اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

قزوین دروازۀ آغاز مدیریت هوشمند کرونا/ با این طرح، صنوف رنگ تعطیلی را نخواهند دید

دوران کرونا به‌دلیل ایجاد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های متعدد از سوی ستاد ملی و ستادهای استانی مقابله با کرونا، رکود رنج‌آوری را برای کسب‌وکارها در پی داشت و موجب بروز نارضایتی‌ در میان مردم شد. طرح مدیریت هوشمند کرونا که در استان قزوین به‌‌عنوان استان پایلوت اجرا خواهد ‌شد، این امکان را به ما می‌دهد که وضعیت ایمن بودن صنوف و متصدیان آن‌ها مانند رانندگان ناوگان حمل‌ونقل، فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات را به‌صورت برخط رصد کنیم.

قزوین دروازۀ آغاز مدیریت هوشمند کرونا/ با این طرح، صنوف رنگ تعطیلی را نخواهند دید

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون، در پیک‌های مختلف شاهد این بوده‌ایم که در ستاد ملی و ستادهای استانی مقابله با کرونا، تعطیلی اصناف و مشاغل تصویب شده است و همین امر موجب خسارات بی‌شمار و متعدد به صاحبان مشاغل شده و نارضایتی آنان را فراهم کرده است.

با توجه به بالا رفتن آمار واکسیناسیون، طرحی که از سوی ستاد ملی کرونا در راستای پیشگیری از بروز این مشکلات تدوین شده است، مدیریت هوشمند کرونا است که این امکان را می‌دهد که مردم با اطمینان خاطر بیشتری بتوانند در جامعه حاضر شوند و به‌عبارت بهتر جامعه کم‌کم به حالت ایمن و عادی بازگردد. استان قزوین به‌عنوان استان پایلوت جهت اجرای این طرح برگزیده شده است و فاز نخست اجرای این طرح از اواسط مهر ماه سال جاری به‌مدت 2 هفته با اجرا بر اصناف و حمل و نقل عملیاتی خواهد شد. به نظر اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا، نخستین حرکت به سمت دوران پسا کرونا است.


محمدحسن ارداقیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین در رابطه با طرح مدیریت هوشمند کرونا اظهار کرد: در طول بحران کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا و ستادهای استانی ناچار بودند جهت کنترل شیوع بیماری، محدودیت‌ها و تعطیلی‌هایی را برای اصناف و مشاغل اعمال کنند، از قبیل محدودیت‌های تردد شبانه و یا کم کردن حضور کارکنان دولت در محل کار خود که برای مثال 30 یا 50 درصد کارکنان در محل کار خود حاضر شوند و بقیه دورکاری داشته باشند.

محدودیت‌ها به شکل قبل دیگر وجود نخواهد داشت

وی ادامه داد: هم‌چنین تعطیلی برخی اصناف که رفت‌وآمد و ازدحام در آن زیاد بود، مانند تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها و کلاس‌های آموزشی آزاد که تمامی این موارد هم به لحاظ اقتصادی باعث آسیب به برخی از اصناف می‌شد و هم در بخش دولتی نارضایتی مردم را به همراه داشت، زیرا زمانی که کارمندی سر کار نباشد یا یک بخش از اداره‌ای تعطیل یا محدود شود ممکن است به‌صورت ناخواسته مشکلاتی حادث شود.

ارداقیان عنوان کرد: خوشبختانه با آغاز واکسیناسیون و شدت گرفتن آن در ماه‌های اخیر و ورود و تولید واکسن به میزان کافی، ساختار و شکل محدودیت‌ها در حال تغییر و تبدیل به مدیریت هوشمند است، به این معنا که دیگر محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها به شکل قبلی خود وجود نخواهد داشت و ملاک ارائهٔ خدمات برای خدمت‌گیرندگان و خدمت‌دهندگان، واکسیناسیون خواهد بود.

وی اظهار کرد: این طرح در استان قزوین به‌عنوان استان پایلوت اجرایی خواهد شد و در فاز نخست در ۲ بخش اصناف و حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری به اجرا در خواهد آمد.

سامانه‌ای برای رصد هوشمند خدمت‌دهندگان و خدمت‌گیرندگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: ساختار طرح به این شکل است که سامانه‌ای طراحی شده که در این سامانه ذی‌نفعان و کاربران می‌توانند کسانی را که قرار است خدمتی از آن‌ها دریافت کنند، رصد کنند که آیا این افراد واکسن دریافت کرده‌اند یا خیر، به این معنا که این طرح خدمت‌گیرندگان و خدمت‌دهندگان را آسوده‌خاطر خواهد کرد تا در فضایی ایمن، خدمت داده یا خدمت گیرند، هم‌چنین با اجرای این طرح دیگر نیازی به محدودیت‌ها و تعطیلی‌های گذشته نخواهد بود.

ارداقیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سامانهٔ وزارت بهداشت یعنی salamat.gov.ir بخشی برای دریافت کارت الکترونیکی واکسیناسیون گشایش شده که در 2 بخش فارسی و انگلیسی کارت ارائه می‌دهد، افرادی که هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند می‌توانند وارد این سامانه شده و پس از ارائهٔ اطلاعات اولیه، کارت هوشمند الکترونیکی خود را به‌صورت فایل pdf دریافت کنند.

 

وی ابراز کرد: این کارت الکترونیکی یک code QR دارد، مبنای تمامی رصد کردن‌ها و کنترل ها این کد است که پس از اجرایی شدن این طرح، افراد بر طبق آن رصد می‌شوند که واکسن دریافت کرده‌اند یا خیر و یا این‌که تست داده‌اند و نتیجهٔ آن چه بوده است؟

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: این‌که کیفیت کنترل طرح به چه شکل خواهد بود در فازهای اجرایی مشخص خواهد شد که اکنون جلسات متعددی برای بررسی مراحل اجرایی آن در استان در حال برگزاری است.

وی اضافه کرد: اداره‌کل فناوری استان با همراهی واحد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مسؤول اجرای این برنامه هستند، جلسات متعددی در این زمینه جهت بررسی عملیات اجرایی این طرح برگزار شده است که در روزهای آینده پس از اطلاع‌رسانی، فاز نخست عملیاتی آن افتتاح خواهد شد.

وضعیت واکسیناسیون و نیز هماهنگی‌های بین‌بخشی در استان قزوین بسیار مطلوب بوده است

ارداقیان در رابطه با دلیل انتخاب استان قزوین جهت اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا به‌عنوان استان پایلوت، اظهار کرد: وضعیت واکسیناسیون در استان قزوین نسبت به میانگین کشوری مطلوب ارزیابی شده است، 74 درصد جمعیت بالای 18 سال استان حداقل یک دوز واکسن و 36 درصد از جمعیت سنین 12 تا 18 سال استان نیز نوبت اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند، هم‌چنین لازم به‌ذکر است که ما روز دوشنبه در استان قزوین یک میلیون دوزی شدیم، یعنی 738 هزار دوز واکسن در نوبت اول و 262 هزار دوز نیز در نوبت دوم واکسن برای هم‌استانی‌های عزیز تزریق شده که مجموع آن‌ها یک میلیون دوز است.

وی در این رابطه ادامه داد: موضوع دیگری که باعث شد استان قزوین به‌عنوان استان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شود این است که در بحران کرونا، هماهنگی‌ها و همکاری‌های بین‌بخشی در استان ما چشمگیر بوده و همهٔ مسؤولین کشوری در بازدیدهای خود از استان در رابطه با وضعیت مدیریت کرونا، به این مسئله اذعان داشتند که اتفاقات خوبی در حوزهٔ همکاری‌های بین‌بخشی در این استان رخ داده و حوزهٔ سلامت و دستگاه‌های اجرایی اعم از بسیج، سپاه، هلال‌احمر، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها در یک هماهنگی و همکاری بسیار منسجم در بحران کرونا ایفای نقش کردند.

این مسؤول بیان کرد: اگر این طرح با موفقیت در استان قزوین اجرا شود به سایر استان‌ها نیز بسط داده می‌شود و ما می‌توانیم تجربیات خود را در زمینهٔ اجرای طرح در اختیار سایر استان‌ها قرار دهیم.

کج‌سلیقگی‌هایی در رابطه با طرح مدیریت هوشمند کرونا شنیده می‌شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: یک کج‌سلیقگی در رابطه با این طرح رخ داده که خوب است رسانه‌ها به آن بپردازند، متأسفانه در برخی موارد شنیده می‌شود که از این طرح به‌عنوان طرح واکسن اجباری یاد می‌شود، این نهایت کج‌سلیقگی است، زیرا مدت زمانی طولانی است مردم و اصناف منتظرند شرایطی ایجاد شود که این محدودیت‌ها برداشته شود، این طرح پیشرفته‌ترین و منصفانه‌ترین روش برای کنترل و رفع محدودیت‌ها است تا مردم بتوانند کسانی که به سلامت خود و دیگران احترام گذاشته و واکسن تزریق کرده‌اند را بشناسند و از خدمات مورد نیاز خود در سطح استان استفاده کنند و به‌خاطر دیگران دچار محدودیت نشوند.

ارداقیان در پایان تأکید کرد: فاز اجرایی طرح مدیریت هوشمند کرونا هنوز رسماً در استان اعلام نشده است و در حال حاضر با تشکیل جلسات، ساز و کارها و مسائل زیرساختی در حال بررسی است که طی یکی دو روز آینده نتیجهٔ جلسات و نشست‌ها ابلاغ شده و با اطلاع‌رسانی به مردم، فاز اجرایی آن در استان آغاز خواهد شد.

 

طرحی که می‌تواند دروازۀ ورود به پساکرونا باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، دوران کرونا رکود رنج‌آوری را برای کسب‌وکارها و صنوف مختلف در پی داشت و موجب شد تا هر رسته، صنف و شغل به فراخور وضعیت کسب‌وکار خود خسارت ببیند. در محدودیت‌های کرونایی و به‌ویژه در اوج پیک کرونا شاهد بودیم که صنوف به انحاء مختلف تعطیل می‌شدند، در استان قزوین نیز بیشتر اصناف با ستاد کرونا همکاری مناسبی داشتند و در چند دوره تعطیلی‌هایی را در صنوف مختلف شاهد بودیم. ما از هم‌اکنون باید برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی کنیم، ابتدا باید برنامهٔ جدی و مشخصی برای هوشمندسازی محدودیت‌های کرونایی داشته باشیم و آرام‌آرام پس از اطمینان خاطر از ایمن‌سازی جامعه و کسب اطمینان از کاهش خطر بیماری کرونا، نسبت به عادی‌سازی زندگی و کاهش محدودیت‌ها اقدام کنیم.

طرح مدیریت هوشمند کرونا که در استان قزوین به‌‌عنوان استان پایلوت اجرا می‌شود، این امکان را به ما می‌دهد که وضعیت ایمن بودن صنوف و متصدیان آن‌ها مانند رانندگان ناوگان حمل‌ونقل، فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات را به‌صورت برخط رصد کنیم.

ضمن این‌که به‌زودی ارائهٔ خدمات مختلف دولتی و نیز مجوز فروش بلیط قطار، هواپیما و اتوبوس و حتی خروج از کشور منوط به ارائهٔ کارت هوشمند و دیجیتال واکسن کرونا خواهد شد و ضروری است ما با یک برنامهٔ منظم، هوشمند و ایمن به‌تدریج محدودیت‌های کرونایی را کاهش داده و کرونا را پشت‌سر بگذاریم و حتی وارد دوران پسا کرونا شویم.

تزریق واکسن کرونا به هیچ وجه به معنای نابودی و یا ایمنی صد در صدی در برابر ابتلا به کوید۱۹ نیست، بلکه با واکسیناسیون عمومی و ایمن‌سازی جامعه، میزان ابتلا و شیوع بیماری و نیز میزان شدت بیماری به شکل محسوسی کاهش یافته و می‌توان گفت که کرونا دیگر بیماری خطرناکی محسوب نمی‌شود و به همین دلیل نیز میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری به‌شدت کاهش خواهد یافت، لذا دولت با اجرای محدودیت‌های هوشمند در پی این است که زنجیرهٔ ابتلا به کرونا را کاملاً قطع کند. کشور ما و مردم دنیا هم‌چنان به واکسن کرونا نیاز دارد و هم‌چنان لازم است تولید واکسن از طریق تولیدکنندگان داخلی تضمین شود و واردات واکسن نیز تداوم یابد.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول