اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ماسک‌های بدون استاندارد اجباری در بازار

مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: ماسک‌های بازار استاندارد اجباری ندارد، استاندارد تشویقی دارد.

ماسک‌های بدون استاندارد اجباری در بازار

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، داریوش‌ اشکانی‌پور ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص برنامه‌های هفته استاندارد از ۱۷ تا ۲۳ مهرماه اظهار کرد: روز جهانی استاندارد امسال با شعار «چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر» نامگذاری شده است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا موجب اینگونه نامگذاری هفته استاندارد شده است، اضافه کرد: استاندارد همان گفتمان مشترک است تا سلامت زمین را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد در سنوات اخیر ۳۳ هزار استاندار ملی را تدوین کرده است، اضافه کرد: این اقدام فرایندی است که تمام آحاد این صنعت در تدوین آن دخیل هستند.

اشکانی‌پور با اشاره به اینکه برخی از این استانداردها که با جان مردم سر و کار دارند به عنوان استاندارد اجباری مورد تاکید قرار می‌گیرد، افزود: در صورت نداشتن استاندارد تولید آن کالا ممنوع است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به صدور گواهی استاندارد برای کالاهای مشمول استاندارد تشویقی گفت: خدمات اطفاء حریق، خدمات در شهربازی، آسانسور و پله برقی فرایندهای حساسی هستند که خانواده‌ها با آن سر و کار دارند.

وی با اشاره به اینکه با وجود نظارت تقلب های خطرناک و باورنکردنی را در بازار شاهد هستیم که موجب تجدید نظر در استانداردها می‌شود، تصریح کرد: استانداردها هر ۵ سال مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد.

اشکانی‌پور با بیان اینکه تجربه نشان می‌دهد طرح‌هایی که مردم در اجرای آن سهیم هستند با موفقیت به پایان می‌رسد، تصریح کرد: زمانی که مردم رغبتی در اجرای طرحی نداشته باشند، آن طرح با عدم موفقیت مواجه می شود.

مدیرکل استاندارد استان زنجان در ادامه از اجرای طرح طاها خبر داد و افزود: طرح اجرای هماهنگ استاندارد و پایش کیفیت کالاهای تولیدی و حمایت از حقوق مصرف کننده و همچنین در راستای محقق ساختن شعار سال برای جهش در بخش تولید، با توجه به متاثر بودن جامعه از اثرات منفی ویروس کرونا به صورت مستمر اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ در مورد اطلاع از استاندارد کالاها راه‌اندازی شده که مردم می‌توانند با ارسال پیامک از استاندارد کالا مطلع شوند، افزود: شهروندان به حقوق شهروندی خود آگاه نیستند، که اگر مردم به حقوق شهروندی خود در حوزه استاندارد آگاه باشند مسؤولیت، مسؤولان در این عرصه سنگین‌تر می‌شود.

اشکانی‌پور با اشاره به اینکه عدم رعایت استانداردها مشکل بسیاری را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: از آنجایی که استاندارد به تمام مردم ارتباط دارد، حوزه استاندارد بسیار وسیع است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان در مورد سنجش وسایل توزین که سالانه یکبار انجام می شود، گفت: از مهر ماه سال گذشته تا مهر ماه امسال ۳ هزار و ۵۲۸ دستگاه توزین سبک و ۶۳۰ دستگاه توزین سنگین مورد آزمون قرار گرفته است، همچنین یک هزار و ۴۱۹ دستگاه توزین پلمب‌گذاری شده و ۵ هزار و ۴۱۳ مورد تجهیزات دستگاه کالیبراسیون مورد سنجش قرار گرفته است.

وی در ارتباط با سؤالی در زمینه استاندارد بودن ماسک‌هایی که با شیوع ویروس کرونا استفاده می‌شود، گفت: این ماسک‌ها استاندارد اجباری ندارد، ولی استاندارد تشویقی دارد و تا زمانی که قانون نگوید که این ماسک‌ها باید استاندارد اجباری داشته باشد، استاندارد تکلیفی در این باره نخواهد داشت.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول