اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزیر دفاع آمریکا به قفقاز رفت +فیلم

«لوید آستین» رئیس پنتاگون که برای دیدار با مقام‌های گرجستانی در تفلیس حضور دارد، در اولین دیدار با وزیر دفاع این کشور حوزه قفقاز ملاقات کرد.

وزیر دفاع آمریکا به قفقاز رفت +فیلم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قفقاز همچنان خبرساز است، وزیر دفاع آمریکا به گرجستان سفر کرده است.

لوید آستین رئیس پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) که شامگاه یکشنبه وارد تفلیس پایتخت گرجستان شده بود، روز دوشنبه (امروز) با همتای گرجستاین خود دیدار کرد.

وزیر دفاع دولت جو بایدن در صفحه توییتری خود درباره سفر به گرجستان توضیحاتی داد و این کشور حوزه قفقاز را «شریک راهبردی» آمریکا توصیف کرد.

رئیس پنتاگون در توییت اول خود نوشت: «وارد گرجستان شدم. ایالات متحده متعهد است که به گرجستان کمک کند تا ظرفیت دفاعی خود را افزایش داده و ادغام اروپایی و آتلانتیکی خود را پیش ببرد و من مشتاقانه منتظر دیدارهایم در اینجا هستم».

این مقام ارشد آمریکایی در توییتی دیگر از دیدار دوجانبه خود با «جوانشر بورچولادزه» وزیر دفاع گرجستان خبر داد و از او بابت میزبانی از این سفر تشکر کرد.

 

 

لوید آستین نوشت: «از وزیر بورچولادزه برای استقبال گرم از من در اولین سفرم به عنوان وزیر دفاع (آمریکا) به گرجستان سپاسگزارم. ایالات متحده، گرجستان را به عنوان یک شریک راهبردی ارزیابی می‌کند و حمایت ما از حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان ناگسستنی است».

سفر این مقام ارشد واشنگتن به تفلیس در شرایطی انجام شده که روسیه طی سال‌های گذشته همواره با حساسیت روابط گرجستان و آمریکا را دنبال کرده است.

مواضع حمایتی واشنگتن به ویژه در زمینه عضویت گرجستان در ناتو باعث شد که سال   ۲۰۰۸ در زمان ریاست جمهوری «میخائیل ساکاشویلی» کار به جنگ مسکو و تفلیس بکشد.

مسکو بارها به واشنگتن و دیگر کشورهای غربی درباره گسترش ناتو به سمت شرق و استقرار آن در مناطق نزدیک به فدراسیون روسیه هشدار داده است.

سفر وزیر دفاع دولت جو بایدن به تفلیس از یک منظر دیگر هم قابل بررسی است. گرجستان در قفقاز جنوبی واقع است و این منطقه طی یک سال اخیر بعد از جنگ ۴۴ روزه جمهوری آذربایجان و ارمنستان همواره خبرساز بوده است.

به رغم میانجیگری روسیه و امضای توافق آتش‌بس میان سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تنش‌ها ادامه دارد و هر از چند گاهی، باکو و ایروان طرف مقابل را به نقض آتش‌بس متهم می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول