اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

اعطای 3 میلیارد تومان خدمات بلاعوض در حوزه استاندارد ازسوی صندوق نوآوری در سال 99

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در سال 98 ، مبلغ 568 میلیون تومان و در سال 99، سه میلیارد تومان خدمات بلاعوض در حوزه استاندارد به شرکت‌های دانش بنیان اعطا کردیم.

اعطای 3 میلیارد تومان خدمات بلاعوض در حوزه استاندارد ازسوی صندوق نوآوری در سال 99

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سیاوش ملکی‌فر در دومین همایش «تبیین نقش استاندارد در توسعه اقتصاد دانش بنیان» خدمات صندوق نوآوری را شامل تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی اعلام کرد و گفت:  خدمات تسهیلات شامل تسهیلات قرض‌الحسنه و کم‌بهره بر اساس طرح دانش بنیان و وضعیت مالی شرکت، خدمات ضمانت‌نامه شامل ضمانت نامه‌های پیمان(مبتنی بر قرارداد)، سرمایه‌گذاری شامل سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های عامل و خدمات توانمندسازی نیز شامل پرداخت 70 تا 90 درصد هزینه‌ها از جمله شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و اخذ تاییدیه‌ها و استانداردها به صورت  بلاعوض در راستای تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان است.

وی افزود: خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری در حوزه استاندارد نیز شامل مشاوره، آموزش، حفاظت از مالکیت فکری، کمک هزینه تحقیق و توسعه، رویداد و شبکه‌سازی و توسعه بازار(نمایشگاه‌های داخلی و خارجی) است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه به خدمات مشاوره‌ای این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان و نیز کمک به آنها برای اخذ استانداردها و مجوزها اشاره کرد و گفت: مشاوره و اخذ استانداردهای صادراتی، مشاوره و تمدید استانداردهای صادراتی، مشاوره و اخذ استانداردهای سیستم‌های مدیریتی، مشاوره و تمدید استانداردهای مدیریتی، مشاوره و اخذ تاییدیه‌های ملی، مشاوره و تمدید تاییدیه‌های ملی، خدمات آزمایشگاهی و تدوین استاندارد از محورهای خدمات صندوق در حوزه استاندارد است.

ملکی‌فر ادامه داد: در سال ۹۸ ، مبلغ ۵۶۸ میلیون تومان و در سال ۹۹ مبلغ سه میلیارد تومان خدمات بلاعوض در حوزه استاندارد به دانش بنیان‌ها اعطا کردیم. درخواست‌های ثبت شده در این حوزه در سال ۹۸ شامل ۱۱۵ استاندارد سیستم‌های مدیریتی، ۵۳ مورد استانداردهای صادراتی و ۶۶ استاندارد و تاییدیه‌ ملی بود که این رقم در سال ۹۹ در حوزه استانداردهای سیستم‌های مدیریتی به  ۳۵۸ مورد، در حوزه استانداردهای صادراتی به  ۶۶ مورد و در حوزه استانداردها و تاییدیه‌های ملی به  ۱۷۱ مورد افزایش یافت. 

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری سال گذشته ۷۰ ساعت وبینار و نشست ترویجی در حوزه استاندارد برگزار کرد، گفت: این نشست‌ها با محوریت آشنایی با فرایند اخذ گواهینامه افتا، آشنایی با استانداردهای امنیت محصولات فناوری اطلاعات، آشنایی با استانداردهای هوش مصنوعی، آشنایی با گواهینامه‌های صادراتی حوزه‌های نفت، گاز، برق، الکترونیک و تجهیزات پزشکی و همکاری با آزمایشگاه‌های دارای تایید صلاحیت 17025 برگزار شد. 

 

۹۶ شرکت دانش بنیان موفق به اخذ گواهینامه‌های انطباق محصول شده‌اند

در ادامه این همایش نیز پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش بنیان به ۶۳۴۴ شرکت رسیده است و این شرکت‌ها برای حضور در بازارهای ملی و بین‌المللی نیاز به اخذ استانداردها و مجوزها دارند که تاکنون با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران تعداد ۹۶ شرکت موفق به اخذ گواهینامه‌های انطباق محصول شده‌اند.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصاد دانش بنیان شامل تحریک تقاضا و بازارسازی، تسهیل تبادل عرضه و تقاضا و حمایت از عرضه است، بیان کرد: در این حوزه خلاهای موجود شامل عدم استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و عدم بهره‌گیری از ظرفیت تقاضای دولتی است و برای رفع موانع نیاز به شناسایی ظرفیت بازارهای مرتبط با حوزه دانش بنیان، ارتباط‌دهی شرکت‌های دانش بنیان به بازارهای هدف و صیانت از بازار ملی محصولات دانش بنیان است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری به نقش استاندارد در اکوسیستم ویژه اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: شکل‌دهی زنجیره کارآفرینی، توسعه شتابنده‌ها و سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز، بازارسازی و تحریک بازار، توانمندسازی نیروهای انسانی، ایجاد محدوده‌های استقرار شرکت‌های دانش بنیان در بافت عمومی ‌کلانشهرها، حمایت دولت از بهبود محیط کسب و کار و تغییر در فضای مراکز علمی ‌و پژوهشی برای توسعه کارآفرینی دانش بنیان از جمله کارکردهای استاندارد در اکوسیستم ویژه اقتصاد دانش بنیان است.

صالحی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش بنیان بر اساس آخرین آمارها به ۶۳۴۴ شرکت رسیده است که از این تعداد ۶۷۶ شرکت «تولیدی نوع ۱»، ۳۲۹۸ شرکت «تولیدی نوع »۲، ۴۲۹ شرکت «نوپا نوع ۱»، ۱۶۷۶ شرکت «نوپا نوع ۲» و ۱۱۳ شرکت «تولیدی نوع ۳» هستند. ضمن آنکه بیش از ۱۰ هزار واحد فناوری نیز ایجاد شده است که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال جاری به ۳۰۰ هزار واحد برسند.

وی افزود: حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور مصوب شده است که شامل اثربخشی تسهیلات تجاری‌سازی فناوری در قالب فروش و اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان از سال ۹۳ تاکنون است، به این صورت که ۱۰۳۴ میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که این میزان سرمایه‌گذاری، موجب گردش مالی ۲۰۱۴۴ میلیارد تومان و اشتغال ۶۳۴۴ نفر در این شرکت‌ها شده است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری به حوزه‌های اولویت‌دار اشاره کرد و افزود: ما نقشه راه فناوری‌های اولویت‌دار را بر اساس میزان واردات، اقتدار و خودکفایی احصا کردیم که شامل حوزه‌های «سلامت»، «صنایع غذایی مادر»، «حمل و نقل»، «آب و محیط زیست»، «صنایع لوازم خانگی»، «کاغذ و سلولز منسوجات و پوشاک»، «کاشی و سرامیک»، «قطعات الکترونیک»، «مواد پیشرفته»، «معدن»، «سیمان»، «انرژی»، «فولاد و صنایع فلزی» و «ماشین‌آلات» می‌‎شود و در این حوزه‎‌ها ما با سازمان ملی استاندارد ایران همکاری‌های بیشتری برای اخذ تاییدیه‎ها برای محصولات جدید در این حوزه‌ها خواهیم داشت.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ‌ریاست جمهوری اظهار کرد: ما با همکاری سازمان ملی استاندارد توانستیم در سال ۹۵ مصوبات لازم را کسب و در شورای عالی استاندارد اخذ کنیم که تاییدیه صدور گواهینامه انطباق برای محصولات دانش بنیان صادر شد، اما در نهایت به این رسیدیم که نیاز است علاوه بر شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری تیز بتوانند از مواهب این مصوبات بهره‌مند شوند.

وی به دستاوردهای قابل توجه شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری در حوزه تولید فناوری که دانش بنیانی آنها احراز نشده بود، اشاره کرد و گفت: اخذ مجوزها برای این شرکت‌ها هم می‌تواند به دانش بنیان شدن و هم به توسعه بازار آنها کمک کند؛ از این رو در سال ۱۳۹۹ الحاقیه‌ای را برای این مصوبه با همکاری سازمان ملی استاندارد مصوب کردیم که شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری (نه شرکت‌های مستقر در مراکز رشد)، بتوانند از این مصوبه آیین‌نامه COC و COP در زمینه صدور گواهینامه انطباق و محصول ویژه مصوب سال ۹۶ بهره‌مند شوند.

صالحی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری مشترک بین صندوق نوآوری و شکوفایی، پژوهشگاه استاندارد و معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری که در حاشیه این همایش به امضا رسید، گفت: بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان و فناور و دارای توان تحقیقاتی بالا در راستای تدوین استانداردهای نوین برای رفع موانع تجاری‌سازی و توسعه بازار محصولات شرکت‌های دانش بنیان، آموزش و توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان، فناور، مشاوران و کارگزاران در راستای توسعه استانداردسازی شرکت‌های دانش بنیان و فناور، شناسایی نیازها و اولویت‌های کشور و شرکت‌های دانش بنیان و فناور در زمینه تدوین استانداردهای ملی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و فناور دارای گواهینامه انطباق (COC)  و محصول (COP) به منظور تدوین استانداردهای ملی و تقویت ارتباط ذی‌نفعان زیست‌بوم نوآوری و شبکه‌سازی برای ارتقای سطح استانداردهای ملی در حوزه‌های فناوری‌های نوین و روزآمد از اهداف این تفاهم‌نامه است.

 

امروز شاخص پیشرفت جوامع، استفاده همزمان از علم، تکنولوژی و نوآوری است

در ادامه این همایش نیز انوشه رحمانی، رئیس مرکز ملی تائید صلاحیت ایران گفت: نتایج اساسی نوآوری شامل رشد اقتصادی، افزایش رفاه و ارتباطات، دسترسی آموزش و پایدار محیط زیست است و نوآوری به معنای استفاده از «فناوری جدید» و استفاده از «روش‌های جدید تفکر» برای افزودن ارزش به ایده یا محصول موجود و ایجاد تغییرات اساسی در محیط است.

وی افزود: داده‌های یونسکو نشان می‌دهند که کل سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه در سراسر جهان به ۷/۱ تریلیون دلار رسیده است. سهم ایالات متحده و اروپا در کل سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه جهان از ۶۱ درصد به ۵۲ درصد کاهش یافته است، این در حالی است که سهم اقتصادهای آسیایی از ۳۳ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.

رئیس مرکز ملی تائید صلاحیت ایران، چهار محور اصلی توسعه پایدار را شامل اندازه شناسی، استانداردسازی، ارزیابی انطباق و تائید صلاحیت دانست و بیان کرد: این موارد مذکور، تولید دانش بنیان، تولید نوآورانه، تولید هوشمند، ادغام فناوری اطلاعات، فناوری هوشمند و فناوری تولید تجهیزات را به دنبال دارد.

رحمانی ادامه داد: مرکز ملی تائید صلاحیت ایران در زمینه تائید صلاحیت نهادهای گواهی کننده سیستم‌های مدیریت در خصوص سیستم مدیریت کیفیت QMS ، سیستم مدیریت زیست محیطیEMS و سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی FSMS و سیستم مدیریت انرژی EnMS ، موفق به انجام ارزیابی همترازی و امضای NLA شده است.

وی افزود: در حال حاضر گواهینامه‌های تائید صلاحیت در زمینه‌های FSMS ، QMS و EnMS دارای اعتبار بین‌المللی است. 

رئیس مرکز ملی تائید صلاحیت ایران در پایان خاطرنشان کرد: قدرت مبتنی بر دارایی‌های فکری در سال ۲۰۲۰ به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول