اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تأمین اعتبار راه‌آهن شیراز-بوشهر از چهار محل/تسریع در تکمیل خط با «تهاتر نفت» و «فاینانس»‌

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عدد ریالی مورد نیاز برای تکمیل راه‌آهن شیراز-بوشهر با احتساب تعدیل ۴ تا ۵ سال آینده، ۲۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: پیشنهاد شد از محل «تهاتر نفت» و «ماده ‌۵۶» رقمی در اختیار وزارت راه قرار گیرد و قطعات باقیمانده این خط ریلی به مناقصه برود.

تأمین اعتبار راه‌آهن شیراز-بوشهر از چهار محل/تسریع در تکمیل خط با «تهاتر نفت» و «فاینانس»‌

خیرالله خادمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر تسریع در تکمیل راه‌آهن بوشهر، وزارت راه و شهرسازی چه برنامه‌ای برای تأمین مالی تکمیل این راه‌آهن مد نظر دارد؟ اظهار داشت: رئیس‌جمهور در سفر خود به استان بوشهر از پروژه راه‌آهن شیراز-بوشهر بازدید کرد و جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری در موضوع تسریع در تکمیل این پروژه برگزار شد.

وی ادامه داد:‌ این خط ریلی از پایتخت و مرکز کشور به اصفهان، شیراز و سپس بوشهر متصل می‌شود و پس از آن به سمت عسلویه، پایتخت انرژی کشور می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژه ریلی 11 قطعه دارد، اظهار داشت: این خط ریلی از شیراز تا بوشهر 450کیلومتر طول دارد و از بوشهر تا عسلویه نیز به طول 205 کیلومتر در مرحله بعدی ساخته خواهد شد.‌

* تکمیل خط‌آهن شیراز-بوشهر 25 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌‌خواهد

خادمی درباره منابع مالی این پروژه اظهار داشت: منابع مالی پروژه محدود است و همین موضوع پیشرفت پروژه را کند می‌کند، در حال حاضر از منابع ردیف بودجه در پیوست قانون دو قطعه از سمت شمال این خط‌آهن (شیراز)‌ و سه قطعه از سمت جنوب این مسیر ریلی (بوشهر)‌ آغاز شده است که 165 کیلومتر طول دارد.

وی اظهار کرد: عدد ریالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه با احتساب تعدیل 4 تا 5 سال آینده، 25 هزار میلیارد تومان و عدد ارزی یک میلیارد دلار است.

* پیشنهاد اختصاص اعتبار از محل تهاتر نفت برای پیشرفت راه‌آهن شیراز-بوشهر 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پیشنهاد شد چند گزینه تأمین مالی درباره این پروژه بررسی شود، اظهار داشت: پیشنهاد شد از «ماده ‌56» و همچنین «تهاتر نفت» رقمی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و قطعات باقیمانده به مناقصه برود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال‌های بعد فاینانس این خط آهن را دنبال می‌کنیم، گفت: قرارداد تجاری نیز با کشور چین منعقد شده بود، مذاکرات،‌ برآوردها، توافقنامه و قرارداد تجاری به انعقاد رسیده بود اما موضوع هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و در سال‌های بعد پیگیری ویژه می‌شود.

خادمی تأکید کرد: در حال حاضر تصمیمات لازم برای تسریع در تکمیل این پروژه ریلی اتخاذ شده است.

وی درباره رقم پیشنهادی بابت تأمین مالی اولیه این پروژه گفت: وزیر راه و شهرسازی در جلسه با رئیس‌جمهور رقم 200 میلیون دلار بابت مرحله اول پیشنهاد داد تا این خط آهن در یک و نیم سال آینده فعال شود.

* پیشنهاد به وزارت نفت بابت همکاری در تأمین مالی تکمیل راه‌آهن بوشهر 

خادمی اظهار کرد: مراکز نفتی بزرگی در استان بوشهر و عسلویه قرار دارد و بارهای نفتی و تولیدی 33 پتروشیمی همه از جاده‌های شیراز ـ بوشهر یا جم ـ فیروزآباد ـ شیراز می‌گذرد که بار ترافیکی سنگینی بر دوش محورهای مواصلاتی ایجاد می‌کند که اگر این بارها به روی ریل منتقل شود به نفع استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و غیره است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پیشنهاد شده است وزارت نفت نیز در موضوع تأمین مالی ورود کند، اضافه کرد: با توجه به تأثیر صنایع وابسته نفتی در این منطقه و اثر آن در حمل و نقل، قطعا با توسعه ریلی بارهای زیادی در حوزه عسلویه جذب می‌شود و اگر وزارت نفت نیز همکاری کند کار بهتر پیش می‌رود.

به گزارش فارس، یکی از موارد اصلی که رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی، در سفر به استان بوشهر تأکید کرد تسریع در تکمیل راه‌آهن بوشهر بود.

* تکمیل کریدور ساحلی جنوب کشور در استان بوشهر تا پایان 1401‌

خادمی همچنین درباره کریدور ساحلی جنوب کشور که بخشی از آن در استان بوشهر قرار دارد اظهار داشت: روز پنج‌شنبه 15 مهر به همراه وزیر راه و شهرسازی از شهرهای جنوبی استان بوشهر، عسلویه، کنگان و سیراف و سپس بوشهر بازدید کردیم، بخش زیادی از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در استان بوشهر قرار دارد که امیدواریم این کریدور در استان بوشهر در سال 1401 به پایان برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کریدور نوار ساحلی جنوب کشور 1850 کیلومتر طول دارد که 390 کیلومتر آن در استان بوشهر است، از این 390 کیلومتر 270 کیلومتر به پایان رسیده است و 120 کیلومتر دیگر هم رشد 70 درصدی دارد و تا پایان سال 1401 این نوار ساحلی در بوشهر به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول