورزش، کلوپ شایسته یا اجتماعیون، کلوپ ورزشی کالج البرز شروع شد. بعد از تهران، اصفهان دومین شهری است که در توسعه این بازی نقش داشته است. در آن زمان به دلیل سخت بودن تهیه توپ والیبال، عمدتاً از توپ فوتبال استفاده می شد تا اولین توپ به دست قمشه ای تهیه گشت.

 

 

در زمان جنگ جهانی دوم تیمی از ایران با ارتش کشور روسیه برگزار شد. این بازی به نفع ایران به پایان رسید. در سال 1336 نیز فدارسیون والیبال افتتاح شد. پس از انقلاب در دوران جنگ تحمیلی والیبال به طور منظم پیگیری نشد. پس از آن مدیریت فدراسیون کمیت و کیفیت بهتری پیدا کرد و اعزام تیم ایران به خارج از کشور از سر گرفته شد. طی سال های اخیر تیم والیبال ابران به دلیل وجود مریبان قوی بین المللی مانند کواچ، ولاسکو و آلکنو در کنار بازیکنان توانا عناوین و مدال های رنگانگی را در سطح جهانی کسب کرده است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول