اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

چرایی تشکیل کمیته جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس/ عملکرد بهارستان در تصمیم‌گیری‌های صنعت ICT تقویت می‌شود

علاوه بر کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع مجلس، به تازگی کمیته ICT دیگری ذیل فراکسیون راهبردی ایجاد شده است با این تفاوت که اعضای این کمیته تازه تأسیس، فعالان کسب‌وکار هستند و قرار است در حل مشکلات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس کمک کنند.

چرایی تشکیل کمیته جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس/ عملکرد بهارستان در تصمیم‌گیری‌های صنعت ICT تقویت می‌شود

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، به تازگی کمیته‌ای با عنوان کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات ذیل فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است.

آن طور که نمایندگان فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی می‌گویند این کمیته قرار است که مشکلات و موانع موجود در فضای ICT که به حوزه قانون گذاری مرتبط است را پیگیری کند.

اما درباره این کمیته تازه تاسیس سوالات زیادی مطرح شده است؛ از جمله اینکه اساسا چرا با وجود کمیسیون های تخصصی متعدد در مجلس، فراکسیونی در قالب فراکسیون راهبردی در مجلس داریم که نیاز به ایجاد کمیته هایی از جمله کمیته ICT جدیدی ذیل آن داشته باشیم؟

چرا باوجود کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات در ذیل کمیسیون صنایع و معادن مجلس، دوباره نیاز به ایجاد کمیته ICT دیگری در مجلس این بار در ذیل فراکسیون راهبردی است؟

اکنون اگر قرار است موضوعات ICT در این کمیته جدید پیگیری شود وظایف کمیته ICT کمیسیون صنایع و معادن چه خواهد شد؟ و سوالات دیگری که شفاف شدن آنها در ابتدای تاسیس این ساختار جدید ضروری است.

برای یافتن پاسخ این سوالات با «سهیل یحیی زاده»، رئیس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات فراکسیون راهبردی مجلس گفت وگو کرده ایم. 

فارس: باوجود داشتن کمیته ارتباطات ذیل کمیسیون صنایع و معادن مجلس، چه شد که به این نتیجه رسیدید که کمیته ICT دیگری در ذیل فراکسیون راهبردی مجلس ایجاد کنید؟

یحیی زاده: کمیته ارتباطات مجلس در ذیل کمیسیون صنایع و معادن چندین سال است که فعالیت می‌کند و یکی از کمیته های خوب مجلس در این چند ساله بوده است. منتها ترکیب این کمیته مشکل از نمایندگان مجلس است. هدف از شکل‌گیری این کمیته ذیل فراکسیون راهبردی این است که بازیگران اصلی در اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای حوزه ‌ICT بتوانند مشکلات خود را با مجلس و با نمایندگان مطرح کنند.

تلاش داریم تا بتوانیم طرح هایی که توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود را به صورت تخصصی براساس فرمتی که مورد درخواست نمایندگان در کمیته های داخلی مجلس است تدوین کنیم و آنها را در اختیار کمیسیون‌ها و کمیته های مربوط و حتی مرکز پژوهش های مجلس قرار دهیم که پس از بررسی در قالب قوانین و طرح های مجلس تصویب شوند.

مشکلاتی که بخش خصوصی با آنها دست و پنجه نرم می‌کند حتی می‌تواند شامل قوانین دارای هم پوشانی یا دستورالعمل های مختلف سازمان های متعدد باشد که تفسیرهای متفاوتی دارند و برای کسب و کارها مشکل ایجاد کرده اند و کسب و کارها  از این تفاسیر ضربه می‌خورند. این قوانین اتفاقا زیاد هم دیده می‌شوند.

تلاش داریم تا بتوانیم طرح هایی که توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود را به صورت تخصصی براساس فرمتی که مورد درخواست نمایندگان در کمیته های داخلی مجلس است تدوین کنیم

تاکید می‌کنم که هدف از ایجاد این کمیته این است که این موارد را احصاء کند و برای آنها راه حل دهد تا در مجلس با کمک نمایندگان بخش خصوصی، آنها را بررسی کنیم و نهایی کنیم و در اختیار کمیته ارتباطات مجلس و همه کمیسیون های تخصصی بگذاریم تا نمایندگان مجلس بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند و عملکرد مجلس را تقویت کنند.

ما در این کمیته کارگروه ارتباطات ثابت و سیار، کارگروه فین تک و شبکه پرداخت، کارگروه مراکز داده و کلود کامپتنیگ، کارگروه پستی و دفاتر پیش خوان، کارگروه دولتی متشکل از نمایندگان وزارت اقتصاد، ارتباطات، صمت و بانک مرکزی را داریم.

فراکسیون راهبردی مجلس، یکی از فراکسیون های اصلی مجلس است که بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای مجلس عضو این فراکسیون هستند؛ حتی برخی از اعضای کمیته ICT مجلس هم عضو این فراکسیون هستند.

فارس: ضرورت تشکیل یک کمیته در مجلس برای دریافت نظرات فعالان حوزه ICT چیست؟

یحیی زاده: بخش ICT بخش به شدت وسیعی است که به 2 بخش IT  و CT تقسیم می‌شود که کاملا از هم مجزا و به شدت به هم مرتبط هستند. فضای کسب و کار فعلی کشور در این 2 بخش نقش اساسی را بازی می‌کند. 

همچنین در دنیا یکی از بزرگترین حوزه های اشتغال زایی فناوری اطلاعات است. 

 باید با کمک دولت و مجلس مشکلات بخش خصوصی حوزه ICT  را حل کنیم. این کار باعث می‌شود که هم بحث ارتباطات در کشور پیشرفت خوبی داشته باشد و هم به دولت جدید که مستقر شده کمک کنیم

همه بخش های این حوزه دنیای بزرگی با شرایط خاص خود است؛ برای مثال بخش تلکام، ارتباطات ثابت، پست و ارتباطات سیار که هر کدام یک سری معضلات تخصصی خود را دارند. برای مثال در حوزه پهنای باند ثابت شرکت های ارتباطات وایرلس ثابت و ارتباطات ثابت و سیمی، شرکت های متعددی هستند که باید با کمک دولت و مجلس مشکلات آنها حل شود.

این کار باعث می‌شود که هم بحث ارتباطات در کشور پیشرفت خوبی داشته باشد و هم به دولت جدید که مستقر شده است در این حوزه کمک کنیم.

فارس: معمولا ساختارهای دولتی نسبت به تشکیل ساختارهای مشابه در قوای دیگری موافق نیستند؛ نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تشکیل این کمیته چه بوده است؟

یحیی زاده: آقای زارع پور وزیر ارتباطات، یکی از وزرایی است که موقع بررسی صلاحیتش در فراکسیون راهبردی مجلس حضور فعال داشت.

ارتباط ما با وزارت ارتباطات خوب است و از آنها کمک می‌گیریم. شاید در جلسات بعدی خدمت آقای وزیر هم باشیم.

این نکته را باید توجه داشته باشیم که فقط یک بخش از کار این کمیته مربوط به وزارت ارتباطات است و برای مثال دیگر بازیگران بخش دولتی از جمله وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هم از مخاطبان اصلی این کمیته هستند. وزارت ارتباطات در لایه ارتباطات در این کمیته درگیر است و البته در بخش فناوری اطلاعات هم فعالیتی دارد. 

فارس: کمیته‌ها و کمیسیون های اصلی مجلس متشکل از نمایندگان مجلس است و آنها در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند و وقتی که صرف می‌گذارند، حقوق و دریافتی دارند؛ ارتباط اعضای این کمیته های مشورتی با فراکسیون راهبردی با مجلس چگونه است؟

یحیی زاده: کاملا مستقل از فضای مجلس هستیم و ارتباطی با موضوعات بودجه‌ای مجلس نداریم. اعضای کمیته هم همه صاحبان کسب و کار و از بزرگان صنعت هستند و اساسا نیاز به منفعت مالی از چنین فعالیت هایی ندارند.

فارس: فرمودید که فراکسیون راهبردی کمیته های مختلفی دارد و یکی از کمیته های آن کمیته ICT است. چند کمیته فعال دیگر این فراکسیون را هم نام می‌برید؟

یحیی زاده: کمیته انرژی فراکسیون هم فعال است و طرح های خوبی را هم در حوزه انرژی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارند که طرح هایی را هم برای ورود به مجلس آماده کرده اند تا در حوزه انرژی به مجلس کمک کنند.

کمیته گردشگری هم از دیگر کمیته های فعال این فراکسیون است. به طور کلی بخش خصوصی در حوزه های مختلف با این فراکسیون در ارتباط است که بتوانند طرح های خود را از مسیر این فراکسیون در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول