اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

50 درصد موقوفات به حفظ عین اختصاص می‌یابد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه تمام درآمد موقوفات هزینه نمی‌شود و بخشی برای حفظ عین موقوفات اختصاص می‌باید، گفت: به همین منظور ۵۰ درصد موقوفات به حفظ عین اختصاص می‌یابد.

50 درصد موقوفات به حفظ عین اختصاص می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: همه ما موظف به حفظ بیت‌المال و رعایت حقوق موقوفات هستیم و این یک وظیفه عمومی است و باید نهایت دقت را در حفظ موقوفات داشته باشیم.

وی حفظ موقوفات، ارتقای بهره‌وری موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان را سه وظیفه مهم اوقاف و امور خیریه برشمرد و گفت: باید عین موقوفه حفظ شود و ماندگاری از ویژگی‌های وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه همه مسلمانان موظف به رعایت حقوق موقوفات هستند و متولیان این حوزه در سازمان موظف به حفظ، بهره‌وری و اجرای امینانه نیات موقوفات هستند، گفت: همچنین باید تلاش کنیم بهره‌وری موقوفه را در راستای درآمدزایی ارتقاء دهیم و موظف هستیم همان چیزی که واقف نیت کرده را اجرا کنیم.

کرمی با اشاره به اینکه ماندگاری یکی از ویژگی‌های موقوفات است، گفت: لازم است بهره‌وری موقوفات را افزایش داده تا افراد بیشتری از عواید وقف بهره مند شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه موقوفات استان زنجان در طیف «ج» کشور قرار دارد، افزود: انتظار خیرین و مردم بیش از این است، موقوفات استان جزو دسته سوم کشور است و ۱.۵ درصد درآمد موقوفات کشور از موقوفات استان زنجان تامین می شود.

کرمی با اشاره به درآمد بالغ بر ۸ میلیارد تومانی موقوفات در ۶ ماهه نخست امسال گفت: درآمد بقاع متبرکه در این بازه زمانی ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه تمام درآمد موقوفات هزینه نمی‌شود و بخشی برای حفظ عین موقوفات اختصاص می باید، گفت: به همین منظور ۵۰ درصد موقوفات به حفظ عین اختصاص می‌یابد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه حمایت از سرمایه‌گذاران برای حفظ موقوفات در استان زنجان مناسب نیست، افزود: در حوزه حقوقی نیز امسال ۲۷۳ مورد تنظیم قرارداد اجاره اولیه و ۲ هزار و ۳۶ مورد تجدید قرارداد داشتیم و ۲۱۴ مورد پرونده طرح دعوی موقوفات نیز در دست بررسی است.

کرمی با اشاره به اینکه درآمد موقوفات قرآنی در استان کمتر از ۵ میلیون تومان است، ولی در حوزه فعالیت‌های قرآنی هزینه بالایی انجام شده است، گفت: امسال مسابقات قرآنی اوقاف با حضور ۵۶۱ نفر در مرحله شهرستانی و ۱۲۳ نفر در مرحله استانی برگزار و ۱۰ نفر به مرحله کشوری اعزام می‌شوند.

وی به مشارکت ۸ میلیون تومانی مردم در طرح مودت، حمایت مردم از مساجد و بقاع متبرکه، اشاره کرد و گفت: برای آزادی زندانیان نیز ۳۸ میلیون تومان از محل موقوفات برای آزادی ۱۳ زندانی جرایم مالی غیرعمد اختصاص یافت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به ثبت ۱۱ موقوفه جدید در استان زنجان اشاره کرد و گفت: در استان زنجان ۵ مرکز افق در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و ارائه خدمت به مردم در جوار امامزادگان فعالیت می‌کند.
انتهای پیام/73005

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول