اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

رسالت جشنواره «نورنگار» نمایش ایران زیباست/ تقدیر از زحمات کادر درمان

دبیر هفتمین جشنواره عکس نورنگار گفت: در این دوره علاوه بر نگاه ویژه به عکس‌های مرتبط با کادر درمان، توجه ویژه‌ای هم به عکاسی خلاقانه داریم.

رسالت جشنواره «نورنگار» نمایش ایران زیباست/ تقدیر از زحمات کادر درمان

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای هفتمین جشنواره عکس نورنگار پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۱۰ آبان) برگزارشد.

محمد فروغی مدیرعامل نورنگار ابتدای این نشست گفت: وقایع و رخدادهای شرکت‌های بزرگ مثل اپل و سامسونگ و تسلا و... در رسانه‌های داخل پوشش داده می‌شود، اما وقایع داخلی بدون انعکاس می‌ماند و در قبال آن هزینه طلب می‌کنند. 

وی افزود: ما همه همت و تلاشمان را برای ایران زیبا و پر از افتخار گذاشته‌ایم و مرکز اصلی نگاه ما «ایران من» است. خدا را شکر می‌کنم که در این هفت سال ادامه داده‌ایم و کرونا هم مانع آن نشده است. 

فروغی ضمن تشکر از افشین بختیار، داریوش محمدخانی و مسعود افشانی که جشنواره نورنگار را طی این سال‌ها همراهی کرده‌اند، افزود: آقای افشانی دبیر جشنواره‌ هستند و  در این دوره ۸۴ میلیون تومان جایزه اهدا می‌کنیم. داوران این دوره هم از عکاسان جوان انتخاب شده‌اند و امیدواریم جوانگرایی در بخش‌های مختلف اشاعه پیدا کند.

وی ادامه داد: تعداد کارکنان ما پیش از کرونا و بعد آن، از ۲۰ نفر به ۷۰ نفر رسیده است که همگی جوان هستند. 

آژانس عکس نورنگار را راه‌اندازی می‌کنیم 

مدیرعامل نورنگار تأکید کرد: امکاناتمان را به رایگان در اختیار انجمن‌ها قرار می‌دهیم. آموزش‌های آنلاین هم داریم.

فروغی گفت: تا الان حدود ۶۰ هزار عکس در آرشیو ما وجود دارد و تلاش داریم طی ۳ سال آتی و با رسیدن تعداد عکس‌هایمان به ۱۰۰ هزار عکس، آژانس عکس نورنگار را راه‌اندازی کنیم. 

مسعود افشانی دبیر جشنواره هم گفت: سال ۹۹ به دلیل اوج گیری کرونا، جشنواره را برگزار نکردیم تا عکاسان در شرایط دشوار قرار نگیرند. اما امسال موضوعات روز را مدنظر قرار دادیم و بخش اصلی ما به کادر درمان و به نوعی تجلیل از آن‌ها اختصاص دارد. 

وی افزود: در بخش جنبی که عکاسی خلاقانه است، به موضوع کمتر پرداخته شده توجه داریم که الزاماً عکاسی رئال نیست، بلکه ترکیبی از خلاقیت در عکاسی است. 

افشانی اظهار داشت: امسال سقف جوایز را افزایش دادیم و در داوران هم دیدگاه متفاوتی را اعمال کردیم. تا ۲۱ آبان فرصت ارسال عکس وجود دارد و تا این لحظه، استقبال خوبی داشته‌ایم. آرشیوی غنی از ۶ دوره پیشین جشنواره جمع‌آوری شده و در پژوهش‌ها قابل استفاده است. 

دبیر هفتمین جشنواره عکس نورنگار گفت: اکثر جشنواره‌های عکس معمولا به دوره هفتم نمی‌رسند اما با تلاش توانسته‌ایم آن را حفظ کنیم و قصدمان این است که نورنگار یک حرکت فرهنگی دیده شود، نه صرفاً یک جشنواره عکاسی بخش خصوصی. 

* اکثر جشنواره‌های عکاسی به‌روز نیستند

افشین بختیار عکاس پیشکسوت و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عکس نورنگار گفت: از زمان پیدایش نورنگار کنار آن بوده‌ام و تلاش‌های آن را دیده‌ام. من با بیشتر شرکت‌های بزرگ خودروسازی، سدسازی، نفتی و... کار عکاسی صنعتی انجام داده‌ام اما هر وقت پیشنهاد دادم معمولاً اکثر آن‌ها کاری برای هنر ایران نکردند.

بختیار تصریح کرد: در بسیاری از جشنواره‌ها که داور بودم، دیده‌ام که آن جشنواره نهایتاً به دوره سوم رسیده و سپس منتفی شده‌است. 

داریوش محمدخانی دیگر عضو سیاست‌گذاری جشنواره عکس نورنگار هم در ادامه این نشست گفت: متأسفانه دانشگاه‌ها در زمنیه برپایی جشنواره‌های عکاسی به‌روز نیستند. در حالی که جایزه‌های بزرگ عکاسی مثل فوتوکینا و پولیتزر به‌روز کار می‌کنند و تصمیم می‌گیرند. 

وی افزود: با فراگیری کرونا، تصمیم گرفتیم به‌جای نقمت، نعمت آن را یادآور شویم. مثلا نعمت زندگی و امیدهای کوچک را عکاسی کنیم و یادآور شویم. به ویژه اینکه جشنواره نورنگار، نمایش عکس نیست، فرهنگسازی است. 

محمدخانی گفت: تکنیک‌هایی مانند HDR و پانوراما که به دوربین‌ها اضافه شده است را مدنظر قرار دادیم و بخش عکاسی خلاقانه را در نظر گرفتیم که در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس (حداکثر ۸ قطعه) امکان شرکت در آن وجود دارد. 

وی خاطرنشان کرد‌: برپایی نمایشگاه عکس سخت شده و هر نمایشگاه حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد.

فاطمه بهبودی داور این دوره از جشنواره هم در سخنانی گفت: عکاسان خوبی در ایران داریم اما هنوز نتوانسته‌ایم در سطح بین‌الملل خودمان را بالا بیاوریم، به ویژه در عکاسی مستند. 

وی افزود: در زمانه‌ای که تحریم‌ها بر کشور ما اثرگذار است، عکس می‌تواند اثرات آن را بر زندگی مردم به جهانیان نشان دهد و دیدگاه‌ها را تعییر دهد و قلب‌ها را به هم نزدیک کند. 

این عکاس ادامه داد: در داوری عکس‌ها، نام عکاسان را نمی‌دانیم و سعی می‌کنیم استقلالمان را حفظ کنیم. به شخصه دنبال عکس‌هایی هستم که خلاقیت و نگاه متفاوتی داشته باشد. 

بهبودی در پایان ابراز امیدواری کرد جریان عکاسی ایران در آینده تحرک بیشتری داشته باشد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول