اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

«هفته وحدت» هفته درس‌آموزی از کلاس معلم بشریت است

در هفته وحدت میثاق‌ها مستحکم و پیمان‌ها استوارتر می‌شود و به برکت میلاد ختمی مرتبت (ص) چهره جهان دگرگون شده و شرک و نفاق به یکرنگی تبدیل می‌شود.

«هفته وحدت»  هفته درس‌آموزی از کلاس معلم بشریت است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ماه ربیع‌الاول آغاز شده است؛ ماهی که در آن حوادث تاریخی مهمی اتفاق افتاده است که از آن جمله، حادثه مهم و تاریخی لیله‌المبیت، هجرت حضرت محمد صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه، ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق علیه السلام، ازدواج حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم با حضرت خدیجه علیها سلام و آغاز امامت امام مهدی(عج) از جمله حوادث فرخنده این ماه است. 

ولادت پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) از مهمترین رویدادهای این ماه است که بنابر روایات اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول سالگرد میلاد پیامبر اسلام(ص) و بنابر روایات اهل تشیع رسول خدا صلی الله علیه و آله در ۱۷ ربیع الاول سال عام‌الفیل، برابر با سال ۵۷۰ میلادى به دنیا آمده است. به همین دلیل از تاریخ روایت اهل سنت تا روایت اهل شیعه را در تقویم ملی هفته وحدت نامگذاری کرده اند.

اینکه سال تولد پیامبر را عام الفیل مى‌‌نامند، بدین جهت است که دو ماه و هفده روز پیش از تولد پیامبر صلی الله علیه و آله یعنى در نخستین روز محرم سال ۵۷۰ میلادى، فیل سواران ابرهه به مکه هجوم آورده و قصد نابودى کعبه و مسجدالحرام را نمودند ولى با معجزه الهى سرکوب شدند.

روایت شده است که هنگام ولادت فرخنده حضرت محمد(ص) ایوان کسرى شکاف برداشت و چند کنگره آن فرو ریخت و آتش آتشکده بزرگ فارس خاموش شد، دریاچه ساوه خشک شد، بت ‌هاى مکه سرنگون شدند؛ نورى از وجود آن حضرت به سوى آسمان بلند شد که شعاع آن فرسنگ‌‌ها را روشن کرد؛ انوشیروان، پادشاه ساسانى ایران و موبدان بزرگ دربار وى، خواب‌هاى وحشتناکى دیدند، آن حضرت پس از استقرار در زمین، گفت: اَللّهُ أکبَرُ وَ الْحَمْدُلِلّهِ کثیراً، سُبْحانَ اللّهِ بُکرَةً وَ أصیلاً.

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که ابلیس پس از رانده شدن از رحمت الهى مى‌ توانست به هفت آسمان رفت و آمد کند و خبرهاى آسمانى را گوش دهد تا این که حضرت عیسى علیه‌السلام دیده به جهان گشود، از آن پس ابلیس از سه آسمان فوقانى ممنوع شد و تنها در چهار آسمان پایین تر رفت و آمد مى‌ کرد. ولى چون حضرت محمد صلی الله علیه و آله به دنیا آمد، ابلیس از تمام آسمان‌ ها رانده شد و رفت و آمدش ممنوع شد و غیر از او، تمامى شیاطین نیز با تیرهاى شهاب از آسمان رانده شدند.

نامگذاری هفته وحدت

پس از انقلاب اسلامی ایران، به ابتکار امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول هفته وحدت نامگذاری شد و در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی، هفته وحدت برگزار می‌شود تا مسلمان به جشن و سرور بپردازند.

این گام مثبت از طرف امام راحل در جهت تقویت و استحکام وحدت امت اسلامی و ارایه الگو و نمونه عملی برای ما مسلمانان بود که در تمام مسایل عمده اختلافی بیندیشند و راه های وحدت و اتفاق را جست وجو کنند نه اینکه بکوشند تا نقاط اختلاف را از لابه لای کتاب‌ها و از گذشته تاریخ متلاطم که حاوی برخوردها و تضادها است، بیرون بکشند و هر مساله جزیی را بزرگ نمایی کنند زیرا که این راه امت اسلامی را متفرق‌تر و در برابر دشمنان ناتوان‌تر می‌کند. 

نگاه هفته وحدت، نگاهی وحدت‌آفرین در همه مشترکات موجود در جهان اسلام و مسلمانان است، نگاهی که به تعبیر امام علی(ع) موجب می‌شود تا دست قدرت و توانای پروردگار در جمعیت و جماعت اسلام تجلی کند. نگاهی که اختلاف و تشتت و تک روی را در جهان اسلام و نقشه استکبارگران زمانه بر کاروان اسلام را معرفی می‌کند.

ماموستا اقبال بهمنی از روحانیون اهل سنت کردستان در خصوص برکات ماه ربیع الاول و هفته وحدت می‌گوید: خداوند در قرآن تمامی پیروان ادیان توحیدی را به وحدت بر اساس مشترکات فرا می‌خواند. آیات فراوان در قرآن هست که تاکید بر وحدت مسلمانان و یکپارچگی آنان دارد.

به گفته وی، از نظر عقل و منطق هم، کسانی که خداوند را، پیامبرش را و کتاب پیامبر را قبول دارند؛ باید در یک جبهه واحد باشند چون کتاب آسمانی مسلمانان، به همان اندازه که بر روی وحدت آنان تاکید شده، از تفرقه و جدایی میان مسلمانان نهی شده است.

ماموستا بهمنی اشاره کرد: قرآن کریم دراین باره می‌فرماید: وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَیَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا.
همگی به رشته دین خدا چنگ زده، به راه های متفرق نروید و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید و خدا در دل های شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف خداوند همه، برادر دینی یکدیگر شدید، و در صورتی که در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد.

ایران اسلامی، منادی وحدت

وی عنوان کرد: نامگذاری هفته وحدت، تشکیل کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی وحدت اسلامی و تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به فرمان مقام معظم رهبری، بهترین شاهد گویا بر این مدعاست که جمهوری اسلامی ایران، همواره منادی راستین وحدت و اتحاد در جهان است.

مسوول دبیرخانه ائمه جمعه استان کردستان، پیامبر اکرم (ص) مهربانترین و دلسوزترین انسان در جهان هستی است و آیه " وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ" بدین معناست که وجود پیغمبر خاتم سبب سعادت دو جهان مردمان است.

چرا که عمل به آئین و برنامه‌ای که او با خود آورده است ناکامی‌ها، بدبختی‌ها، بیدادگری‌ها و تباهکاری‌ها را پایان می‌دهد و سرانجام منتهی به حکومت صالحان با ایمان بر معموره جهان خواهد شد، و در نهایت آنان به نعمت جاوید نائل خواهند رسید.

وی افزود: هفته وحدت، هفته درس‌آموزی از کلاس معلم بشریت، حضرت ختمی مرتبت است که بر برکت میلادش، چهره جهان دگرگون شد و شرک ها و نفاق ها به یکرنگی گرایید و خصومت های چندین ساله به «اخوت اسلامی» مبدل گشت و مهاجر و انصار، برادر شدند و عرب و عجم و سیاه و سفید، یار و برادر گشتند.

ماموستا بهمنی اذعان داشت: منش و رفتار حضرت محمد(ص) در تمام ابعاد برای بشریت الگوی حسنه است و باعث نجات انسان از گمراهی و ظلمت می باشد.

پیامبری که رحمت برای جهانیان است

وی تصریح کرد: رسول خدا (ص) که کانون رحمت الهی است نسبت به فقرا و مستمندان و مستضعفان رأفت و مهربانی خاصی از خود نشان می داد. شخصیت دادن به فقراء و مستمندان، با آنها بودن، هم غذا شدن و دوست داشتن آنان را فرمان الهی می دانست.

این روحانی اهل سنت گفت: عموم مردم دنیا از مؤمن و کافر از وجود با برکت او بهره بردند، و او رحمتی است برای تمام بشریت چرا که نشر آئینی را برعهده گرفته است که سبب نجات همگان است.

وی در ادامه افزود: در قرآن کریم خطاب به پیامبر آمده است" وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا " و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد. بدین گونه خدا آیاتش را برای (راهنمایی) شما بیان می‌کند، باشد که هدایت شوید. 

ماموستا بهمنی یادآور شد: وجود پیامبر اکرم موجب وحدت در جهان شد  و وحدت مسلمانان جهان از مسائل ضروری روز جوامع اسلامی است و همه باید بر محوری جامع و فراگیر که تمامی مذاهب و اندیشه‌های دینی، آن را قبول داشته باشند، گردهم آیند، و یکپارچه و هماهنگ حرکت نمایند.

نقشه پلید دشمنان برای ناتوان نشان دادن حاکمیت ناکام ماند

وی اضافه کرد: دشمنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تلاش بودند تا با مطرح کردن اینکه نظام انقلاب اسلامی نظام شیعیان است و ربطی به اهل تسنن ندارد درصد ایجاد شکاف و تفرقه بین مذاهب بودند که ناکام ماندند.

وی گفت: دشمنان می‌خواستند به واسطه اختلافات داخلی در کشور حاکمیت و نظام اسلامی را زمین‌گیر کنند و حاکمیت را ناتوان جلوه دهند اما دین مبین اسلام همواره نظامی اسلامی بوده که انگیزه و افکار اسلامی را در سراسر جهان ترویج می‌دهد.

ماموستا بهمنی در ادامه گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها فرموده‌اند که به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید.

بنابراین باید از این کار پرهیز کرد و بنا به گفته ایشان توهین به اعتقادات شیعه و سنی حرام شرعی است.

وی عنوان کرد: پیشرفت، سعادت و امنیت سهم جامعه و کشوری است که وحدت داشته باشد و هر جامعه ای از این موهبت محروم باشد از امنیت و سربلندی به دور است.

ماموستا بهمنی ادامه داد: وحدت و انسجام و یکدلی موجب ایجاد برکت و رحمت هم در دنیا و هم در آخرت خواهد شد  و امید است که این وحدت در جامعه اسلام روز به روز بیشتر و بیشتر شود.

وی در پایان عنوان کرد: انتصاب دریادار شهرام ایرانی به سمت فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توسط رهبری، و همچنین انتصاب ماموستا دکتر عبدالسلام کریمی به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی از سوی رئیس جمهور نشان از توجه رهبرو نظام به اهل سنت است و اینکه اسلام تفاوتی بین مذاهب قائل نیست.

انتهای پیام/2330/79

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول