اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اعتراضات انتخاباتی بغداد | نخست‌وزیر خواستار تحقیقات شد/ پیام الصدر خطاب به معترضان و دولت

در پی به خشونت کشیده شدن تظاهرات‌ روز گذشته در نزدیکی منطقه بغداد، نخست‌وزیر این کشور دستور تحقیقی جامع را صادر کرد.

اعتراضات انتخاباتی بغداد | نخست‌وزیر خواستار تحقیقات شد/ پیام الصدر خطاب به معترضان و دولت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی به خشونت کشیده شدن تظاهرات‌ روز گذشته معترضان به نتایج انتخابات اخیر پارلمانی عراق و  بین نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان که به  کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۲۵ نفر  منجر شد، نخست‌وزیر این کشور دستور داد تا تحقیقی جامع در خصوص درگیری صورت گرفته میان نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان صورت گیرد.

به نوشته پایگاه خبری عراقی «الساعه»، الکاظمی دستور آغاز تحقیقی جامع در خصوص درگیری‌های صورت گرفته در مناطق مختلف منطقه سبز بغداد را صادر کرد و «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر نیز پیامی در توئیتر در این خصوص خطاب به دولت و معترضان صادر کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق شب گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست‌وزیر طرف‌های سیاسی مختلف را به آرامش و گفت‌وگو دعوت کرد و از تظاهرات‌کنندگان خواست تا به مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات تکیه کنند و از خشونت به هر شکل و در هر سطحی و با هر ابزاری پرهیز کنند.

در همین راستا، مقتدی الصدر نیز با پستی در توئیتر خطاب به تظاهرات‌کنندگان معترض به نتایج انتخابات پارلمانی نوشت که تظاهرات مسالمت‌آمیز برای اعتراض به نتایج انتخابات نباید به خشونت و تحقیر دولت منجر شود و دولت نیز نباید به خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو روی آورد.

وی افزود: «الحشد الشعبی، بسیج جهادی است و آرزویم این است که آبروی آن خدشه‌دار نشود. ضمن این‌که از حقوق افراد منضبط در آن دفاع خواهد شد و شهدای آنها علیه تروریسم خون‌های عزیز و شریفی را فدا کرده‌اند که ما آن‌ را فراموش نخواهیم کرد».

صدر تصریح کرد: «دولت اکثریت ملی، از تاریخ شما حفاظت خواهد کرد و به دور از پروژه‌های سیاست داخلی و خارجی که می‌خواهد شما را برای دستاوردهای حزبی و فرقه‌ای خود تضعیف کند، از شما دفاع خواهد کرد».

وی تاکید کرد: «درگیری بین نیروهای امنیتی ما مذموم است، زیرا شما پیروان الحشد مجاهد هستید و آن‌ها حافظان وطن».

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

تظاهرات روز گذشته معترضان به نتیجه انتخابات عراق در بغداد با حمله نیروهای امنیتی به معترضان به خشونت کشیده شد که بنا به اعلام وزارت بهداشت این کشور به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۲۵ نفر  منجر شد.احزاب و گروه‌های نزدیک به معترضان حمله به معترضان را محکوم کردند و خواستار مجازات عوامل آن شدند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق هم شامگاه جمعه با فرماندهان امنیتی برای بررسی تازه ترین تحولات بغداد تشکیل جلسه داد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول