اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

تکرار تجربه موفق «ایران حماسی» در اروپا/ از تبر کشتی‌گیران تا بدل نقره‌ای اکباتان + تصاویر

موزه هنرهای اسلامی برلین میزبان نمایشگاه «ایران، ۵ هزار سال فرهنگ و هنر» می‌شود تا بخشی از زیبایی‌های فرهنگ دیرینه ایران‌زمین را بازنمایی کند.

تکرار  تجربه موفق «ایران حماسی» در اروپا/ از تبر کشتی‌گیران تا بدل نقره‌ای اکباتان + تصاویر

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر، محمد کلهر: ایران خاستگاه برخی از بزرگترین تمدن‌های جهان باستان و قرون وسطی بوده، اما این دستاوردها اکنون در خارج از کشور کمتر شناخته شده است. چندی پیش نمایشگاه «ایران حماسی» که توسط موزه ویکتوریا و آلبرت لندن سازماندهی شد، تا چگونگی ظهور زندگی متمدنانه در ایران ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیج را به نمایش بگذارد. 

«بریجیندر نات گوسوامی» منتقد هندی اخیراً در مقاله‌ای نوشته است: در غرب، ایران را اغلب به‌عنوان یک فضای سیاه، به معنای واقعی و استعاری، تصور می‌کنند. ناشناخته، مهر و موم شده، ترسناک اما در نمایشگاه «ایران حماسی»، کشوری رنگارنگ در مقابل شما ظاهر می‌شود.

 

 

* تکرار  تجربه موفق «ایران حماسی» در اروپا

پس از تجربه موفق «ایران حماسی»، حالا قرار است تجربه مشابهی این بار در آلمان تکرار شود. موزه هنرهای اسلامی برلین از چهارم دسامبر (۱۳ آذر) سال جاری میزبان نمایشگاه «ایران، ۵ هزار سال فرهنگ و هنر» خواهد بود. در این نمایشگاه که تا بیستم مارس (۲۹ اسفند) سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت، آثار هنری منحصر به فردی از ایران به نمایش عمومی گذاشته می‌شود.

در این رویداد نمایشگاهی، گنجینه‌هایی از جهان باستان و اسلام به نمایش در می‌آید تا میراث غنی ایران طی ۵ هزار سال گذشته را نشان داد که همچنان بر مخاطبان امروزی اثرگذار است.

 

 

این نمایشگاه شامل آثار هنری از  قرون پانزدهم تا هجدهم میلادی است. در این نمایشگاه، ۲۰ اثر هنری نفیس از مجموعه ساریخانی در لندن و موزه‌های دولتی برلین به نمایش گذاشته می‌شود که بیانگر ۵ هزار سال میراث فرهنگی ایران است.

 


ریتون نقره‌ای متعلق به قرن چهارم یا پنجم پیش از میلاد که شباهت زیادی به «ریتون طلایی اکباتان» دارد که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. ریتون یا تکوک، مجسمه شیر بالدار متصل به جام را می‌گویند.

 

همچنین ۳۶۰ قطعه متعلق به دوره‌های اولین تمدن‌های پیشرفته هزاره سوم قبل از میلاد تا پایان دوره امپراتوری صفویه در اوایل قرن هیجدهم در این نمایشگاه وجود دارد که نشان دهنده اهمیت برجسته ایران به عنوان مرکز تبادلات بین فرهنگی است.

 


شاهنامه شاه طهماسب، حدود ۱۵۲۳ میلادی

 

از دیگر نکات برجسته نمایشگاه «ایران، ۵ هزار سال فرهنگ و هنر» می‌توان به نمایش یادگارهایی از امپراتوری‌های قبل از اسلام، دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان، فرهنگ ایرانی- اسلامی، شاهکارهای هنری سده‌های نهم و پانزدهم میلادی و دوران شکوفایی صفویه اشاره داشت.

پیش از این، قرار بود این نمایشگاه بزرگ که با همکاری گالری ساروخانی در لندن برگزار می‌شود، از روز سی‌ام اکتبر سال جاری افتتاح و آغاز بکار کند که به دلیل پاره‌ای محدودیت‌ها به تأخیر افتاد.

 


نیم‌تنه برنزی پادشاه ساسانی، اواخر قرن چهارم تا اوایل قرن پنجم میلادی

در نمایشگاه «ایران حماسی» اشیاء از چندین مجموعه و موزه از موزه لوور، موزه متروپولیتن، موزه ملی ایران و موزه هنر و تاریخ بروکسل گردآوری شده بود.

تعداد زیادی از اشیاء هم از منبعی کمتر شناخته‌شده اما غنی آمده بود: مجموعه ساریخانی؛ یک موزه زیرزمینی خصوصی در نزدیکی هنلی در آکسفوردشایر انگلستان که حاوی دستنوشته ها، منسوجات، ظروف نقره، شیشه، نقاشی، و سرامیک ایرانی از ۳۰۰۰ قبل از میلاد تا قرن ۱۸ است. حالا این مجموعه نقش اساسی در نمایشگاه «ایران، ۵ هزار سال فرهنگ و هنر» دارد.

 


تبر برنزی با پیکرهای کشتی‌گیران، متعلق به مجموعه ساریخانی

 

نمایشگاه «ایران، ۵ هزار سال فرهنگ و هنر» به بررسی نقش محوری ایران در زمینه روابط بین منطقه‌ای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌پردازد. ایران به عنوان یک «شاهراه فرهنگی» که آسیا، آفریقا و اروپا را به هم متصل می‌کرده، مکانی با تنوع قومی و زبانی خارق‌العاده است.

بارها و بارها، مهاجرت و تبادل دانش و فناوری‌های فرهنگی در امتداد جاده ابریشم، پایه‌های نوآوری و خلاقیت را تشکیل داده است. از تمدن‌های اولیه، عیلام و پادشاهان باستانی پارس با مقر خود در تخت جمشید گرفته تا یورش چنگیزخان مغول و انتقال پایتخت به اصفهان تا آغاز عصر جدید.


عبای ابریشمی، قرن یازدهم/دوازدهم میلادی

 

سیر تکاملی ایران در این نمایشگاه بر اساس سیر زمانی تنظیم شده است و تماشای آن به ویژه برای علاقه‌مندان به هنر نقاشی و سرامیک، ضروری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول