اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

در جلسه مدیران رسانه‌های اصفهان با اعضای شورای شهر چه گذشت؟

جمعی از فعالان رسانه‌ای در جلسه مشترک با اعضای هیات رئیسه شورای شهر اصفهان در خصوص مهمترین مسائل و اولویت‌های مدیریت شهری گفت‌و‌گو کردند.

در جلسه مدیران رسانه‌های اصفهان با اعضای شورای شهر چه گذشت؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دومین نشست هم‌اندیشی هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با جمعی از فعالان رسانه‌ای اصفهان برگزار شد.

در این نشست محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: اگر این جلسات موضوعی بشود و در آن‌ها بحث درباره موضوعی خاص انجام شود،بهتر است تا با مشارکت نخبگان و اصحاب رسانه تلاش کنیم خروجی اقدامات رضایت شهروندان را در پی داشته باشد. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: فکر کردیم می‌توانیم کاری برای شهر انجام دهیم و خودمان را در معرض انتخاب مردم قرار دادیم و طبق همین موارد شهردار انتخاب شد.

وی افزود: قطعا انتقاداتی مطرح است اما به هر حال تیمی که می‌آیند دغدغه و برنامه‌هایی دارند؛ نیاز است بتوانیم به فهم مشترک در اداره شهر برسیم و نیاز است نکاتی که در جلسه مطرح می‌شود جمع‌بندی و دسته بندی شود تا پاسخی به آن‌ها داشته باشیم.

چهره اصفهان متناسب با شان بین‌المللی و جهانی آن بازیابی شود

منصور گلناری در ابتدای این نشست عنوان کرد: اولین مساله این است که برخی مدیران شهرداری قبل از ورود به شهرداری نگاهی کلان دارند و بعد از ورود وارد مسائل جزئی می‌شوند؛ اصفهان شهری نیست که محل آزمون و خطا باشد و برخی اوقات شاهد اقداماتی بودیم که پشیمانی به همراه داشته و ظرفیت‌هایی از دست رفته است.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان یادآور شد: اصفهان یک شهر جهانی و بین‌المللی است اما چهره ظاهری اصفهان گواه بر این موضوع نیست؛ چه زمانی برای این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود؟

وی با اشاره به موضوعات مختلف در حوزه مدیریت شهری گفت: در دنیای امروز که دنیای ارتباطات است، امکان ندارد حتی جنگ‌های نظامی بدون رسانه به نتیجه برسدو ضرورت دارد شهرداری برای اقدامات خود پیوست رسانه‌ای در نظر بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح جامع حمایت از رسانه‌ها مطرح شد و در دوره قبل به تصویب رسید اما اجرا نشد؛ درخواست‌مان این است که این مورد صورت بگیرد و کمک‌ها با رویکرد توانمندسازی اتفاق بیفتد تا رسانه توانمند شود.

جنوب و شمال شهر نباید با هم تفاوتی داشته باشد

در ادامه محمدعلی شاه‌علی اظهار داشت: در اصفهان فقط یک چهارباغ را داریم که اتاق پذیرایی اصفهان است اما وضع دیگر نقاط شهر خوب نیست و این موضوع جای افسوس دارد؛ نیاز است در شهر توازن ایجاد شود و در جنوب و شمال شهر تفاوتی نباشد.

سرپرست نمایندگی روزنامه کیهان در اصفهان مطرح کرد: وقتی به شهرداری‌ها مراجعه می‌کنیم شاهدیم که تبدیل به خزانه شده و مردم جرأت نمی‌کنند برای یک مجوز وارد شوند.

بودجه‌بندی مشارکتی در اولویت مدیران شهری قرار بگیرد

سعید ساکت در این نشست گفت: موضوع مهم نقش رسانه‌ها در توسعه مشارکت شهروندان است و یک مثلث با اضلاع شهر، شهروندان و رسانه‌ها شکل می‌گیرد.

مدیر خبرگزاری تسنیم در اصفهان اظهار داشت: شهر همگرا از جمله موضوعاتی بود که در سیاست‌های جدید مدیریت شهری مطرح شد و بنا بر این است که در یک فرایند ۴ ساله هر سال شرایط ۵۰ منطقه ارتقا پیدا کند؛ در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، ۳ موضوع از جمله نتیجه محوری، سنجش پذیری و مشارکت ذی نفعان مد نظر است.

وی ادامه داد: طبق برنامه ۱۴۰۵ می توان به یک الگوی مساله محور رسید که هم نقش رسانه در آن تعریف شود، هم جایگاه شهروند یک جایگاه کنش‌پذیر باشد و هم سطح تاثیر آن را در سطح شهر شاهد باشیم.

ساکت خاطرنشان کرد: الآن در فصول بودجه‌ریزی هستیم و نیاز است بودجه‌بندی مشارکتی مطرح شود که شهروندان در آن ورود و مشارکت دارند؛ مزیت این طرح این است که  یک مشروعیت دموکراتیک از طریق مشارکت شهروندان ایجاد می‌کند و بعد از آن بودجه را شفاف می‌کند و مصداق عینی شفافیت خواهد بود و بازدهی بیش‌تری نیز خواهد داشت.

اصفهان به صورت واقعی برای هموطنان بیان شود

در ادامه بابک ایران‌پور گفت: در سال‌های گذشته معمولا جلسات خبری با حضور خبرنگاران برگزار شده و اینکه شورای ششم با چنین رویکردی کار را آغاز کرد جای تشکر دارد.

سردبیر روزنامه سیمای شهر بیان داشت: به‌عنوان یک اصفهانی وقتی به سابقه شهرمان نگاه می‌کنیم واقعا نصف جهان است اما آن‌گونه‌ای که شایسته است نتوانستیم به دنیا معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ببان می‌شود که اصفهان شهر برخورداری است و نگاه بدبینانه‌ای نسبت به این شهر وجود دارد و علت این است که نتوانستیم اصفهان را به هموطنان معرفی کنیم و برای همین موضوع وقتی بحث حقآبه مطرح می‌شود برخوردهای نادرستی می‌بینیم.

برای اداره بهتر شهر باید سناریوی رسانه‌ای تعریف شود

محمد مهدی شیخ صراف در ادامه عنوان کرد: خوشحالیم که در این دوره بنا بر گفت‌وگو است و تریبون یک طرفه وجود ندارد و این جلسه از نمونه‌های آن است، درعرصه‌های مدیریتی و اجرا برداشت‌های اولیه‌ای از پیوست رسانه‌ای صورت می‌گیرد؛ بسیاری از افراد نمی‌دانند این موضوع چیست و آن را به کار روابط عمومی تقلیل می‌دهند. ما نیاز به سناریوی رسانه‌ای داریم و نیاز است برای آن فضاسازی اتفاق بیفتد.

مدیران مراقب تله‌های سیستمی باشند/ رسانه حلقه واسط قدرتمند بین مردم، نخبگان و مدیران

در ادامه این دیدار محسن آنالویی سرپرست خبرگزاری فارس در استان اصفهان با اشاره به اهمیت حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی، گفت: مرور تجربه ۵ دوره مدیریت شهری علیرغم همه تلاش‌ها در ادوار مختلف،ارزیابی قابل قبولی از افزایش سرمایه اجتماعی در مقابل خدمات انجام شده به ما ارائه نمی‌دهد.

وی افزود: با تشکیل شورای شهر و پارلمان‌های محلی قرار بر این بوده است که مردم را در اداره شهر درگیر کنیم و به این واسطه هم از بروز برخی ناکارآمدی‌ها جلوگیری کنیم و از سمتی دیگر خود مردم تصمیم‌گیر باشند اما نارسایی‌هایی در نوع و نحوه این ارتباط وجود دارد که چالش‌هایی را هم ایجاد کرده است.

آنالویی ادامه داد: نتیجه این است که با گیرافتادن مدیران در تله‌های سیستمی، شهر با روزمرگی اداره خواهد شد و به جای توجه به مسائل بنیادین و اساسی و تحول‌آفرین صرفا شهرداری در نقش دستگاه خدمات‌رسان ظاهر خواهد شد.

سرپرست خبرگزاری فارس اصفهان خاطرنشان کرد: البته بخشی از آن به این موضوع بر می گردد که نوع توسعه شهری و شهرسازی ما محبوس در رویکردهای کالبدی و اقتصادی است و نیاز است لایه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در توسعه شهر مورد توجه باشد تا با عبور از تله‌های سیستمی، رویکردهای تحولی پیش روی مدیریت شهری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه معتقدیم مردم، نخبگان و  مدیران برای اداره بهتر شهر باید در اندرکنش بسیار خوبی با هم قرار داشته باشند، گفت:رسانه حلقه واسط قدرتمندی است که می‌تواند فهم مشترکی بین این بخش‌ها با هم ایجاد کند.

آنالویی تأکید کرد: کانون‌های و حلقه‌های نخبگانی زیادی در شهر داریم که برای موضوعات مختلف تلاش می‌کنند اما چون جایی برای برون‌داد فعالیت‌شان وجود ندارد توجهی به آن نشده است. نیاز است چهارچوبی در دوره جدید لحاظ شود تا با نگاه تحول آفرین بتواند لایه‌های مختلف نخبگانی، مردم و مدیران  با حوزه‌های مختلف مدیریت شهری در تعامل منطقی قرار دهد.

مطالبات مردم از مدیران شهری پاسخ داده شود

 در ادامه این نشست سید امیر هاشمی‌نژاد گفت: ایجاد گفتمان با پاسخگویی به حاشیه نمی‌رود و اگر به مطالبات مردم پاسخگو باشید حاشیه‌ای ایجاد نمی‌شود.

دبیر مجمع مطالبه‌گران استان اصفهان بیان داشت: وقتی مطالبه‌گران مناطق را شناسایی می‌کنیم متوجه می‌شویم به حرف آن‌ها توجهی نمی‌شود و نیاز است رسانه‌ها در مناطق حضور داشته باشند تا به افراد هویت داده شود.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق حاشیه شهر بارها جلساتی برگزار شده است و حاضریم مطالبه‌گران و عدالت‌خواهان را معرفی کنیم؛ رهبر معظم انقلاب گفتند به مطالبه‌گران بها دهید؛ هدف از مطالبه‌گری نظارت مردم بر مردم و حاکمیت است.

نقش شهروند خبرنگاران در مدیریت شهری لحاظ شود

 امید نریمانی در این نشست  تأکید کرد: نیاز است برای یک طرح از قبل فضاسازی ایجاد شود تا مردم مشارکت‌شان را برای آن طرح بالا ببرند.

فعال فضای مجازی توضیح داد: امروزه شهروند خبرنگاران در فضای رسانه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارند و این موضوع آفات زیادی از سمت شایعه‌پراکنی دارد اما نمی‌توان از این ظرفیت چشم‌پوشی کرد زیرا ارزش افزوده‌ای به آن اضافه میشود.

وی عنوان کرد: نیاز است خبر رسمی از رسانه‌های رسمی اعلام شود و توسط شهروندخبرنگار ارزش‌افزوده‌ای به آن اصافه شود.

نریمانی گفت: جمعیت مردم شورای شهر فعلی را شورای انقلابی می‌دانند؛ صفت انقلابی پشت نام شما است و اشتباه شما به نام انقلاب تمام می‌شود و اگر کم و کاستی وجود داشته باشد تیغ‌مان تند است.

ضرورت توجه به مشارکت بیشتر بخش خصوصی در اداره شهر 

در ادامه این نشست بشیر مدیر پایگاه خبری شاخص اقتصاد یادآور شد: این مطالبه از شورای اسلامی وجود دارد که توجه کنند اسناد بالادستی نظام به خصوص بحث اقتصاد مقاومتی در برنامه‌های شورای شهر و شهرداری چه جایگاهی دارد؛ نکته بعدی اینکه نقش بخش خصوصی در این مسیر چیست؛ در شرایط جنگ اقتصادی جایگاه بخش خصوصی را چه می‌دانیم و به نظر می‌رسد این موضوع حدو یک دهه نادیده گرفته شده است.

مدیر پایگاه خبری شاخص اقتصاد مطرح کرد: موضوع بعدی جایگاه رسانه‌ها در اقتصاد شهری است؛ آیا واقعا به نقدها و نظرات کارشناسی رسانه‌ها توجه می‌شود یا فقط برای پخش اخبار استفاده می‌شود؛ مدیران این میدان را به رسانه‌ها بدهند که در حوزه اقتصاد شهری ورود پیدا کنند‌.

رسانه‌ها با برادری ایرادات را منتقل کنند

در ادامه ابوالفضل قربانی نائب رئیس شورای شهر اصفهان مطرح کرد: به‌عنوان رسانه نقش برادری برای ما ایفا کنید و عیب‌هایمان را منتقل کنید، اگر قرار باشد مدیریت شهری کاری برای رسانه‌ها انجام دهد برای رسانه‌هایی انجام دهد که بیش‌ترین عیب‌ها را منتقل کند.

فرزانه کلاهدوزان عضو شورای شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: نقش رسانه‌ها مهم است و نیاز است خودشان هم بر نقش‌شان واقف باشند؛ اصحاب رسانه می‌توانند پژوهشگرانی باشند که با تحقیق درست مسائل را حل کنند و نقش هوشمندانه‌ای برای تمام مدیران باشند.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اگر رسانه به‌صورت منصفانه به وظیفه خود عمل کند می‌تواند به‌صورت جامع پیش برود و بتواند در فضای منطقی هدف را انجام دهد.

تلاش برای رسیدن به الگوهای کم خطای سیاستگذاری

علی صالحی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این نشست‌ها رسیدن به الگوهای کم خطای سیاستگذاری مشارکتی شهر زندگی با بهره‌مندی از نظرات فعالان رسانه‌ای است و در ۲ جلسه برگزار شده حدود ۵۰ رسانه دعوت شدند و از مرحله اول عبور کردیم و برای مرحله دوم وارد مرحله تخصصی می‌شویم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خبر داد: در گام دوم این جلسات کمیته منتخب از اعضا را مشخص می‌کنیم و در رابطه با تصمیم‌گیری‌های کلان شهری و پیوست‌های رسانه‌ای بحث خواهیم کرد.

وی بیان کرد: موضوع بعدی در خصوص اولویت‌های پاسخ‌دهی است؛ زمانی که یکی از اعضا به رسانه پاسخی می‌دهد یعنی ارتباط صورت گرفته و یک نفر به نمایندگی از دیگران پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول