اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کامبوج ادعای آمریکا درباره فعالیت نظامی چین در این کشور را رد کرد

دولت کامبوج ادعای آمریکایی‌ها درخصوص حضور چین در یکی از پایگاه‌های دریایی این کشور با مقاصد نظامی را تکذیب کرد.

کامبوج ادعای آمریکا درباره فعالیت نظامی چین در این کشور را رد کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت کامبوج ادعای آمریکایی‌ها درخصوص تحرکات چین در بزرگ‌ترین پایگاه نظامی دریایی این کشور را رد کرد.

به نوشته روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، روز چهارشنبه سفارت آمریکا در پنوم پن، کامبوج را به عدم شفافیت درباره این پروژه متهم کرده و از دولت این کشور درخواست کرد حضور چین در این پایگاه نظامی را به‌طور کامل توضیح دهد.

سخنگوی سفارت آمریکا در کامبوج مدعی شد: «دولت کامبوج درباره نیت، ماهیت و ابعاد این پروژه یا نقش ارتش چین در آن که موجب نگرانی‌هایی درباره موارد استفاده از این تأسیسات دریایی شده، به‌طور کامل شفافیت نداشته است».

سخنگوی دولت کامبوج در پاسخ، وجود اهداف نظامی از طرف چین برای ساخت تأسیسات در این پایگاه دریایی را تکذیب کرد و حضور چین در این مکان را در راستای کمک پکن به توسعه کامبوج توصیف کرد.

این مقام دولت کامبوج در ادامه گفت:‌ «این بندر ما هنگامی که ساخت‌وسازها به پایان برسد، به روی همه باز خواهد بود».

ادعاهای سفارت آمریکا در کامبوج بعد از آن مطرح شد که اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» گزارشی بر اساس تصاویری ماهواره‌ای از احداث سه ساختمان و یک جاده در پایگاه دریایی «ریم» کامبوج منتشر کرد.

این اندیشکده آمریکایی با استناد به این تصاویر مدعی شده بود که علاوه بر ساخت این تأسیسات، نواحی دیگری از این پایگاه دریایی نیز پاکسازی و احتمالاً آماده انجام ساخت‌وساز شده‌اند.

به ادعای این اندیشکده، هدف این ساخت‌وسازها مشخص نبوده و «این نگرانی وجود دارد که تأسیسات جدید، برای تسهیل حضور نظامی چین در کامبوج ساخته شده باشند».

آمریکایی‌ها در حالی از حضور چین در کامبوج نگران هستند که در نقاط مختلف جهان از اقیانوس آرام تا اروپا و غرب آسیا نواحی قطبی پایگاه نظامی ایجاد کرده‌اند.

دولت کامبوج آبان سال گذشته پایگاه دریایی ریم را که سال ۲۰۱۷ با هزینه آمریکا در این کشور ساخته شده بود تخریب کردند. این پایگاه دریای راهبردی در خلیج تایلند واقع شده و امکان دسترسی به دریای چین جنوبی، از مسیرهای تردد دریایی مهم جهان را فراهم می آورد. سفارت آمریکا در کامبوج در واکنشی، درخصوص اتخاذ چنین تصمیمی بدون هیچگونه توضیح یا هشدار قبلی ابراز تأسف کرد.

وزیر دفاع کامبوج در پاسخ به سخنان سخنگوی سفارت آمریکا گفت که کامبوج بر اساس منافع خود عمل کرده و وظیفه‌ای برای اطلاع‌رسانی به آمریکا درخصوص برنامه‌هایش ندارد. وزیردفاع کامبوج  گفت: «ما این کار را کاملا برای کامبوج انجام می‌دهیم، نه برای خدمت به کس دیگری. کامبوج حق دارد از هر کسی که می‌خواهد برای توسعه کمک بگیرد».

ماه گذشته «هوآ چونیینگ» سخنگوی این وزارتخانه در نشستی خبری گفت، از «سندروم ویتنام» در قرن گذشته تا «سندروم افغانستان» در قرن حاضر، آمریکا به‌دنبال تغییر دیگر کشورها بر اساس امیال خود است.

او با اشاره به مقاله جدید «جفری ساکس» استاد دانشگاه آمریکایی گفت، تقریباً تمامی مداخلات نظامی آمریکا در جهان در حال توسعه، از لائوس و کامبوج و جنگ کره در جنوب شرق آسیا تا عراق، سوریه و لیبی در غرب آسیا و آمریکای لاتین و اکنون افغانستان،  با شکست مواجه شده است.

چونیینگ در ادامه گفت، مداخلات نظامی آمریکا در سایر کشورها با وجود برتری نظامی در هر صورت به شکست منجر می‌شود زیرا مساله اصلی چیزی است که مردم می‌خواهند. حقایق مکرراً نشان داده‌اند که مداخلات نظامی راه به جایی نمی برند و استفاده از قدرت و حل مشکلات از طریق نظامی فقط به مشکلات بیشتر منجر می‌شود. نسخه کپی دموکراسی آمریکایی نیز به سختی در کشوری با تفاوت‌های تاریخی، فرهنگی و ملی متمایز، همخوانی دارد و در نهایت با شکست مواجه می‌شود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول