اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

مانور تمرینی آموزشی«شکستن سد»منطقه شمالغرب برگزار شد

مانور تمرینی آموزشی«شکستن سد»منطقه شمالغرب در قالب شکستن سد و به منظور مقابله با وقوع حوادث مشابه برگزار شد.

مانور تمرینی آموزشی«شکستن سد»منطقه شمالغرب برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مانور تمرینی آموزشی منطقه شمالغرب-استان زنجان در قالب شکستن سد و نحوه مقابله با رخدادهای هیبریدی پیش آمده به منظور مقابله با وقوع حوادث مشابه برگزار شد.
این مانور با سناریوی تخلیه آب مخزن سد تهم «تخلیه آب استراتژیک شهر و هدر رفت آن»، دیواره سد و دریچه های تحتانی سد«تخریب»، بند همایون «تخریب بند و تأسیسات آن در اثر جریان سیلابی» برگزار شد.
حساسیت به تنها منبع استراتژیک تامین آب شرب شهری، آشنایی همکاران شرکت با شرایط اضطراری نظیر سیل، شناسایی نقاط ضعف و قوت عملکرد همکاران در برخورد با وضعیت اضطراری ایجاد شده، افزایش تعامل و همکاری بین بخشی در استان و استان های معین در زمان وقوع حوادث مشابه به منظور مدیریت حوادث پیش آمده از دلایل توجیهی برگزاری این مانور بود.
انجام عملیات لایروبی بندهای رسوب‌گیر در منطقه سیل خیز گلهرود، انجام عملیات غواصی برای باز کردن دریچه سد، رفع خسارات وقوع سیل توسط نیروهای امدادی، انجام عملیات بازگشایی محدوده پرخطر پایین دست بند همایون توسط اکیپ آذربایجان شرقی، باز کردن دریچه‌های بند تنظیمی همایون جهت انتقال آب به مسیر رودخانه سارمساقلو، لایروبی کانال های انتقال پس از وقوع حادثه جهت به مدار در آورن سد و انتقال آب شرب به تصفیه‌خانه پس از تأیید کیفیت آب توسط آزمایشگاه شرکت آب و فاضلاب استان از جمله اقداماتی بود که در این مانور فرضی انجام شد.
این مانور با همکاری مدیریت بحران استانداری، مدیریت بحران شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان، شرکت آب منطقه ای استان های معین، شرکت آب و فاضلاب استان برگزار  شد.
در جریان اجرای سناریوی با توجه به وقوع سیل و ایجاد شرایط بحرانی، انجام هماهنگی فی مابین مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با مدیریت بحران شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران جهت هماهنگی و اعزام اکیپ های عملیاتی از استان های معین به محل حادثه انجام و در نهایت پس از امدادرسانی و اتمام عملیات نیروها به استان‌های خود بازگشتند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان زنجان درباره برگزاری این مانور گفت: سیل یک پدیده طبیعی است و در هنگام بروز به مانند هر بلای طبیعی دیگر دارای آثار تخریبی غیر قابل اجتنابی است و افزایش سطح آمادگی و هماهنگی تیم ها و سازمان‌های ذینقش در بحران، بررسی ضعف‌ها و کاستی‌های برنامه‌ریزی مدیریت حوادث و بحران، تعیین و تمرین نقش‌ها و مسوولیت‌های افراد و نهادهای مختلف، ارتقاء آگاهی و مهارت عملی تیم های واکنش اضطراری و کارکنان از اهداف این رزمایش است.

علی علیزاده گفت: با برگزاری چنین رزمایش‌هایی سطح توانمندی نهادها و سازمان‌ها در مقابل حوادث و بحران‌های غیر مترقبه سنجیده می‌شود و رفع نواقص احصا شده و تحلیل عملیات  به ارتقاء آگاهی در مقابله با بحران‌ها می‌انجامد و رفتار پدافندی را در مردم و مسوولان تقویت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نگرانی هایی که در سد تهم داشتیم برطرف شد و آب تصفیه خانه برقرار شد، افزود: به دنبال اعلام پایان عملیات با کمک همه افراد و استان های معین و همجوار و آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و گیلان و زنجان و اردبیل عملیات برق‌رسانی و آبرسانی انجام شد و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.
وی تصریح کرد: در این عملیات ۱۷ اکیپ حضور داشتند و از استانداری و مدیریت بحران و سایر اکیپ‌ها، آتش‌نشانان، اکیپ هلال احمر تقدیر می‌شود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق  استان زنجان با اشاره به اینکه مشکل هدایت سیلاب با حضور اکیپ غواصی انجام شد و خوشبختانه مشکلی در عملیات پیش نیامد، گفت: در این عملیات علاوه بر آبرسانی سیار مناطق تحت پوشش مشکلشان حل شد.
وی با اشاره به اینکه در بحث برق نیز شکستگی چند پست برق را داشتیم که اینها نیز برطرف شده و کل منطقه برقدار شد، گفت: همچنین شبکه ۲۰ ولت جدید هم دچار مشکل شده بود که آنهم برطرف شد و همه مسیر برقدار شد.
وی گفت: در این عملیات ۱۷ اکیپ از استان‌های مختلف حضور داشتند که با اقدام به موقع زنجان را در این بخش همراهی کردند.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول