اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

افول اقتصادی آذربایجان شرقی/انتخاب استاندار از مدیران دولت تدبیر یعنی تداوم وضعیت فعلی

امروز پوست‌اندازی و ایجاد هوای تازه مدیریتی در استان آذربایجان‌شرقی، مطالبه‌ای جدی است که امید است با انتخاب استاندار جدید محقق شود. ماحصل انتخاب استاندار جدید با ویژگی‌های دولت قبلی، چیزی جز افول شاخص‌های توسعه نخواهد بود.

افول اقتصادی آذربایجان شرقی/انتخاب استاندار از مدیران دولت تدبیر یعنی تداوم وضعیت فعلی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پس از استقرار دولت سیزدهم و آغاز فعالیت وزرای جدید و انتخاب ۱۳ استاندار در سطح کشور تاکنون، حالا انتخاب استاندار آذربایجان شرقی به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسائل سیاسی و مدیریتی شمال غرب کشور تبدیل شده است.

فارغ از موضوع جایگاه سیاسی استان آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از راهبردی‌ترین و مهم‌ترین استان‌های کشور، موقعیت راهبردی این استان در شمال غرب کشور، اهمیت انتصاب استانداری در حد این استان استراتژیک را بیش از پیش یادآوری می‌نماید. 

برخی نمایندگان مردم این استان طی چند روز گذشته، مواضع خود را در قبال این موضوع بیان کردند که در ادامه می‌خوانیم:

آذربایجان‌شرقی در همه حوزه‌ها افول کرده است/ استانداری در سطح آذربایجان معرفی شود 

علیرضا منادی سفیدان نماینده مردم تبریز در مجلس می‌گوید: امروز آذربایجان‌شرقی در همه حوزه‌ها افول کرده است که باید به جایگاه اصلی خود در صنعت، معادن و اقتصاد برگردد. 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: از وزیر کشور می‌خواهم استانداری در سطح این استان معرفی کند. آذربایجانی‌ها باید استانداری از دل خود داشته باشند. این استان پر از نخبه است که باید مد نظر باشند.

وی تصریح می‌کند: امروز این استان در همه حوزه ها افول کرده است که باید به جایگاه اصلی خود در صنعت، معادن و اقتصاد برگردد. 

چاه آذربایجان آب زیادی دارد/ هیچ استانی به اندازه آذربایجان‌شرقی کارکرد فراملی ندارد

احمد علیرضا بیگی، دیگر نماینده مردم تبریز در مجلس می‌گوید: نباید تمام فکر و ذکر استاندار این باشد که از سازمان برنامه و بودجه اعتبار بگیرد. چاه آذربایجان آب زیادی در درون دارد؛ باید این آب را استخراج و استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: ضعف نگرش دولت‌های مرکزی به آذربایجان‌شرقی بسیار ملموس است. ظاهرا نگاه دولت به استان آذربایجان‌شرقی مثل نگاه به سایر استان‌ها بوده و همانطور که مثلا استان مرکزی، اصفهان و یا فارس را یک استان با شاخص‌های جمعیت، وسعت و بهره‌مندی از بهداشت، آب، برق، گاز، جاده و ... می‌داند، آذربایجان‌شرقی را هم یک استان در عیار سایر استان‌ها می‌بیند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آذربایجان‌شرقی فراتر از یک استان است و هیچ استانی در کشور به اندازه آذربایجان‌شرقی نمی‌تواند کارکرد فرا ملی داشته باشد که متاسفانه دولت‌ها معمولا از این ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی غفلت می‌ورزند.

بیگی تاکید می‌کند: اعتقاد دارم قابلیت‌ها و مرجعیت استان آذربایجان‌شرقی و تبریز در موضوعات مختلف برون‌مرزی و درون سرزمینی باید مورد توجه قرار گیرد. هر کس هم تصور می‌کند این امر سبب تقویت واگرایی می‌شود از تاریخ بی اطلاع بوده و نمی‌داند آذربایجان سرآغاز تمدن ایرانی است.

وی با بیان اینکه حالا هم در مرحله انتخاب استاندار برای آذربایجان‌شرقی قرار داریم و استاندار باید با توجه به این ظرفیت‌های استان انتخاب شود، می‌افزاید: در گذشته‌های نه چندان دور تاریخی، آذربایجان‌شرقی و تبریز در کل قفقاز مرجعیت داشتند. حوزه تبریز ایروان، باکو، نخجوان و تفلیس را نه تنها در حوزه علوم دینی بلکه در سایر حوزه‌های اقتصاد، تجارت، مراودات فرهنگی و غیره پشتیبانی می‌کرد که باید این نقش احیا شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح می‌کند که نباید تمام فکر و ذکر استاندار آذربایجان‌شرقی این باشد که از سازمان برنامه و بودجه اعتبار بگیرد. چاه آذربایجان آب زیادی در درون دارد؛ باید این آب را استخراج و استفاده کنیم و اگر بتوانیم چنین نگرشی را احیا کنیم بسیار مهم‌تر از تامین اعتبار، پول و زیرساخت‌ها خواهد بود و اگر دولت مرکزی به این امر باور داشته باشد، تمام نواقص و کم و کسری‌ها در این جغرافیا قابل رفع و تامین است.

عدم تعیین تکلیف استاندار خلاء مدیریتی به وجود آورده است 

جعفر راستی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مردم انتظار داشته و دارند که دولت سیزدهم، مخصوصا رئیس جمهور بتوانند در کمترین زمان به آشفته بازار قیمت‌ها سر و سامان دهند اما متاسفانه آنچه هر روز به قیمت‌ها افزوده می‌شود و مردم از این بابت دل آزرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: عدم تعیین تکلیف بعضی از استانداران و به تبع آن فرمانداران خلأ مدیریتی به وجود آورده است که لازم است با اقدام انقلابی وزیر کشور این موضوع حل شود.

تاخیر در انتخاب استاندار یعنی بلاتکلیفی در اجرای ماموریت‌ها

حسین حاتمی نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس ضمن انتقاد بابت تاخیر در انتخاب استانداران، مدیران میانی دولت و معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها، می‌گوید: این مسئله منجر به بلاتکلیفی در اجرای مأموریت‌ها شده و این تذکر به‌ویژه در مورد آذربایجان‌شرقی بیشتر وارد است.

مروری بر مباحث مطرح شده بیان می‌کند که باید در انتخاب استاندار برای استان آذربایجان شرقی جایگاه این استان در سطح ملی و بین المللی لحاظ شود که بایستی دارای برخی ویژگی‌های خاص باشد: 

اولین نکته مهم این است که انتخاب گزینه بومی و ارزشی برای این استان ضروری است چرا که در این صورت شاهد هم‌افزایی بیشتر ارگان‌های مختلف در استان خواهیم بود. 

دومین نکته مهم این است که فرد انتخابی باید دارای ارتباطات فرااستانی و ملی باشد تا با برخورداری از ارتباطات بالادستی در بدنه دولت و مجلس، بتواند در تامین لوازم مورد نیاز برای توسعه استان از این توانایی استفاده کند. 

سومین نکته مهم وجود روحیه فسادستیزی در فرد مورد نظر است. برخورد قاطع با ویژه‌خواری و نیز اصلاح رویه‌های مدیریتی در سطح کلان کشور در راستای استقرار عدالت و بهبود وضعیت کسب و کار، شاخص‌ترین محور برنامه‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود و انتخاب استانداری که توان اجرای این برنامه‌ها را داشته باشد، ضروری است.

امروز پوست‌اندازی و ایجاد هوای تازه مدیریتی در استان، مطالبه‌ای جدی است که امید است با انتخاب استاندار جدید محقق شود. ماحصل انتخاب استاندار جدید با ویژگی‌های دولت قبلی، چیزی جز افول شاخص‌های توسعه نخواهد بود.

انتهای پیام/60034/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول