اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

وکیل کیفری کیست و وظایف آن چیست؟

وکیل کیفری ، به وکیلی گفته می شود که در امور کیفری تجربه و تخصص دارد . شایسته است در امور کیفری از وکیل کیفری مشاوره بگیرید زیرا وکیل کیفری می تواند در خصوص نحوه‌ی طرح شکایت، نوع شکایت، زمان طرح شکایت ، تنظیم لایحه ، اظهارنامه و نحوه‌ی تنظیم شکوائیه‌ کمک شایانی به شما بکند.

وکیل کیفری کیست و وظایف آن چیست؟

وکیل کیفری باید دارای تجربه کافی در امور کیفری وآشنا با دادسرا و دادگاه‌ها و محاکم کیفری وهمچنین آشنایی کامل با قوانین دعاوی کیفری همچون قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری، قانون مبارزه با مواد مخدر، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه و همچنین دکترین حقوقی، آراء وحدت رویه در امور کیفری باشد و بسته به اینکه وکیل شاکی باشد یا متهم به حقوق و تکالیفی که قانونگذار برای شاکی و متهم در نظر گرفته اشراف داشته باشد.

شکایت کیفری چیست؟

اگر شخصی مرتکب جرمی شده باشد و قانون برای آن جرم مجازاتی در نظر گرفته باشد، شاکی می تواند نسبت به شکایت طرف مقابل اقدام نماید که به آن شکایت کیفری گفته می شود. شکایت کیفری بر خلاف شکایت حقوقی، می‌تواند در هر فرمی به دادگاه ارائه گردد

در شکواییه باید مشخصات کامل شاکی، مشتکی عنه ( کسی که از او شکایت دارید ) موضوع جرم و تاریخ وقوع  جرم و محل وقوع جرم، ادله وقوع جرم واسامی و مشخصات شهود و مطلعین در صورت امکان به طور کامل ذکر شود.

اشخاصی که اقدام به شکایت کیفری می نمایند باید توجه داشته باشند که  اثبات یک جرم سخت  و دشوارتر از دعاوی حقوقی است و از این جهت که امور کیفری معمولاً با جان و مال و حیثیت اشخاص در ارتباط می باشد  باید قبل از اقدام به شکایت کیفری همه جوانب آن توسط وکیل کیفری سنجیده شود.

دعاوی کیفری کدامند؟

وکالت در دعاوی شامل بخش های مهمی می باشد که یکی از این بخش ها وکالت در امور کیفری می باشد. تفاوت دعاوی کیفری با مسائل حقوقی  و خانواده در منشاء و منبع ایجاد حق،  که جرم و جنایت است می باشد. دعاوی کیفری اعمال و رفتارهایی است که قانون آنها را جرم دانسته و در قوانین کیفری برای آنها مجازات تعیین شده است.

 مجازات دعاوی کیفری بسته به نوع جرم و نظر قاضی  محدود به جبران خسارت مالی،  تبعید ، حبس، شلاق حدی یا تعزیری، جزای نقدی، اعدام  و... می باشد. به عنوان مثال یکی از مهم ترین جرائم در امور کیفری جرم کلاهبرداری است که مجازات قانونی کلاهبردار، علاوه بر تعیین حبس بین یک تا هفت سال برای مرتکب جرم، جزای نقدی معادل اموالی که با کلاهبرداری به دست آورده می باشد .

از مهم ترین دعاوی کیفری در دادگاههای کیفری ، میتوان به جرائمی چون کلاهبرداری، رشا و ارتشا، سرقت، کلاهبرداری، حمل مشروبات الکی و مواد محدر، قتل، اختلاس ،خیانت در امانت، صدور چک بی محل و امثال آنها اشاره کرد.

طریقه و روند رسیدگی به دعاوی کیفری چگونه است؟

در قانون  و در رویه ایران رسیدگی به دعاوی کیفری  به صورت  دو مرحله ای است :

مرحله اول اگر شخصی برعلیه شخص یا اشخاصی شکایت کیفری مطرح نماید،  پرونده در ابتدا انجام تحقیقات مقدماتی و بررسی دلایل و مدارک از متهم، شاکی، شهود و مطلعین توسط بازپرس ودر دادسرا صورت خواهد گرفت.

اگر پس از بررسی تحقیقات مقدماتی،  نظربازپرس یا دادیار بر جرم بودن عمل ارتکابی و قابل انتساب بودن جرم باشد  اقدام به صدور قرار جلب  دادرسی می نماید  و پرونده را نزد دادستان می فرستد تا دادستان نیز درصورت هم عقیده بودن با او با صدور کیفر خواست، موضوع را به دادگاه های کیفری ارسال نماید.

در کشور ایران دادگاه های کیفری با توجه به اهمیت جرایم  به دو دسته دادگاه های کیفری یک و دادگاه کیفری دو تقسیم می شوند جرائمی مانند  قتل، زنا،  تجاوز به عنف، در دادگاه کیفری یک مورد رسیدگی قرار می گیرد و بقیه جرایم در دادگاه کیفری دو رسیدگی می شود.

در مرحله دوم : پس از ارسال پرونده به دادگاه کیفری، قاضی  دادگاه کیفری چنانچه لازم بداند می تواند مجددا از طرفین تحقیقات به عمل آورد، و در نهایت اگر اقدام دیگری را لازم نداند با صدور حکم رسیدگی به دعوا را خاتمه دهد. توجه داشته باشید که بعضی از دعاوی به دادسرا ارسال نمی شود و مستیقما به دادگاه ارجاع می شود مانند جرائم منافی عفت.

نحوه طرح شکایت توسط وکیل کیفری

در صورتی که قصد طرح شکایت کیفری دارید می توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه  و نسبت به ثبت شکوائیه اقدام کنید و یا با مراجعه به دادسرای محل وقوع جرم اقدام به ثبت شکایت کیفری نمایید.

شکایت ثبت شده چه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک و چه از طریق دادسرا انجام شود در دادسرای محل وقوع جرم پیگیری می شود. چنانچه وقوع جرم به نظر بازپرس و یا دایار محرز شود نسبت به صدور قرار جلب به  دادرسی اقدام می نماید اگر برای اثبات وقوع جرم دلایل و مدارک کافی وجود نداشته باشد قرار منع تعقیب صادر می شود که  شاکی می تواند ظرف 10 روز  به قرار صادره اعتراض نماید.

در صورت صدور قرار جلب به دادرسی پرونده به دادگاه  کیفری ارسال می شود و قاضی دادگاه بعد از بررسی پرونده مجازات متناسب با جرم ارتکابی را صادر می کند.  بعد از صدور حکم  متهم می تواند به رای صادره اعتراض کند.

وکیل تسخیری

مطابق اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تمامی دادگاهها،  هر دو طرف حق دارند برای خود وکیل انتخاب و به دادگاه معرفی کنند و در صورتی که شخصی توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشد، باید برای ایشان امکانات تعیین وکیل را فراهم کرد.

در پرونده های کیفری فرد می تواند دو وکیل را به دادگاه معرفی کند ولی دربعضی جرایم مطابق ماده 385 قانون آیین دادرسی کیفری مانند اعدام، قصاص نفس، حبس ابد، جرایم مطبوعاتی و سیاسی، قطع عضو و … حداکثر سه وکیل انتخاب نمایند.

در مورد جرائمی که مجازات  قانونی آن حبس ابد یا سلب حیات است، اگر متهم در دادسرا وکیلی را معرفی نکند و یا برای گرفتن وکیل شرایط مالی خوبی نداشته باشد بر اساس ماده ۳۵ قانون جمهوری اسلامی ایران چون هر فرد حق استفاده از وکیل را دارد دادگاه از کانون وکلا تقاضا می کند که برای متهم وکیلی را از بین وکلای موجود به عنوان وکیل تسخیری معرفی نماید.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت پرونده های کیفری و ارتباط مستقیم آن با جان و مال و حیثیت اشخاص و به دلیل اینکه  هر دعوای کیفری، تنها یک بار توسط دادگاه مورد بررسی قرار میگیرد و با صدور حکم نهایی، امکان شکایت دوباره وجود ندارد  و اگر دعوایی به اشتباه مطرح شود موجب از بین رفتن حقوق فرد و ضرر و زیان هایی به شخص می شود حتما از وکیل کیفری باتجربه  و متخصص در امور کیفری مشورت بگیرید تا بتوانید رأی و نتیجه مطلوبت بگیرید.

برای مشاوره حقوقی در خصوص پرونده های کیفری و حتی مشاوره با وکیل خانواده میتوانید با گروه وکلای یعقوبی موارد حقوقی خود را مطرح کنید.

 

گروه وکلای یعقوبی  با ارائه خدمات حقوقی، کیفری و خانواده در راستای تامین منافع و نیازهای حقوقی و قانونی موکلان به صورت مشاوره حقوقی حضوری، تلفنی و قبول وکالت و طرح و تعقیب و دفاع کلیه دعاوی حقوقی، کیفری ، خانوادگی و همچنین تنظیم لایحه و دادخواست توسط وکلای برجسته همواره خدمت رسان بوده است.

(آدرس وبسایت گروه وکلای یعقوبی www.yaghobilawyer.com)

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول