اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

هرمزگان؛ استاندار جدید؛ منطقه آزاد کیش و فرصت‌ها

استان هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند نماد اقتصاد دریامحور باشد چراکه استقرار در آبراهه بین‌المللی خلیج فارس، مزیتی استثنایی را برای این استان رقم زده است.

هرمزگان؛ استاندار جدید؛ منطقه آزاد کیش و فرصت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، دکتر جعفر آهنگران رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در یادداشتی آورده است:

استان هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند نماد اقتصاد دریامحور باشد چراکه استقرار در آبراهه بین‌المللی خلیج فارس، مزیتی استثنایی را برای این استان رقم زده است.

در مطالعات فراگیر با هدف امکان‌سنجی ایجاد منطقه آزاد که در طول سال‌های 73 و 74 توسط مرکز مطالعات و تحقیقات مسکن و شهرسازی ایران بنا بر سفارش دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در همان ماه‌های ابتدایی شروع بکار این دبیرخانه انجام و در 16 جلد منتشر شد.

با شاخص‌های برآمده از مناطق آزاد موفق در دنیا، بندرعباس به لحاظ زیرساختی و موقعیت مکانی، بیشترین وزن را به خود برای ایجاد منطقه آزاد، اختصاص داد ولی چون از سال 1368 با تصویب قانون به دولت اجازه داده شده بود که در قشم، کیش و چابهار در کناره خلیج فارس و تنها بندر دریایی ایران در دریای عمان(چابهار) منطقه آزاد تأسیس کند دیگر مناطق واجد شرایط شامل بندرعباس، سرخس و بوشهر به رغم توصیه مطالعات پیش گفته مورد توجه جدی قرار نگرفت.

این یادداشت با استفاده از تجارب مطالعاتی و کارشناسی در پی جلب توجه مقامات و سطوح عالی تصمیم‌گیری نسبت به جایگاه راهبردی استان هرمزگان است. بخشی از مرزهای آبی هرمزگان به سمت جنوب شرقی کشور در آن سوی تنگه هرمز و در دریای عمان و به عبارت بهتر سواحل مکران قرار دارد که میناب، سیریک، کوه‌مبارک و جاسک را در این استان در بر می‌گیرد و در ادامه به سمت شرق، زرآباد، کنارک، چابهار و گواتر در استان مهم سیستان و بلوچستان کشیده شده است.

قرار گرفتن بخشی از سواحل مکران که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از آن به‌عنوان زیبای "گنج پنهان" یاد کردند، بر اهمیت هرمزگان افزوده است. سواحل مکران که بر اساس ماده 68 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور باید بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اداره شود راه توسعه را از طریق اقتصاد دریا به لحاظ برخورداری از بهترین موقعیت جغرافیایی ایران و به دور از مناطق بحرانی، هموار کرده است. رسالت ملی برای "اقتصاد دریاپایه" همه نهادها و دست‌اندرکاران را به مشارکت فعالانه برنامه‌ریزی برای دستیابی به این هدف بزرگ و سرنوشت‌ساز فرا می‌خواند.

استان هرمزگان که تجربه نسبتا موفق میزبانی مناطق آزاد و چند مناطق ویژه اقتصادی و همچنین صنایع بزرگ فولاد، پالایشگاه و مجتمع‌های پتروشیمی را در پیشینه خود دارد می‌تواند با بهره‌گیری از تجارب ارزنده مناطق آزاد قشم و کیش و مناطق ویژه صنایع ملی خلیج فارس، کشتی‌سازی و بندر شهیدرجایی و اعمال مدیریت یکپارچه، جاذب و مشوق سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بدین سو باشد.

کیش عزیز، به‌ویژه در ماه‌های گذشته از حسن مدیریت جناب آقای فریدون همتی استاندار سابق هرمزگان بهره‌ها برد و در یک تعامل اثربخش، مقدمات همکاری‌های دوجانبه فراهم شد. از جمله استفاده از ظرفیت ستاد اقتصاد مقاومتی استان و کمیته رفع موانع تولید، ایجاد دانشگاه علوم پزشکی غرب استان به مرکزیت کیش، بررسی تأسیس دفتر سازمان منطقه آزاد کیش در مرکز استان، تعمیم مزیت‌های منطقه آزاد به جزایر جنوبی خلیج فارس و مسکونی‌سازی این جزایر بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال 1393، مشارکت در توسعه سواحل مکران، کمک به استان در ساخت شهرک مسکونی-گردشگری دوتیس، توسعه بندر چارک، فعال‌سازی تردد دریایی و... که سرانجام یافتن هر یک نویدبخش آینده‌ای بهتر از گذشته خواهد بود.

اینک که جناب آقای مهدی دوستی مسؤولیت خطیر استانداری را پذیرفتند با توجه به نزدیکی ایشان به مقامات عالی کشور و برخورداری از سابقه‌ای درخشان در حوزه‌های بزرگ اقتصادی در استان به نظر می‌رسد همکاری‌ها به‌خصوص در زمینه‌ای پیش گفته به خوبی تداوم یافته و حضور ایشان را باید فرصت مغتنمی برشمرد که به لطف خدا و تصمیم دولت خدمتگزار در اختیار استان قرار گرفته است.

به یقین موفقیت در سایه تعامل مؤثر و پرهیز جدی از نگاه مخرب جزیره‌ای و بخشی به دست خواهد آمد و در این مسیر، منطقه آزاد کیش که ماموریتی ملی و فراملی بر عهده دارد، آماده است در اجرای مسؤولیت اجتماعی خود به‌عنوان سازمان توسعه‌ای، همه همراهی‌ها را با استاندار محترم هرمزگان بعمل آورد.

با اغتنام فرصت جا دارد از بذل محبت و نگرش ارزشمند جناب آقای فریدون همتی به ارتقای سطح همکاری در سطح ملی که در همین یکی دو روز گذشته مشکل دیگری را در مورد کارت سوخت کیشوندان حل کرده‌اند تقدیر و تشکر نموده و برای جناب آقای مهدی دوستی که چنین مسؤولیت خطیری را پذیرفتند توفیق بیشتر و بهتر به مردم عزیز و دوست‌داشتنی هرمزگان آرزومندم.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول