اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

نگرانی از تکرار مرگ پرندگان مهاجر در مازندران/ تالاب‌ها باحضور پرندگان پایش می‌شوند

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه پایش تالاب‌های پرندگان در استان به‌صورت جدی در دستور کار محیط زیست است، گفت: نگران تلفات پرندگان مهاجر هستیم که تراژدی مرگ پرندگان تکرار نشود که براساس تجربه اواخر دی و بهمن ماه رخ می‌دهد.

نگرانی از تکرار مرگ پرندگان مهاجر در مازندران/ تالاب‌ها باحضور پرندگان پایش می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، با فرا رسیدن پاییز مهمانان مهاجر همانند سال‌های گذشته وارد استان شده و استان مازندران را به‌عنوان میزبان چند ماهه خود انتخاب می‌کنند.

طی دو سال اخیر مرگ تلخ و غریبانه پرندگان مهاجر نگرانی‌های بسیاری به وجود آورد و این موضوع برای محیط‌بانانی که بخاطر یک پرنده جان خود را در کف دست می‌گرفتند خیلی سخت است؛ چراکه طی این مدت با هزاران پرنده وداع کردند، پرندگانی که روزی نوای خوش آنان سراسر تالاب را فراگرفته ولی اکنون خود تالاب هم در فراق پرندگان در رنج است.

در کنار مشکلات شکار بحث بیماری ازجمله آنفلوآنزای فوق حادپرندگان و همچنین بیماری بوتولیسم که طی دو سال اخیر پرندگان منطقه میانکاله را درگیر کرده، این روزها نگران‌کننده است.

*امسال هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداشتیم

بهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امسال هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداشتیم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر کشور از لحاظ بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کاملا پاک محسوب می‌شود، تصریح کرد: باتوجه به تایید بیماری در کشور قزاقستان، دستورالعملی برای دامپزشکی استان‌ها ارسال شده که در این زمینه ورود پرندگان مهاجر با سویه‌های متفاوت می‌تواند زنگ خطری جدی محسوب شود.

*تداوم پایش‌ها در طبیعت مازندران

کوروس ربیعی رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در ابن‌باره در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ورود پرندگان مهاجر بیش از یک ماه گذشته در تالاب‌های مازندران، اظهار کرد: پرندگان مهاجر در مرحله ورود به مازندران هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت نسبتا خوبی از پرندگان مهاجر در استان مازندران داریم، افزود: همچنان نگران تلفات پرندگان مهاجر هستیم که تراژدی مرگ پرندگان تکرار نشود که براساس تجربه اواخر دی و بهمن ماه رخ می‌دهد.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اعلام اینکه پایش‌ها به‌صورت جدی در دستور کار محیط زیست است، بیان کرد: این پایش‌ها به‌صورت مشترک با دامپزشکی در دستور کار قرار دارد و در این زمان از سال باتوجه به حضور پرندگان مهاجر تشدید می‌شود.

ربیعی گفت: موضوع دیگر بحث نگرانی در ارتباط با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است که در این زمینه تاکید بر توجه به توصیه‌ها و هشدارها است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول