اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

تقدیر از ۷۵ ‌مروج کتاب و کتابخوانی/ قمی: استادکارم گفت تو شیخ می‌شوی!

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اگر کتابداران نبودند و شبکه توزیع نباشد، ممکن است از نقطه مطلوب فاصله‌مان بیشتر هم فاصله بگیریم.

تقدیر از ۷۵ ‌مروج کتاب و کتابخوانی/ قمی: استادکارم گفت تو شیخ می‌شوی!

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و در سالروز درگذشت علامه سید محمدحسین طباطبایی آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و تجلیل از کتابداران نمونه با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همچنین جمعی از کتابداران در تالار وحدت در حال برگزاری است.

* تاکید رئیس سازمان تبلیغات بر نقش کتابداران

بر اساس این گزارش حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم ضمن گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار اظهار داشت: سال‌ها پیش وقتی دانش‌آموز دبیرستانی بودم همزمان عصرها در یک مغازه سیم‌پیچی موتور کار می‌کردم و گاهی در زمان‌های آزاد، مجالی فراهم می‌شد تا کتاب بخوانم. گاهی هم با دوستی مباحثاتی داشتیم. روزی صاحب مغازه که فکر می‌کنم تحصیلات عالیه هم نداشت، پرسید می‌خواهی چه کاره شوی؟ به زعم خودم گفتم فیزیکدان،‌ اما او به کتاب‌هایم نگاه کرد و گفت: «تو شیخ می‌شوی».

حجت‌الاسلام قمی در ادامه گفت: صاحب مغازه تنها به کتاب‌هایی که مطالعه می‌کردم و در دستم بود، اشاره کرد و گفت به استناد کتاب‌هایی که از شهید آوینی و شهید مطهری در دست داری تو شیخ خواهی شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به اینکه گاهی در کرج دنبال کتاب می‌گشتیم و برای تهیه یک کتاب یا باید به تهران و میدان انقلاب می‌آمدیم و یا منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران می‌ماندیم، گفت: اغلب تهیه کتاب در آن روزگار سخت بود. هر چند یک فروشگاه کتاب در حاشیه نماز جمعه تهران وجود داشت که کتاب‌های جدید را از آنجا تهیه می‌کردم، کتاب تازه‌ای از آقای رفیع‌پور تقاضا کردم تا برایم بیاورد. هفته بعد که مراجعه کردم گفت این کتاب را نیاوردم، اما یک قرآن تهیه کردم.

حجت الاسلام قمی اضافه کرد: از سوی دیگر کتابفروشی ۱۲ متری در ۴۰۰ دستگاه کرج فعال بود؛ آن هم مملو از کتاب. گاهی آنجا کتابی که می‌خواستیم پیدا می‌کردیم و همه مخاطرات امروزین تولید کتاب، عرضه و پخش کتاب جای خود، اما عنصر ترویج و در دسترس قرار دادن کتاب و دشواری دسترسی به کتاب هم جای خود را داشت که اگر کتابداران نبودند و شبکه توزیع نباشد، ممکن است از نقطه مطلوب فاصله‌مان بیشتر هم بشود.

وی در پایان گفت: به عنوان وظیفه سازمانی خودم و به عنوان رئیس سازمان تبلیغات نسبت به ترویج کتاب، عرضه بهتر محصولات فرهنگی پاکیزه و تکریم فرهنگ کتابداری و کتابخوان موظف هستیم.

در این مراسم مهدی رمضانی، دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گزارشی ارائه کرد و از مروجان کتاب و کتابخوانی تقدیر شد.

این گزارش می‌افزاید: از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طرح‌های سراسری عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد منابع امانی در کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار اجرا می‌شوند.

* رمضانی: تقدیر از ۷۵ ‌نفر در ۳۲ سطح و ۱۱ حوزه/ انجمن‌ها از مهم‌ترین ارکان نهاد کتابخانه‌ها هستند

مهدی رمضانی، دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد در این مراسم طی سخنانی گفت: آغاز بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را که به شعار پُرمفهوم «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» مزیّن است و نیز روز «کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار» و سالروز بزرگداشت مفسّر کبیر قرآن، علامه محمدحسین طباطبایی را به همه شما فرهنگیان تبریک می‌گویم. این مناسبت‌‌ها به راستی یادآور رستاخیز دانایی و کاهش فاصله میان بایدها و واقعیت‌ها در عرصه کتاب‌خوانی است. این هفته مبارک، برای همه ما فرصتی است تا بتوانیم جایگاه واقعی کتاب و کتابخانه را نمایان کنیم و بهترین شیوه‌ها را برای ترویج کتاب‌خوانی به‌کار بگیریم. 

وی افزود: به تعبیر نغز رهبر معظّم انقلاب اسلامی، «فرهنگ هویّت یک ملّت است» و ارزش‌های فرهنگی، روح هر فرهنگ. ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نیز ارزشمندترین خدمت فرهنگی است که پاداش جاودان آن، نزد خداوند محفوظ است. ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی، تکریم کتابداران و شناساندن سازمان‌ها و نهادهای متولّیِ کتاب و کتاب‌خوانی به مردم، وظیفه‌ای همگانی است و نه فقط نهاد کتابخانه‌ها. با قاطعیت عرض می‌کنم تنها مسئولی که بسیار بیش از ادای تکلیف به این مهم اهتمام دارند، رهبر فرهیخته‌مان هستند که همواره از کتاب‌نخوانی و بی‌اهتمامی مسئولان به این امر ابراز نگرانی کرده‌ و در عمل و نظر اهمیّت آن را تذکر داده‌اند. 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: اگرچه ذائقه و اقبال عمومی در مطالعه، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کتاب الکترونیک را ترجیح می‌دهد، اما کتابخانه‌ها می‌توانند با همت شما کتابداران، جایگاه اصلی خود را بازیابند. کتابدار مشفق و آگاه می‌تواند با «جذب فراگیر مخاطب» و «مشاوره اطلاعاتی»، کتابخانه را از یک مخزن ساکن به یک مرکز فرهنگی و آموزشی و فضای پرنشاط اجتماعی تبدیل کند؛ مرکزی که بستر «اطلاع‌رسانی»، «آموزش مادام‌العمر»، «هدایت‌کننده اوقات فراغت»، «پژوهش» و «ارتقا دهنده آگاهی عمومی» باشد. 

رمضانی با اشاره به توفیقات حاصل شده در خدمت‌رسانی از سوی کتابخانه‌های عمومی گفت: خوشبختانه در دوره اخیر مدیریتی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توانسته است با وجود تنگناهای مالی و بی‌توجه به هیاهوها و غرض‌ورزی‌ها، پیشبرد کار را سرلوحه عمل خود قرار دهد و علاوه بر استفاده از همه ظرفیت‌های درون سازمانی، بسیاری از نهادهای دیگر را هم به همکاری در عرصه توسعه کتابخانه‌ها و توانمندسازی کتابداران و ارتقای جایگاه اجتماعی کتابخانه‌ها دعوت کند و توسعه کمّی و کیفی کتابخانه‌ها و هزاران برنامه ترویجی و فرهنگی را تحقق بخشد.

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اجازه می‌خواهم همین‌جا از وزیر متعهد و مکتبی فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کنم در برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانیِ دولت‌ سیزدهم، که اولین دولت گام دوم انقلاب است، نقش پررنگی به کتابخانه‌ها داده شود و زیرساخت‌ها و منابع کالبدی، فنی و انسانی لازم برای توسعه کتابخانه‌ها و به خصوص بهبود زندگی و کار کتابداران را فراهم آورد.

وی همچنین با اشاره به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای گفت: اگرچه به فضل الهی و تلاش‌ دولت خدمتگزار، شاهد بهبود نسبی شرایط و از سرگیری فعالیت‌های اجتماعی هستیم، اما از هفته کتاب سال گذشته تا سال جاری، با تعطیلی یا کاهش ارائه خدمات مراکز فرهنگی و آموزشی مواجه بوده‌ایم. در این ایام، خدمات از طریق انتشار محتوا در صفحات مجازی توسط کتابداران‌مان ارائه شده است. 

مهدی رمضانی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته برای انتخاب برگزیدگان در این مراسم پرداخت و گفت: امروز از ۷۵ ‌نفر در ۳۲ سطح و ۱۱ حوزه تقدیر خواهد شد که در پی بیش از ۱۰۰۰ ساعت کار کارشناسی در کمیته‌های استانی و ملی برگزیده شده اند. سطوح تقدیر عبارت است از ۸ نفر خیِّرین حقیقی و حقوقی ارجمند که در احداث و واگذاری زمین و ساختمان، حامی و همراه نهاد بوده‌اند یا با اختصاص کمک‌های نقدی و اهدای کتاب از کتاب‌خوانی حمایت کرده‌اند؛ ۳ استاندار و ۵ فرماندار انجمن کتابخانه‌های عمومی در سطح استان و شهرستان که به ریاست استانداران و فرمانداران ارجمند برگزار می‌شود. انجمن‌ها از مهم‌ترین ارکان نهادند که با برگزاری جلسات مستمر، سعی در حل مشکلات کتابخانه‌های عمومی دارند.

وی افزود: تقدیر از ۱۰ مدیر صفحه در بخش صفحات برتر مجازی (کتابخانه ای، فردی و کارِ گروهی)، تقدیر از ۱۵ کتابخوان برتر (خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال)، تقدیر از کتابخانه برتر (مشارکتی، سیار، روستایی، درجه ۸ و ۹)، تقدیر از ۱۱ کتابدار و مسئول برتر کتابخانه (کتابخانه‌های درجه  ۶و۷؛  ۵ و۴؛ ۳ و ۲؛ استاندارد و مرکزی) و تقدیر از فهرستنویس برتر را خواهیم داشت.

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد درباره بخش تقدیر ویژه در این مراسم توضیح داد: در سال گذشته، خدمات جدیدی در کتابخانه‌های عمومی ارائه شده است. کمیته انتخاب نفرات برتر، با هدف پاسداشت زحمات عزیزانی که در این حوزه‌های جدید، فعالیت‌های مؤثر داشته‌اند، نحوه ارائه این خدمات را بررسی کرد. این حوزه‌ها عبارتند از: «نوآوری در ارائه خدمات کتابخانه‌ای» ۲ نفر،  «کتابخانه برتر در  اجرای طرح خدمات تحویل کتاب در محل» ۲ نفر، «کتابدار برتر در حوزه خدمات مرجع مجازی» ۱ نفر،   و «فعال برتر در حوزه ناشنوایان» ۲ نفر تقدیر خواهد شد. همچنین در این مراسم از ۳ خدمتگزار  ، یک پیشکسوت، ۲ رابط فرهنگی  و یک محفل ادبی نیز تقدیر خواهد شد.

وی یادآور شد: در ادارات کل استانی نیز در پی بررسی گزینه‌های حائز شرایط در کمیته‌های انتخاب استانی، در مجموع ۵۸۲ نفر به عنوان نفرات برتر در سطح استان‌های کشور تعیین شدند. ان شاءالله در این هفته شاهد برگزاری بیش از ۲۵ برنامه ملی، ۳۳۰ برنامه در سطح استانی  و بیش از ۱۰ هزار برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه ای در این هفته خواهیم بود.

رمضانی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: به عنوان دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی عمومی کشور، وظیفه خود می‌دانم از زحمات کارکنان ستادی و کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در یک سال گذشته تشکر کنم و با توجه به بازگشایی کتابخانه‌های عمومی کشور، بر جبران محدودیت‌های دو سال گدشته تأکید کنم. کاری کنیم که کتابخانه‌ها همواره اولین محل رجوع و پاسخگویی به سؤالات باشد.  

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد افزود: از حمایت‌های همیشگی دبیرکل محترم، که مشفقانه و عالمانه، در هدایت حرکت نهاد به سمت توفیق نقش مؤثر و بی‌بدیلی داشته‌اند، تشکر می‌کنم. همچنین قدردان اعضای محترم کمیته انتخاب و واحدهای مختلف نهاد که زمینه برگزاری این برنامه را به نحو احسن فراهم کرده‌اند، هستم.

وی درپایان سخنان خود گفت: همیشه فکرم این بوده که لذت کتاب‌خوانی، لذتی فردی است و نیازمند کمی خلوت و درخود بودن است. به قول حافظ «فراغتی و کتابی و گوشه چمنی» می‌طلبد. اما اقتضای کار اجراییِ فرهنگی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مخصوصاً در معاونت توسعه که ارتباط مستقیمی با کتاب و کتابدار و کتاب‌خوانی دارد، مستلزم نوعی شلوغی و تراکم است. این شلوغی چون به کار مربوط است، آن را به جان می‌خریم و از آن استقبال هم می‌کنیم و گردن خم نمی‌کنیم. سختی کار جزئی از کار است. کاذب بودن بعضی غوغاها را هم می‌فهمیم و با صبر و رضا از آن عبور می‌کنیم. در پایان، آنچه می‌ماند افتخار بی‌پایانِ کار برای مردم و اقتدار تمام‌نشدنیِ کارکنان دلسوزی است که همان لذت فردی را هم در کتابخانه و در بین شلوغی مردم می‌جویند.   

مهدی رمضانی همچنین اظهار امیدوتری کرد: امیدوارم با هم‌افزایی و تلاش شما بلندهمتان، نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ارتقای ترازنامه فرهنگی ایران اسلامی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی روزافزون شود و نام بلند ایرانِ عزتمند در همه عرصه‌ها از جمله التزام مردم شریف این مرزوبوم به فرهنگ غنی کتاب‌خوانی بر تارک جهان بدرخشد.

همزمان با برگزاری مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از فعالان عرصه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی در چهار بخش تقدیر شد. خدمتگزاران برتر، صفحات مجازی برتر کتابخانه‌های نهادی و کتابخوانان برتر در بخش نخست معرفی و تقدیر شدند.

کتابداران برتر نهادی، کتابداران برگزیده و بخش های ویژه در دومین بخش معرفی و تقدیر شدند. اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

کتابخانه برتر نهادی:

کتابخانه برتر درجه ۸ و ۹: کتابخانه تخصصی کودک یار مهربان استان خراسان جنوبی، مسئول کتابخانه مهدی حسینی مقدم

کتابخانه برتر روستایی: کتابخانه باقرالعلوم(ع) استان زنجان، مسئول کتابخانه: معصومه رجبی

کتابخانه برتر روستایی: کتابخانه علوی استان زنجان، مسئول کتابخانه: فرزانه نصیری

کتابخانه برتر سیار: کتابخانه قاصدک استان گیلان، مسئول کتابخانه صمد رهبریار

کتابداران برتر:

کتابداران کتابخانه درجه ۴ و ۵: سمیه تقی یار از کتابخانه علی ابن ابیطالب(ع) استان اصفهان

کتابداران کتابخانه درجه ۶ و ۷: زهرا عظیمی از کتابخانه شهید جعفرزاده استان چهارمحال و بختیاری

کتابداران کتابخانه درجه ۶ و ۷:  سیده شیما طاهری از کتابخانه ولایت استان خوزستان

کتابداران کتابخانه درجه ۶ و ۷: زینب قنواتی از کتابخانه ولایت استان خوزستان

کتابداران کتابخانه درجه مرکزی و استاندارد: کبری حیدری خراجی از کتابخانه مولوی استان چهارمحال و بختیاری

کتابداران کتابخانه درجه ۲ و ۳: مرضیه خیبری از کتابخانه احمد مهدوی زنجان

کتابداران کتابخانه درجه ۲ و ۳: نائله پالوج از کتابخانه صاحب الزمان(عج) استان مازندران

کتابداران کتابخانه درجه ۴ و ۵: سکینه پازکی، کتابخانه علامه محمد تقی ایوانکی استان سمنان

کتابداران کتابخانه درجه ۶ و ۷: خدیجه کلهری از کتابخانه شهید علی ضامن مقامی استان خوزستان

کتابداران کتابخانه درجه ۴ و ۵: ریحانه صادقی یکتا از کتابخانه یادگار امام(ره) قم

بخش‌های ویژه:

برترین طرح تحویل کتاب در محل: کتابخانه مجتهدالزمان بیدگلی اصفهان(همکاران: لیلا استادیان بیدگلی، داوود اکبرزاده و زینب غنایی مقدم)

برترین طرح تحویل کتاب در محل: کتابخانه شهدای سپاه بوشهر(همکار: کلثوم عالی پور)

نوآوری در خدمات کتابخانه: کتابخانه امام رضا(ع) بوشهر(همکار: لیلا رستمی)

نوآوری در خدمات کتابخانه: کتابخانه فرهنگیان همدان(همکاران: محسن نجفی خواه، سارا ولدی خرم، علی حسین نسرین دوست)

بر اساس این گزارش، انجمن های برتر استانی و شهرستانی و خیرین برگزیده در چهارمین بخش معرفی و تقدیر شدند. اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

خیرین:

علی اصغرزاده از استان آذربایجان شرقی (احداث و واگذاری زمین و ساختمان)

سعید نجف خانی از استان زنجان (احداث و واگذاری زمین و ساختمان)

عباس مصطفوی، رئیس شرکت عمران شهر جدید سهند/ آذربایجان شرقی (سازمان ها)

عباسعلی کوشکباغی از استان خراسان رضوی (کمک نقدی)

انجمن های استانی برتر:

انجمن کتابخانه های عمومی استان چهارمحال و بختیاری

انجمن کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه

انجمن کتابخانه های عمومی استان مرکزی

انجمن های شهرستانی برتر:

انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کرج/ البرز

انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان تربت جام/ خراسان رضوی

انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان گتوند/ خوزستان

انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان خدابنده/ زنجان

انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان آباده/ فارس

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول