اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

پیکر علامه حسن‌زاده کجا آرام می‌گیرد؟/ نگاه اجمالی به روستای ایرا در آمل

پیکر مرحوم فیلسوف و ذوالفنون علامه حسن حسن‌زاده آملی همزمان با اربعین ۱۴۰۰ به سمت زادگاهش آرامگاه روستای ایرا بخش لاریجان آمل تشییع و به خاک سپرده می‌شود، ایشان در طول سال‌های اخیر زمان زیادی را با اهل قبور خلوت می‌کردند و رفت و آمدهای زیادی به ایرا داشتند.

پیکر علامه حسن‌زاده کجا آرام می‌گیرد؟/ نگاه اجمالی به روستای ایرا در آمل

به گزارش خبرگزاری فارس مازندران، همزمان با اربعین حسینی و اوج سوگواری آقا اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش، مردم آمل جامه عزا بر تن کرده و پیکر بزرگترین افتخار شهرشان را تا منزل ابدی در آرامگاه روستای ایرا بخش لاریجان شهرستان آمل هدایت می‌کنند.


"ایرا" یکی از روستاهای بخش لاریجان شهرستان آمل است  که در مقابل آن، به سمت شمال شهر رینه، در پایین‌دست آن روستای آب اسک، در سمت شرق آن روستاهای نوا و نیاک و جنوب آن روستای لاسم واقع شده‌ است، اکثر مردم این روستا خوش‌نشین بوده و آرامگاه مزین به بقعه متبرکه آن به‌تازگی بازسازی شده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که علامه حسن‌زاده طی سال‌های در هر فرصتی در حالت بیماری یا سلامت به ایرا و روستاهای اطراف سفر کرده و در طول این مدت زمان زیادی را صرف دیدار با اهل قبور می‌کرد.

علامه، در چهارم مرداد ماه ۱۳۸۲ همزمان با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)  به سوگ وفات همسرشان نشست وبه تأسی از امام علی (ع) در تدفین حضرت فاطمه زهرا (س) در منزل، همسرشان را در حیاط منزلش دفن کردند، از این رو همسرش در نزدیک درب ورودی خانه آرام گرفت و علامه زمانی را برای ذکر فاتح و صلوات در کنار قبر ساده همسرش را می‌گذارند.

پس از رحلت علامه حسن‌زاده آملی با توجه به تصمیم خانواده ایشان تشییع پیکرشان به سوی روستای ایرا این‌طور به نظر می‌رسد طبق وصیت‌شان باید در زادگاهش به خاک سپرده شود.

و اما آرامگاه روستای ایرا؛ خلوت با درختانی سر به فلک کشیده که گویی قدمتی طولانی داشته و سال‌ها است که با اموات این خاک خو گرفتند، بقعه‌ای متبرک و کوچک که از ظاهری تازه‌ساخت برخوردار است در وسط آرامگاه به چشم می‌خورد، این مکان ساده سرای ابدی افتخار یک ملت است.

تصاویری که طی سال‌های اخیر از علامه ثبت و درج شده نشان از علاقه وافر ایشان به روستای پدری دارد، زیارت اهل قبور نیز در راس امورشان قرار داشت، حال زمان آن رسیده که حاجت روا شد و به آرامشی ابدی برسد.

به قول خودشان در دیدار با گروهی از دانشجویان؛ ابد در پیش داریم، فنا در کار ما نیست، هستیم که هستیم که هستیم...

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول