اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

حمایت از شرکت‌های خلاق هزینه نیست سرمایه‌گذاری است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به لزوم توسعه حمایت‌ها از شرکت‌های خلاق و نوآور گفت: حمایت از این شرکت‌ها هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری زود بازده و دارای ارزش افزوده بالا است.

حمایت از شرکت‌های خلاق هزینه نیست سرمایه‌گذاری است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، احمد دنیا مالی نماینده مردم از حوزه انتخابیه انزلی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت سودآوری و خلق ارزش افزوده صنایع خلاق گفت: با توجه به به سیاست‌های نظام و تلاش جمعی در حوزه اعتلای زیست‌بوم نوآوری و خلاقیت در کشور، ما در دو دهه اخیر و به ویژه در یک دهه اخیر، پیشرفت‌های خوب و قابل دفاعی در زمینه فناوری و نوآوری داشته‌ایم. حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، تضمین کننده سیر صعودی و ادامه دار پیشرفت علم و فناوری در کشور خواهد بود.

وی افزود: کشور با تحریم‌های یک‌جانبه مقابله می‌کند و بر عکس ادعای دشمنان، ما در حوزه‌های علمی مختلفی همچون حوزه دارویی، نیز با تحریم مواجه هستیم. به همین جهت، شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و استارتاپ‌های فناوری محور، نقشی کلیدی در مقابله با تحریم‌ها، بر عهده دارند و می‌توانند در این زمینه پیش‌قراوال و تاثیرگذار باشند.

حضور در عرصه بین‌المللی صنایع خلاق

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش این شرکت‌ها در نوسازی صنایع و صنوف مختلف، گفت: تخصیص بودجه به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان و حمایت مالی از آنها، هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است. آن هم سرمایه گذاری با بازدهی زودهنگام و ارزش افزوده بالا، به همین جهت، هر چه قدر در این زمینه کار شود، کم است و ما نتایج تلاش هایمان در این حوزه را می‌توانیم به صورت محصولات فناورانه نهایی در بازار ببینیم.

این نماینده مجلس، ضمن تبیین بیشتر این مسئله، افزود: قوه مقننه و دولت، در خصوص حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، موضع مشترکی دارند و نمایندگان نیز بسیار مشتاق هستند تا بیشترین حمایت ممکن را در جهت تسهیل کار این شرکت‌ها، در بستر قانون و مباحث کارشناسی، ارائه کنند.

به گفته دنیا مالی، ایران کشوری پهناور با ذخایر و ظرفیت‌های بسیاری اعم از ذخایر نفتی، معدنی، گیاهان دارویی، پتانسیل دانشگاهی و علمی است و باید تلاش کنیم تا زمینه توسعه هر چه بیشتر محصولات دانش‌بنیان و خلاقانه در بازار داخلی و بین‌المللی فراهم شود.

وی همچنین گفت: شرکت‌های خلاق نیز از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار هستند. محصولات خلاقانه و زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق، در سطح بین‌الملل، از بازار رو به رشد و بسیار گسترده‌ای برخوردار است. اگر ما هم می‌خواهیم از این بازار سهمی داشته باشیم، راه حل آن حمایت بیشتر از شرکت‌های خلاق و جوانان فعال در این حوزه است.

 

اختصاص زیرساخت فعالیت به شرکت‌های خلاق

دنیامالی، با مهم ارزیابی کردن، تنوع بخشی به حمایت‌ها، افزود: بسیاری از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، مشکل استقرار دارند، در واقع به نظر می رسد که این موضوع، مشکل اصلی آنها است. با توجه به افزایش قیمت اجاره و همچنین بودجه سنگین مورد نیاز برای خرید یک واحد تولیدی یا اداری، نباید انتظار داشت که یک شرکت جوان خلاق و نوآور، چنین بودجه‌ای در اختیار داشته باشد.

وی با بیان این‌که یکی از حمایت‌های که می‌تواند به این شرکت‌ها تخصیص یابد، موضوع محل کار و استقرار است، ادامه داد: باید مراکز مختلف، دانشگاهی، اجرایی و دولتی کشور را ملزم کرد که مراکز ساختمانی متروک یا مازاد را در قالب خانه خلاق، مراکز نوآوری یا دیگر قالب‌های حقوقی، در اختیار جوانان دانش‌بنیان و خلاق، کشور قرار دهد. نتیجه چنین حمایت‌های را می‌توان به صورت ارزش افزوده و کالاهای مبتکرانه و دارای مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی، مشاهده کرد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول