اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

اضافه شدن۳ گروه جدید دانش‌آموز به آموزش و پرورش استثنایی/ ایجاد گویاساز نابینایان در «شاد» از اول آبان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اضافه شدن ۳ گروه جدید به این سازمان خبر داد و گفت: سه گروه شامل «طیف اوتیسم»، «نقص توجه و بیش فعالی» و «اختلال گفتار و زبان» به آموزش و پرورش استثنایی اضافه می‌شود.

اضافه شدن۳ گروه جدید دانش‌آموز به آموزش و پرورش استثنایی/ ایجاد گویاساز نابینایان در «شاد» از اول آبان

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در مراسم روز جهانی عصای سفید که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا عصای سفید برای تردد نابینایان استفاده می‌شد و بعداً برای درک بیشتر نابینایان تبدیل شد و باید روز عصای سفید به عنوان رعایت قانون نابینایان از سوی افراد بینا مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه باید به سمت جامعه مناسب‌سازی شده، بی‌خطر، بدون مانع، فراگیر و عادلانه حرکت کنیم و در جهت جامعه دوستدار انسان گام برداریم، افزود: نظام تعلیم ‌و تربیت باید به شکل مناسب‌سازی شده در خدمت همه آحاد جامعه به‌ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه قرار گیرد و سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی با همین هدف شکل‌گرفته است.

حسینی ادامه داد: ۷ گروه را تحت پوشش داریم که یک گروه دانش‌آموزان با آسیب بینایی است؛ اخیرا سه گروه شامل «طیف اوتیسم»، «نقص توجه و بیش فعالی» و «اختلال گفتار و زبان» را مجوز گرفتیم که به این گروه اضافه شود.

حسینی درباره تعداد دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی گفت: یک گروه بسیار مهم است که شامل ۷۰۹۹ دانش‌آموز است و از این تعداد ۲۱۳۵ در مدارس خاص نابینایان و ۴۹۶۴ نفر در مدارس تلفیقی و فراگیر هستند؛ همچنین ۴۶۶ کلاس از ۱۷۰۰ مدرسه و ۲۵ مدرسه نابینایان، ۹ مدرسه شبانه‌روزی، ۸ هنرستان، ۹۴ کلاس ضمیمه و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا برای این گروه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: ۵۹۷ معلم کار تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بانیازهای ویژه را بر عهده دارند که ۲۴۴ معلم، آسیب بینایی دارند؛ از محموع  معلمان، ۴۳۵ معلم در مقطع ابتدایی، ۱۶۲ دبیر در مقطع متوسطه و ۱۱هنرآموز هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حوزه محتوا، اظهار کرد: کتاب‌های درسی را برای استفاده از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید درشت خط و به صورت بریل درآوریم که ۴۱ کتاب درشت خط در ابتدایی، مناسب‌سازی بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب درسی، ۴۳ عنوان کتاب صوتی و ۱۰۳ عنوان کتاب درسی با خط بریل تهیه شد؛ همچنین بیش از ۳۰ عنوان راهنمای معلم آماده شد و  سال گذشته بیش از ۷۰۰ عنوان محتوای آموزشی برای استفاده دانش‌آموزان با آسیب بینایی تولید و در شبکه «شاد» قرار گرفت.

وی از پیش‌بینی نرم افزار گویاساز در سامانه «شاد» خبر داد و افزود: در حال ظرفیت‌سازی گویاساز هستیم که از آبان ظرفیت نرم‌افزار گویاساز افزایش می‌یابد‌. همچنین یک ظرفیت امکان صوتی در کلاس‌های گروهی در سامانه شاد پیش‌بینی شده است. 

حسینی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل کیفیت بخش در عملکرد تحصیلی، معلم باکیفیت است، اظهار کرد: بر همین اساس در انتصاب و انتخاب و توانمندی معلمان باید همت گماریم و متناسب‌سازی کنیم. 

وی ادامه داد: در سال گذشته یکی از برنامه‌های انطباقی ما نهضت خط بریل و زبان اشاره بود و پیش‌بینی کرده بودیم که ۵ هزار نفر آموزش ببینند؛ جای خوشبختی است که بیش از ۲۲۸ کارگاه برگزار شد و  ۸۲۳۵ نفر آموزش دیدند و در این بین ۲ هزار معلم، والدین و کارمندان ادارات آموزش خط بریل دیدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به آموزش مهارت‌های چندگانه، اضافه کرد: ۱۴۰۹ معلم در این دوره آموزش‌های لازم را دیدند؛ همچنین ۵۲ مدرس کشوری آموزش خط بریل و ۵۰ مدرس ریاضی نابینایان و آموزش مربی پیش‌دبستانی پیش‌بینی شد.

وی با بیان اینکه در حوزه تأمین منابع انسانی ۱۰ درصد از نیروهای استخدامی ادارات آموزش و پرورش به بخش استثنایی تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: تلاش کردیم رشته‌های فنی و حرفه‌ای مورد توجه قرار دهیم که  ۸ رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش پیش‌بینی شد؛ همچنین رشته موسیقی را در همه دبیرستان‌های نابینایان وارد شد و رشته کامپیوتر در خراسان رضوی و تهران اجرا شد.

حسینی با بیان اینکه در هر استان نمایشگاه دایمی دستاوردهای دانش‌آموزان استثنایی را داریم و برندسازی می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌ای به نام نهضت مشارکت ملی توان افزایی داشتیم و معتقدیم دانش‌آموزان استثنایی یک سری تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی برای استاندارد شدن تعلیم و تربیت‌شان دارند.

وی ادامه داد: بررسی‌ها انجام شد و مشخص شد که 72 هزار دانش‌آموز استثنایی به ۱۰۵ قلم وسیله در گروه‌های هفت‌گانه نیاز دارند که بیش از ۳۶ قلم به گروه آسیب دیده بینایی مربوط می‌شود. 

 معاون وزیر آموزش و پرورش به بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت: بودجه سازمان در سالی که بنده به این سازمان آمدم ۹۹ میلیارد تومان بود که اکنون بالای ۳۰۰ میلیارد تومان است؛ در طرح توان‌‌افزایی ۱۴۵ میلیارد تومان کمک های مردمی داشتیم که ۱۲ هزار قلم را در حوزه آسیب بینایی تهیه کنیم؛ همچنین برای اولین بار در بودجه امسال ردیف توان افزایی ۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

حسینی تصریح کرد:  فعالیت‌های خودمان را با توسعه مشارکت‌ها گسترش دادیم و معتقدیم بدون مشارکت اولیا و جامعه، نظام تعلیم و تربیت ارتقا پیدا نخواهد کرد و با سازمان‌ها و نهادها ارتباط برقرار کردیم؛ نتیجه این نگاه به تعلیم و تربیت بچه‌ها، چشمگیر بوده است. 

وی به قبولی دانش‌آموزان در کنکور اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۱۱ نفر در کنکور قبول شدند که ۱۲۶ نفر آسیب بینایی داشتند و هنوز جمع‌بندی کنکور امسال را نداریم.

حسینی ادامه داد: در سال جاری ۲۰۰دستگاه «نوت تیکر» با همکاری نهاد ریاست‌جمهوری تهیه و بین استان‌ها توزیع شد و همچنین از طریق مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش ‌و پرورش ۷۵۴ ذره‌بین ویژه دانش‌آموزان کم‌بینا در تابستان سال جاری توزیع شد؛ تهیه و توزیع ۵۰عدد به‌دید، ۸۲۰دستگاه ضبط صدا، ۱۲دستگاه ماشین تحریر ایرانی و ۵۰ عدد مگنی فایر از دیگر اقدامات حمایتی سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی در حوزه کودکان با آسیب بینایی است.

وی تصریح کرد: در تابستان سال جاری ۲هزار و ۶۹۲قلم تجهیزات آموزشی ویژه نابینایان شامل لوح علائم فارسی و ریاضی بریل، خط کش، گونیا و نقاله بریل و لوح حساب افزار به‌صورت رایگان بین دانش‌آموزان توزیع شده است.

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی یکی از سیاست‌های جدی آموزش‌ و پرورش را اجتماعی شدن نظام تعلیم و تربیت از طریق مشارکت همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه دانست و گفت: همکاری و تعامل با سازمان سنجش آموزش کشور در انتخاب افراد واجد شرایط جهت حضور در قرنطینه و مناسب‌سازی سؤالات به‌صورت بریل و درشت‌نما ویژه داوطلبین آسیب‌دیده بینایی در آزمون‌های کنکور سراسری و آزمون‌های استخدامی و ارتباط مستمر با شرکت صنایع آموزشی جهت تهیه تجهیزات نوین ویژه دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی و اصلاح و رفع معایب تجهیزات موجود از جمله فعالیت‌های مشارکتی برون‌سازمانی است.

وی ایجاد ۱۰ اتاق چند حسی را از جمله برنامه‌های سال جاری دانست و اضافه کرد: در سال جاری نهضت آموزش جهت‌یابی و حرکت شروع خواهد شد و در ۲۵ مدرسه نابینایان نیز پارک جهت‌یابی و حرکت ایجاد خواهد شد.

حسینی از آموزش بیش از یک هزار نفر از معلمان و خانواده‌ها در خصوص نهضت آموزش جهت یابی، خبر داد و افزود: به‌ زودی ۱۲۰۰ نسخه فیلم آشنایی با مقدمات آموزش خط بریل به‌صورت رایگان در مدارس خاص، مدارس پذیرا، دانشگاه فرهنگیان و انجمن مرتبط توزیع خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول