اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

برکات فرزندآوری برای خانواده‌ و جامعه/ روانشناس خانواده: تک‌فرزندی، به نفع هیچکس نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرکرد با بیان اینکه فرزند، به زندگی مشترک طراوت می‌بخشد، آثار سوء تک‌فرزندی و کاهش جمعیت را تشریح کرد.

برکات فرزندآوری برای خانواده‌ و جامعه/ روانشناس خانواده: تک‌فرزندی، به نفع هیچکس نیست

محمد قاسمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد پیرامون طرح جوانی جمعیت گفت: جمعیت موضوع مهم ملی و اجتماعی است که در صورت کاهش نرخ آن تبعات زیادی از جمله کمبود نیروی کار به وجود می‌آید.

کارشناس روانشناسی خانواده افزود: متاسفانه نگرش افراد در جامعه تغییر کرده و جمله «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در ذهن افراد آثار سو نسبت به فرزندآوری ایجاد کرده است و فکر می‌کنند با نبود فرزند یا با فرزند کم زندگی راحتی خواهند داشت.

زیرساخت‌های ازدواج آسان فراهم شود

وی به شرایط اقتصادی جامعه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: جوانانی که قصد ازدواج دارند باید علاوه بر بلوغ فکری و جسمی به بلوغ اقتصادی نیز برسند تا بتوانند زندگی را مدیریت کنند اما شرایط اقتصادی از جمله قیمت مسکن و مایحتاج زندگی با شرایط عمده جوانان همخوانی ندارد و مانع بزرگی برای ازدواج شده است که می‌طلبد زیرساخت‌های اساسی برای رفع این مانع ایجاد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرکرد با اشاره به اینکه خانواده‌ها نیز سخت‌گیرتر شده‌اند و اجازه تشکیل خانواده به فرزندان نمی‌دهند، ادامه داد: برخی خانواده‌ها تا پایان تحصیلات با ازدواج فرزندان مخالفت می‌کنند و ازدواج را به بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی موکول می‌کنند اما با افزایش سطح تحصیلات انتظارات جوانان نیز بالاتر رفته و ازدواج سخت‌تر خواهد شد.

قاسمی به جنبه‌های اعتقادی ازدواج اشاره کرد و گفت: آغاز زندگی مشترک در کنار تمام سختی‌ها برکات زیادی دارد و با ورود فرزند به کانون خانواده رزق و روزی نیز افزایش پیدا می‌کند و به تعویق انداختن فرزنددار شدن به دلیل شرایط اقتصادی و تورم بالا مشکلات زیادی را به همراه دارد‌.

فرزند، طراوت‌بخش زندگی مشترک

وی افزود: زوجین پس از گذران سال‌های اولیه زندگی به طراوت چاشنی نیاز دارند تا ارتباطات را قوی‌تر کند و ورود فرزند به خانواده که نقطه مشترکی برای زوجین است می‌تواند میزان رضایت را در خانواده‌ها افزایش دهد و از شدت طلاق‌ها بکاهد.

کارشناس روانشناسی خانواده با تاکید بر اهمیت فرزندآوری و ادامه نسل بیان‌ کرد: اگر با این شیوه کاهشی در نرخ زاد و ولد پیش برویم نیروی جوان کشور از بین می‌رود و جامعه بافت شکننده‌ای پیدا می‌کند و در معرض هجوم دشمنان قرار می‌گیرد.

قاسمی اظهار داشت: برخی‌ خانواده‌ها تک‌فرزندی را شیوه مطلوب می‌دانند و فکر می‌کنند با داشتن یک فرزند تربیت بهتری صورت می‌گیرد و امکانات بیشتر و رفاه بیشتری برای فرزند وجود دارد.

عواقب تک‌فرزندی بیش از همه متوجه بچه‌هاست

وی با اشاره به آثار سوء تک‌فرزندی ادامه داد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند تک‌فرزندی آثار سوئی دارد از جمله اینکه کودکان در تنهایی بزرگ می‌شوند و اغلب احساس انزوا دارند و با این روش فرزندسالاری در این خانواده‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کند و مشکلات رفتاری برای فرزندان به وجود می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرکرد افزود: کودکان تک‌فرزندی تجربه شکست و ناکامی را ندارند و صبر و تحمل بسیار کمی دارند و در بزرگسالی با کوچکترین مشکلی عقب‌نشینی می‌کنند و سرخورده می‌شوند و در معاشرت اجتماعی بسیار ضعیف خواهند شد.

وی بیان کرد: این کودکان به دلیل تنهایی، بسیار بیشتر از همسالان خود تحت فشار والدین هستند و از مراقبت بیش از حد خسته می‌شوند و هیچگاه نمی‌توانند تجربه خواهر و برادر یا خواهرزاده و برادرزاده داشتن را تجربه کنند.

انتهای پیام/68035/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول