اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار پوتین به بایدن درباره استقرار پایگاه‌های نظامی در آسیای مرکزی

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه واشنگتن تلاش می‌کند تا موافقت دولت هند برای ایجاد پایگاه نظامی در این کشور را کسب کند، گفت رئیس‌جمهور روسیه اما به همتای آمریکایی خود درباره استقرار نظامی در آسیای مرکزی هشدار داده است.

هشدار پوتین به بایدن درباره استقرار پایگاه‌های نظامی در آسیای مرکزی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) به ارائه جزئیاتی درباره محتوای رایزنی‌های دیپلماتیک هیأت روسی با کشورهای حاضر در نشست گروه ۲۰ در رم پرداخت.

لاوروف با بیان اینکه آمریکا اصرار دارد تا پایگاه‌های نظامی خود را در آسیای مرکزی مستقر کند، گفت: «رئیس‌جمهور [ولادیمیر] پوتین نسبت به تلاش آمریکا برای استقرار نظامی در آسیای مرکزی به [جو] بایدن هشدار داد».

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی» وی ضمن اشاره به مخالفت روسیه با ایجاد پایگاه‌های آمریکایی در آسیای مرکزی جهت انجام حملاتی در افغانستان، اظهار داشت که واشنگتن این پیشنهاد را نه تنها به کشورهای این منطقه بلکه به دیگر کشورها نیز داده است.

وزیر خارجه روسیه در این‌باره توضیح داد:‌ «[آمریکایی‌ها] از پاکستانی‌ها نیز چنین درخواست‌هایی داشتند، آنها نپذیرفتند. ازبکستان علناً اعلام کرد که قانون اساسی آنها چنین اقداماتی را از جمله استقرار پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک خود پیش‌بینی نکرده و قرقیزها نیز از طریق رئیس جمهور خود اعلام کردند که این امر را نمی‌خواهند».

لاوروف همچنین خبر داد: آخرین چیزی که شنیدم این است که آنها در حال حاضر تلاش می‌کنند هند را به سمت دادن فرصت‌هایی به پنتاگون در قلمرو خود مجاب کنند. آمریکا در پس وضعیتی که در افغانستان ایجاد کرده، در تلاش است تا هند را متقاعد کند که با استفاده از خاک خود برای اهداف نظامی پنتاگون موافقت نماید».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه با انتقاد از موضع غرب در قبال اعطای پناهندگی به پناهجویان افغان، گفت: «غرب با عجله به کشورهای همسایه التماس کرد که ده‌ها هزار پناهنده را بپذیرند و گفتند این فقط برای مدتی است، تا زمانی که غرب مدارک لازم برای مهاجرت به کشورهای غربی را آماده کند».

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از لاوروف نوشت: «تاکنون هیچ یک از کشورهای آسیای مرکزی حداقل در مقیاسی که کشورهای غربی درباره آن صحبت کردند، این مسیر را طی نکرده است. غرب گفت که یکی دو ماه نیاز دارند تا برای این افراد مدارک ارسال کنند. شما برای مدت طولانی با افغان‌های در میدان همکاری کردید تا آنها را به عنوان مترجم و خبرچین استخدام کنید، برای اینکه به آنها اعتماد کنید یا نه احتمالاً سوابق آنها را بررسی کرده‌اید، اما چرا آنها را به کشورهای آسیای مرکزی می‌فرستید؟»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: «پیشنهاد روسیه برای برگزاری کنفرانس سازمان ملل در مورد کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تایید شده و مسکو منتظر پاسخ‌های مشخص در این‌خصوص است».

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه کشورش به کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان از طریق تامین غذا و دارو ادامه خواهد داد، افزود: «ما خودمان مقداری کمک خواهیم کرد، ما در آنجا دارو و غذا فراهم می‌کنیم، کشورهای آسیای مرکزی نیز همین کار را می‌کنند».

به نوشته ریانووستی، لاوروف توضیح داد: «کمک های بشردوستانه باید در حال حاضر ارائه شود. سوال اینجاست که چگونه این کمک ها را توزیع کنیم، بسیاری نمی‌خواهند آنها را مستقیماً به دولت بدهند، آنها می‌خواهند از طریق سازمان های بین المللی کار کنند».

وی همچنین با هشدار درباره احتمال گسترش تروریسم از خاک افغانستان به کشورهای همسایه، گفت مأموریت اصلی مسکو در این‌خصوص، جلوگیری از بی‌ثبات شدن کشورهای آسیای مرکزی است.

بر اساس این گزارش، این دیپلمات ارشد روس اضافه کرد: «اول از همه، باید مانع بی‌ثباتی کشورهای همسایه شویم. برای جلوگیری از سرریز تهدیدات تروریستی و مواد مخدر از افغانستان نیز باید این تهدیدها در داخل خود افغانستان سرکوب کرد».

پیش از این نیز وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه گروه طالبان باید گام‌های شجاعانه‌ای در تشکیل دولت فراگیر بردارد، گفت برداشت وی این است که سازمان ملل آمادگی دارد تا تحریم‌ها علیه این گروه را لغو کند. (جزئیات بیشتر)

مسکو پیش‌تر نیز میزبان کنفرانس‌هایی درباره افغانستان بوده است و در ماه مارس سال جاری میلادی، کنفرانسی با حضور نمایندگان آمریکا، چین و پاکستان درباره افغانستان برگزار کرد و در بیانیه پایانی این نشست خواهان صلح بین طرف‌های درگیر در افغانستان شدند و بر لزوم توقف خشونت در این کشور تأکید کردند که در نهایت طالبان کنترل قدرت در افغانستان را برعهده گرفتند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول