اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

هجوم دلالان به اراضی کشاورزی برای ویلاسازی/ تهدید امنیت غذایی محصول خلاء قانونی

خلا قانونی در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی سبب شده برخی سودجویان و دلالان از این فرصت استفاده و اقدام به فروش زمین‌های کشاورزی و ویلاسازی کنند.

هجوم دلالان به اراضی کشاورزی برای ویلاسازی/ تهدید امنیت غذایی محصول خلاء قانونی

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، ظرف دهه‌های گذشته شاهد تغییرکاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در استان هستیم به طوری که این موضوع به یک چالش جدی تبدیل شده است.

در حالی که طبق گفته کارشناسان خاک زراعی یک منبع غیرقابل جایگزین است که به آسانی قابل بازیافت نیست اما شاهد تخریب و تغییر کاربردی زمین ‌های زراعی در استان هستیم و این یک جفا برای نسل‌های آینده است.

شواهد و قرائن نشان می‌دهد: قانون اصلاحات ارضی سال و قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی  از بازدارندگی لازم برخوردار نبود به طوری‌که سالانه بخش قابل توجهی از اراضی زراعی و باغی از چرخه تولید خارج می‌شود.

با توجه به اهمیت و نقشی که اراضی کشاورزی در تامین امنیت غذایی دارند، بنابراین حفظ کاربری از جایگاه زیادی برخوردار است.

 

تغییر کاربری اراضی و نابودی سرمایه ملی

یک کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک کشاورزی ۸۰۰ سال زمان نیاز است، عنوان می‌کند: ما شاهد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی زراعی و باغی در استان هستیم که نابودی سرمایه عظیم ملی را به دنبال داشته است.

امید جافری می‌افزاید: تغییر کاربری اراضی کشاورزی  تولید و امنیت غذایی را در استان و به تبع در کشور تهدید می‌کند، موضوعی که نیازمند توجه جدی است.

وی می‌گوید: از جمله چالش‌های حوزه امور اراضی در زمینه حفظ اراضی کشاورزی می‌توان به ناکارآمدی قوانین موجود و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی و دخیل در تغییر کاربری‌های اراضی اشاره کرد.

این کارشناس کشاورزی ادامه می‌دهد: با وجود اینکه برابر ماده 8 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها صدور هر گونه مجوز یا پروانه ساخت و تأمین و واگذاری خدمات و تأسیسات زیر بنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در اراضی زراعی و باغها صرفاً پس از تأیید کمیسیون مربوطه مجاز خواهد بود، اما شاهد هستیم خدمات زیربنایی به متخلفان تغییر کاربری‌های غیر مجاز انجام می‌شود.

جافری معتقداست: خرد و قطعه بندی شدن اراضی کشاورزی شده نیز زمینه تغییر کاربری اراضی را به شدت افزایش داده است.

 

عدم اطلاع مردم از قوانین 

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی لرستان نیز با اشاره به اینکه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی یکی از چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی استان است، می‌گوید: عدم اطلاع مردم از قوانین و مقررات اصلاحات اراضی از عمده‌ترین  مواردی است که منجر به تغییر کاربری اراضی کشاورزی شده است، متاسفانه به دلایل شرایط کرونا امکان برگزاری کلاس‌ھای آموزشی حضوری جهت آگاھی مردم نسبت به قوانین وجود ندارد.

بهرام میردریکوند می‌افزاید: اگر بخواهیم از طریق رسانه‌ها جمعی ھم اقدام کنیم ھزینه کلانی نیاز است، اعتبارات ما هم آنقدر نیست که بتوانیم هزینه کنیم.

وی احساس مالکیت مردم نسبت به ملک خود را از دیگر مواردی عنوان می‌کند که تغییر کاربری اراضی کشاورزی را به دنبال داشته است و می‌گوید: مردم خیلی راحت می‌گویند ملک خودم است چگونه از شما برای ساخت و ساز اجازه بگیرم.

خلا قانونی و جولان دلالان در اراضی کشاورزی 

مدیراموراراضی سازمان جهادکشاورزی لرستان عنوان می‌کند: کمبود امکانات و نیرو با توجه به حضور ۳۰ درصدی پرسنل در دستگاه‌های دولتی در زمان کرونا باعث شده است مردم راحت‌تر نسبت به گذشته به اراضی زراعی و باغی دست درازی کنند.

میردریکوند می‌افزاید: وجود دلالان که با استفاده از خلا قانونی مردم را در مقابل کار انجام شده و قانون قرار می‌دھند از دیگر مواردی است که می‌توان مطرح کرد.

وی ادامه می‌دهد: دلالان خیلی راحت زمین کشاورزی را خریداری می‌کنند و با تبلیغات سوئ مردم را فریب می‌دهند.

این مسوول می‌گوید:  با این شرایط امکان سرکشی به همه مناطق ضعیف است، زمانی که مراجعه می‌کنیم یا در حال پی  یا دیوار و سقف که برخورد را سخت‌تر می‌کند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان معتقد است: خلا قانونی چالشی است که تغییر کاربری اراضی را بیشتر کرده است، بیشتر اسناد مالکیتی در استان مشائی است وقتی کشاورز ملک خود را می‌فروشد دلال زمین  را به راحتی معامله می‌کند.

میردریکوند می‌افزاید: طبق قانون خرید و فروش اراضی مشایی برای امر کشاورزی بلا مانع است و دلالان هم از این خلا قانونی سوءاستفاده می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: باید حد و حدودی برای نقل و انتقالات اراضی کشاورزی تعیین شود تا دلالان از این خلا قانونی استفاده نکنند.

 

هجوم مردم به مناطق خوش آب و هوا

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، می‌افزاید: بیشترین تغییر کاربری اراضی در مناطق خوش آب و ھوا مانند کمالوند، کهریز و قلعه سنگی خرم‌آباد، گلدشت بروجرد و الشتر اتفاق می‌افتد، به طوری‌که شاهد هجوم مردم برای ساخت باغ ویلا هستیم.

میردریکوند می‌افزاید: همچنین در حریم شهرها هم شاهد بیشترین تغییر کاربری هستیم، به عنوان نمونه در جنوب خرم‌آباد مردم برای ساخت و ساز هجوم آورده‌اند.

تهدید امنیت غذایی با تغییر کاربری اراضی کشاورزی 

مدیراموراراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان می‌گوید: تغییر غیر مجازکاربری اراضی به طور قطع امنیت غذایی را تهدید می‌کند، طبق برآورد کارشناسان هر یک هکتار زمین کشاورزی امنیت غذایی ۲۲ نفر را تامین می‌کند.

میردریکوند بیان می‌کند: بنابراین با از بین رفتن هر هکتار زمین کشاورزی امنیت غذایی ۲۲ نفر با خطر مواجه می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ضرورت امنیت غذایی بر ھیچ کس پوشیده نیست‌، می‌گوید:  اما توسعه و رشد جمعیت ھم غیر قابل انکار نیست ، بنابراین نیاز به مسکن و خدمات رفاھی ضروری است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان می‌کند: کمبود و گرانی مسکن باعث شده است مردم در حاشیه شهرها مانند جنوب شهر خرم‌آباد خیلی جلوتر از اقدام مسوولان اقدام به تغییر کاربری کنند.

میردریکوند با اشاره به اینکه متاسفانه هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها وجود ندارد، می‌گوید: بهتر است دستگاه‌های ذیربط در مناطقی که در معرض ساخت و ساز هستند خود اقدام کند و در کارگروه مربوطه موارد ساماندهی شود.

وی در خصوص آمار تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان می‌گوید: در شش ماهه اول سال جاری ۶۷۳ پرونده تغییر کاربری اراضی داشته‌ایم که منجر به تغییر کاربری غیر مجاز ۱۶  و نیم هکتار از اراضی کشاورزی شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در پایان صحبت‌های خود تاکید می‌کند: مردم حتما قبل از انجام هر گونه معامله در اراضی کشاورزی به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند تا شاھد ضررو زیان و اغفال ھمشهریان نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول