اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای 23 سند همکاری رهاورد سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تاشکند

رئیس جمهور ترکمنستان که در رأس یک هیأت عالی‌رتبه به شهر «تاشکند» سفر کرده با رئیس جمهور ازبکستان دیدار و مقامات دو کشور 23 سند همکاری امضا کردند.

امضای 23 سند همکاری رهاورد سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تاشکند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، طی سفر رسمی «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به شهر «تاشکند» و در دیدار با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، 23 سند همکاری امضا شد.

پس از پایان مذاکرات روسای جمهور دو کشور مراسم امضای اسناد برپا شد.

روسای جمهور ازبکستان و ترکمنستان بیانیه مشترک را صادر کردند که در آن نتایج اصلی دیدار در سطح عالی منعکس و ابعاد اولویت دار تحکیم بیش از پیش شراکت راهبردی ازبکستان و ترکمنستان تعیین شده است.  

همچنین با حضور روسای جمهور قرارداد ایجاد و تنظیم فعالیت مناطق تجارت مرزی ازبکستان و ترکمنستان که ایجاد مرکز تجاری در قلمروهای مجاور را در نظر می‌گیرد، قرارداد افزایش مبادلات بازرگانی و توسعه روابط متقابلا سودمند شراکتی بین کارخانجات و شرکت‌ها، پروتکل سازماندهی تبادل اطلاعات در مورد کالاها و وسایل حمل و نقلی عبور کننده از مرز گمرکی امضا شد.

همچنین قرارداد تسهیل تشریفات روادیدی برای نمایندگان محافل بازرگانی و پروتکل در مورد ارائه متمم قرارداد سفرهای متقابل شهروندان دو کشور از تاریخ 19 نوامبر سال 2004 میلادی امضا شد که مسلما شرایط مناسبی را برای کارآفرینان دو کشور ایجاد و برای تحکیم توافق بین ملت‌ها کمک می‌کند.  

علاوه بر این، اسناد مهمی مبنی بر گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های حمل و نقلی، جابجایی ترانزیتی، فناوری‌های صرفه جویی آب و همچنین دادگستری، حمایت اجتماعی، آمار، قرنطینه و حفاظت نباتات، دانش و فرهنگ به امضا رسید.

در مجموع در چارچوب سفر 23 سند همکاری در زمینه‌های همکاری‌های متقابل ازبکستان و ترکمنستان امضا شده است. 

مبادلات بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان در سال 2020 میلادی در سطح 527 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 160 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ترکمنی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 7 ژانویه  سال 1993 میلادی به رسمیت شناخته و در همین تاریخ سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول