اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

صادرات 12 میلیون دلار کالا از تاجیکستان به افغانستان در ماه آگوست

آژانس آمار تاجیکستان حجم کلی گردش مالی بین این کشور و افغانستان در ماه آگوست امسال را 12.3 میلیون دلار اعلام کرد.

صادرات 12 میلیون دلار کالا از تاجیکستان به افغانستان در ماه آگوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، میزان کلی مبادله تجاری بین تاجیکستان و افغانستان در یک ماه آگوست سال جاری میلادی بیش از 12 میلیون دلار برآورد شده است.

در تراز تجاری بین این کشورها، 12.2 میلیون دلار از این مبلغ مربوط به صادرات محصولات تاجیکی به افغانستان و مابقی مربوط به واردات محصولات از افغانستان به این کشور است.

به طور کلی، در حد فاصل ماه‌های ژانویه – آگوست امسال حجم تجارت متقابل تاجیکستان و افغانستان 64.5 میلیون دلار بوده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است.

صادرات محصولات تاجیکی به افغانستان در 8 ماه امسال به میزان 63.5 میلیون دلار و کالاهای افغانی وارد شده به این کشور یک میلیون دلار برآورد شده است.

در گزارش اداره آمار هیچ گونه اطلاعات رسمی در مورد گروه‌های کالایی تجارت تاجیکستان و افغانستان وجود ندارد، اما قبلا گزارش شده بود، برق کالایی اصلی به شمار می‌رود که «دوشنبه» به «کابل» عرضه می‌کند.

در سال 2020 میلادی 65 درصد صادرات محصولات تاجیکی به افغانستان را برق تشکیل داده است. وزارت انرژی تاجیکستان در ماه ژوئیه امسال، زمانی که طالبان به طور کامل مرز افغانستان و تاجیکستان را تصرف کرده بودند؛ اعلام شد که عرضه برق تاجیکستان به افغانستان طبق برنامه از قبل تایید شده، ادامه دارد.

وزارت انرژی تاجیکستان اعلام کرد که توافق شرکت‌های انرژی دو کشور صادرات برق در سال 2021 میلادی را به حجم 1.5 میلیارد دلار پیش بینی می‌کند.

برق تاجیکستان علاوه بر افغانستان همچنین به ازبکستان عرضه می‌شود.

حجم کلی صادرات برق تاجیکستان در ماه‌های ژانویه آگوست سال جای 72.6 میلیون دلار را تشکیل داده که 56.3 درصد بیشتر از ماه‌های ژانویه – آگوست است.

انتها پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول