اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

مهلت ثبت‌نام سنجش پیش‌دبستانی‌ها تا ۱۰ آذر/ ۲۵۸ هزار نوآموز به مراکز تخصصی ارجاع شدند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: هدف‌گذاری کردیم که ۵۵ درصد پیش‌دبستانی‌ها را سنجش کنیم که اکنون به ۲۰ تا ۲۲ درصد هدف رسیده است.

مهلت ثبت‌نام سنجش پیش‌دبستانی‌ها تا ۱۰ آذر/ ۲۵۸ هزار نوآموز به مراکز تخصصی ارجاع شدند

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست بررسی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان که در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: برنامه سیدا یک ماه با تأخیر آماده شد و کار سنجش پیش‌دبستانی‌ها با تأخیر مواجه شد؛ هدف‌گذاری کردیم که ۵۵ درصد پیش‌دبستانی‌ها را سنجش کنیم که اکنون به ۲۰ تا ۲۲ درصد هدف رسیده است.

وی با بیان اینکه سنجش پیش‌دبستانی‌ها تا آذر ادامه دارد، گفت: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال ۱۳۷۱ آغاز شد و ۱.۵ درصد در آن زمان سنجش شدند که این عدد در سال ۹۸ به ۹۷.۶ درصد و در سال ۹۹ به رغم کرونا ۹۸.۸ رسید و امسال یعنی در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۹۹.۲۲ رسیده است. 

حسینی افزود: نوبت گیری در تمام استان‌ها به جز یک استان بیش از ۹۹درصد بوده است و عدد کمتر از ۹۹ درصد به استان سیستان و بلوچستان با ۹۸ درصد تعلق داشت اما این عدد در شهرهای دیگر بالای ۹۹ درصد است که بیشترین نوبت گیری در تهران، البرز و قم بوده است.

وی با بیان اینکه امسال دو قلمرو مهم و اثرگذار به طرح سنجش اضافه کردیم، ادامه داد: در مراکز استان‌ها، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، طرح شایستگی‌های حرکتی را اجرا کرد و نتیجه آن بسته سنجش سواد حرکتی بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دومین موضوع که بسیار مهم است و پیش‌بینی کردیم، غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ سال را با تمرکز بر اختلالات یادگیری انجام دهیم؛ معمولا وقتی مشکل پیدا می‌شود و به سطح ۳ مداخلات می‌رسد افراد به مراکز معرفی می‌شوند. در حال حاضر ۸۰۰ مرکز اختلال یادگیری داریم.

وی تصریح کرد: یک علت مهم سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی، مداخله بهنگام است یعنی تا قبل از آنکه کودک به سطح ۳ مداخله برسد آنها که نشانگانی از مشکلات ویژه یادگیری دارند یا در معرض هستند، شناسایی شوند.

حسینی با بیان اینکه امسال سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان را با رویکرد مداخله به هنگام و پیشگیری از مداخلات یادگیری به صورت پایلوت در 5 استان و روی 5500 نوآموز داریم، گفت: رویکرد مدرسه محوری و والدین محوری در این برنامه داریم که بر این اساس خانواده ها و معلمان مداخلات اولیه را انجام می دهند. 

* راه‌اندازی پایگاه سنجش آکوستیک در هر استان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه امسال در هر استانی یک پایگاه سنجش آکوستیک راه‌اندازی کردیم، افزود: این مراکز ایجاد می‌شوند تا در طول سال بتوان بازماندگان از سنجش را نیز سنجش کرد. همچنین ایجاد پایگاه‌های جامع خدمات سنجش، توانبخشی، مشاوره از دیگر برنامه‌ها بود که در ۱۰ استان آماده شده است. 

وی گفت: از سال ۱۳۹۴ سنجش پیش از دبستان  آغاز شد که در سال ۹۸ عدد سنجش به ۳۷۵ هزار و ۴۲۰ نفر رسید و در سال جاری تاکنون ۱۲۱ هزار و ۵۲۴ نفر در نوبت گیری سنجش پیش از دبستان شرکت کردند.

حسینی ادامه داد: امسال مهلت ثبت‌نام سنجش پیش‌دبستانی‌ها تا ۱۰ آذر است و فرایند سنجش نیز تا پایان آذرماه ادامه دارد.

وی درباره شناسایی دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری گفت: مجموع دانش‌آموزانی که تا کنون به عنوان اختلال یادگیری به ۸۰۰ مرکز ویژه اختلال یادگیری مراجعه کرده‌اند، بیش از ۴۹ هزار نفر بوده است. 

* آخرین آمار سنجش کلاس‌ اولی‌ها

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره میزان دانش‌آموزان ارجاع شده به مراکز تخصصی در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، اظهار کرد: یک میلیون ۵۰۰ هزار نوآموز کلاس اولی و ۱۰۰ هزار پیش‌دبستانی در سال ۱۴۰۰ سنجش شدند.

وی افزود: بر این اساس، ۱۶۵ هزار و ۴۰۵ نفر با ۱۱.۱۵ درصد ارجاع هوش، ۲۴ هزار و ۹۵ نفر ارجاع شنوایی با ۱.۶۲ درصد، ۶۴ هزار و ۸۹۵ نفر ارجاع بینایی با ۴.۳۷ درصد، ۲۹۹۲ نفر ارجاع جسمی حرکتی با 0.2 درصد و ۱۰۸۱ نفر ارجاع اوتیسم با ۰.۰۷ درصد صورت گرفته است.

* پیش‌بینی 10 میلیارد تومان برای خدمات حمایتی

حسینی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره ارائه خدمات توانبخشی به دانش‌آموزان بانیازهای ویژه، گفت: ارائه خدمات توانبخشی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در چند قلمرو انجام می‌شود؛ یک بخش خدمات درون مدرسه‌ای است که  حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نیروی توانبخشی در مدرسه داریم.

وی ادامه داد: دومین بخش، خدمات برون مدرسه‌ای است که این تعداد نیرو در داخل مدارس تکافوی نیاز را نمی‌کند؛ به ازای هر ۲۵ نفر، یک مربی خدمات توانبخشی ارائه می‌دهد که اکنون به ازای هر ۱۵۰ دانش‌آموز، یک نیرو داریم که کافی نیست.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: در سال ۹۹ تقریبا ۷ میلیارد تومان برای خدمات برون مدرسه‌ای اختصاص یافت که این عدد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۰ میلیارد تومان رسیده است. برای سال جدید طرح مرکز- مدرسه یا منزل-مدرسه را درنظر داریم تا از نزدیکترین مراکز توانبخشی و بهزیستی هم خدماتی دریافت کنیم.

وی افزود: بخش دیگر اقدامات، خدمات حمایتی است که از سال ۹۴ تا کنون بیش از ۴۱ هزار نفر را شامل شده است و از ۱۶ قلم به ۱۸ قلم افزایش یافته است. رقم اختصاص یافته برای این بخش در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان است.

حسینی به نهضت مشارکت توان افزایی اشاره کرد و گفت: ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی و توانبخشی به میزان ۷۲ نیاز بود که سال گذشته ۱۴۵ میلیارد تومان از محل کمک های مردمی جمع‌آوری شد همچنین ۳۶۱ هزار تبلت در قالب نهضت هدایت تهیه شد که بیش از هزار میلیارد تومان برای آن جمع‌آوری شد.

وی اضافه کرد: بخش دیگر مراکز مشاوره، خدمات حمایتی و راهنمایی خانواده است که 58 مرکز پیش‌بینی شد.

* تصویب شورای کیفیت‌بخشی و نظارت بر طرح تلفیقی

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از چرخش‌های تحولی خوب، حرکت از حالت تفکیک به سمت فراگیرسازی است. سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید پیشروی آموزش کشور باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار و ۵۰۰ مدرسه پذیرا در کشور داریم، گفت: به لحاظ کمی از ۲۰ سال پیش تاکنون طرح فراگیر به ۸۲ برابر رسیده است اما از نظر کیفی، هنوز راضی نبستیم.

حسینی از راه‌اندازی سامانه ندای همراه خبر داد و اضافه کرد: در شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شورای کیفیت‌بخشی و نظارت بر طرح تلفیقی را تصویب کردیم که شیوه نامه‌اش در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول