اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

خانواده‌ها طرح «جوانی جمعیت» را مطالعه و حقوق خود را مطالبه کنند/اجرای طرح «یک ماه» پس از ابلاغ

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از طرح‌هایی بود که نقطه عطفی در تاریخ مجلس محسوب می‌شود و ضرورت دارد خانواده‌ها و جوانان مزایای آن را مطالعه و حقوق خود را از دولت مطالبه کنند.

خانواده‌ها طرح «جوانی جمعیت» را مطالعه و حقوق خود را مطالبه کنند/اجرای طرح «یک ماه» پس از ابلاغ

حجت‌الاسلام حسین جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار کرد: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده طرحی‌ست که واقعا برای آن تلاش زیادی شده و از طرح‌هایی بود که نقطه عطفی در تاریخ مجلس محسوب می‌شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت برخی که دنبال نابودی کشور هستند در خصوص تحقق‌نیافتن این طرح افزود: این طرح موانع سختی را گذراند تا به اینجا رسید.

از حمایت مادر از بدو بارداری تا اختصاص زمین و خودرو با شرایط ویژه به خانواده‌ها

وی با اشاره به اینکه طرح جزو اولین طرح‌هایی بود که در مجلس اعلام وصول شد و تلاش زیادی شد وارد دستور شود که موفق شدیم با اصل 85 رأی بگیریم، افزود: پس از اعلام وصول، وارد کمیسیون مشترک شد و یک سال به‌صورت شبانه‌روزی با حضور 23 نفر از اعضای کمیسیون مشترک روی آن کار شد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این طرح 74 ماده دارد که هر ماده چندین زیرمجموعه دارد و می‌توان گفت هر ماده یک بسته محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشوق‌ها، مزایا و تسهیلاتی که این طرح در اختیار خانواده‌ها و جوانان می‌‌گذارد باید اطلاع‌رسانی شود، ادامه داد: بخشی از این طرح مربوط به فرزند اول و بخشی مربوط به فرزند دوم است و عمده امکانات و مزایا برای فرزند سوم در نظر گرفته شده است، مثلا فرزند دوم شرکت‌های ایران خودرو و سایپا موظف هستند یک خودرو به انتخاب مادر به قیمت کارخانه در اختیار مادر قرار دهند و فرزند سوم هم یک قطعه زمین 200 متری در اختیار خانواده قرار می‌گیرد که معاف از عوارض دارایی و مالیات بوده و 150 میلیون تومان وام با دو سال تنفس و هشت سال پرداخت اقساطی به خانواده تعلق می‌گیرد.

حمایت از زوج‌های جوان زیر 25 سال با اعطای وام 200 میلیونی

نماینده مردم رفسنجان و انار و دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مباحث دیگری این طرح پرداخت و بیان کرد: در بحث ازدواج جوانان اگر پسر تا 25 سال و دختر تا سن 23 سال ازدواج کنند 200 میلوین تومان وام به آنها تعلق می‌گیرد و اگر  دختر از 25 و دختر از 23 بگذرد وام 40 میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند و با افزایش سن ازدواج وام به‌صورت پلکانی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه بخشی از مزایای این طرح مربوط به تسهیلات ازدواج است، تصریح کرد: بخش دیگری مربوط به حمایت از مادران است؛ مادر از زمان بارداری مشمول بیمه و خدمات رفاهی می‌شود و بسته‌های دارویی و ویتامینی رایگان در اختیارش قرار می‌گرید و تا پنج سال شامل خدمات رفاهی و درمانی شده و با شناسنامه فرزند کارت مادرانه صادر می‌شود که بتواند از مترو، سرویس‌های حمل و نقل عمومی، مراکز تفریحی و گردشگری و موزه‌ها نیم‌بها استفاده کند، همچنین در مراکز خدمات رفاهی مکانی در نظر گرفته شده که ویژه مادران است که یک استراحت‌گاه محسوب می‌شود.

جلالی در تشریح دیگر مزایای طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: با اولین فرزندی که به دنیا می‌آید یک میلیون تومان سهام به نام بچه ثبت می‌شود و یارانه‌ها به تعداد فرزندان افزایش می‌یابد، برای هر فرزند اگر مادر و یا پدر شاغل باشند یک سال سنوات برای آنان محسوب می‌شود و اگر فرزندان دوقلو و سه قلو باشند، مرخصی یک ساله و دو ساله به مادر و بخشی به پدر تعلق می‌گیرد.

وی در خصوص هزینه‌های درمان ناباروری توضیح داد: قرار است در همه استان‌ها مراکز درمان ناباروری ایجاد شود و دولت تا 90 درصد هزینه‌های درمان ناباروری را پرداخت کند.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جوانان و خانواده‌ها حتما این 74 ماده را در اینترنت مطالعه کنند و این حقوق را از دولت مطالبه کنند، افزود: اکنون که این طرح به تأیید شورای نگهبان رسیده و این هفته به دولت ابلاغ می‌شود، از یک ماه پس از ابلاغ قابل اجراست.

وی اضافه کرد: ستاد عالی جمعیت و اینکه چه کسانی مسؤول نظارت بر این طرح هستند، مباحث ساختاری‌ست که در حال انجام است و ما هم تلاش می کنیم ضمانت اجرایی این طرح به‌قدری قوی باشد که در اجرا با مانع مواجه نشود.

این نماینده مجلس با قدردانی از اعضای کمیسیون فرهنگی و کمیسیون مشترک که تلاش کردند و لطف خدا شامل حال ما شد که این طرح به ثمر برسد، یادآور شد: خوشبختانه این طرح موجب خشنودی و سرور مقام معظم رهبری شده است که برای ما مایه افتخار است.

طرح لازم بود، اما کافی نیست

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که این طرح لازم بود، اما کافی نیست، ادامه داد: برای جوانی جمعیت نیازمند تلاش مضاعف هستیم چون بیست سال در کشور، همه اعم از بهداشت و درمان، رسانه ملی، مسؤولان و... روی عکس موضوع فرزندآوری کار کردند و آن‌چه طی این سال‌ها روی ذهن مردم اثر و گذاشته به این سادگی گره باز نمی‌شود، بنابراین باید در کنار مزایای اقتصادی فرهنگ‌سازی کرد و کشورمان را که رو به پیری و سالمندی می‌رود را نجات داد.

وی با اشاره به اینکه در نظرسنجی‌ها گفته می‌شود ایرانی‌ها فرزندآوری و فرزندپروری را دوست دارند اما علی‌رغم آن بچه‌دار نمی‌شوند، تصریح کرد: این تعارض مربوط به این است که شعارها و تمام امکانات کشور به‌کار گرفته شده و ظرف 20 سال روی خانواده اثر منفی گذاشته و فرزندآوری را نقطه منفی تلقی می‌کردند.

جلالی ابراز کرد: عمر طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هفت سال است و اگر الان از این چاله جمعیتی خارج نشویم باید بگوییم ایران دچار مرگ تدریجی و پیری شده و در دو دهه آینده اگر با این روند پیش برویم پیرترین کشور جهان هستیم.

وی متذکر شد: میانگین فرزندآوری خانواده‌ها در حال حاضر 1.6 است که حداقل باید 2.5 باشد تا بتوانیم نسبت افزایش جمعیت و خروج از چاله جمعیتی خوش‌بین باشیم.

انتهای پیام/80016/ب/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول