اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

حیف و میل 50 میلیارد دلار با ارز 4200 تومانی در 3 سال گذشته/ احتمال تخصیص متمم ارزی برای واردات کالاهای اساسی

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: در سه سال گذشته 50 میلیارد دلار سرمایه‌ها و ذخایر ارزی کشور با ارز 4200 تومانی حیف و میل شده است.

حیف و میل 50 میلیارد دلار با ارز 4200 تومانی در 3 سال گذشته/ احتمال تخصیص متمم ارزی برای واردات کالاهای اساسی

مجتبی یوسفی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره حذف ارز 4200 تومانی اظهار داشت: با رویه فعلی توزیع ارز 4200 تومانی که از دولت قبلی اجرایی شده است مخالف هستیم و این موضوعی در حالی است که در سه سال گذشته 50 میلیارد دلار سرمایه‌ها و ذخایر ارزی کشور با ارز 4200 تومانی حیف و میل شده است.

وی افزود: سال جاری با پیشنهاد دولت 8 میلیارد دلار به ارز 4200 تومانی تخصیص یافت اما در توزیع متأسفانه به نحو مطلوب اجرا نشد چراکه بنا بوده این ارز برای کالاهای اساسی مانند مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، دارو و نهاده‌های دامی در نظر گرفته شود تا این کالاها برای مردم و تولیدکننده گران تمام نشود اما در عمل شاهد چنین چیزی نبودیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: اقتصاد نقطه‌ای نیست و تأثیر تصمیمات ضرب‌الاجلی و تکان‌های شدید قطع به یقین باعث ایجاد نوسانات در اقتصاد می‌شود. 

یوسفی افزود: ما با نحوه مدیریت فعلی ارز 4200 تومانی مخالف هستیم ولی با تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی که موجب فشار به مصرف‌کننده و قشر ضعیف و متوسط جامعه می‌شود هم مخالف هستیم. 

وی گفت: هم‌اکنون دولت امکان آن را دارد که با نظارت بیشتر بر توزیع کالاهای اساسی، شرایط معیشتی مردم را مدیریت کند. 

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: مجلس قوانین و اختیارات خوبی به دولت داده است مانند مجوز 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای تأمین کالاهای اساسی تا قوه مجریه با مدیریت لازم بتواند بازار را کنترل کند و به اقشار متوسط و ضعیف جامعه آسیبی وارد نشود.

یوسفی خاطرنشان کرد: اگر 8 میلیارد دلار دولت برای واردات کالاهای اساسی تمام شده است، قوه مجریه می‌تواند از مجلس درخواست متمم مجوز اختصاص 4 میلیارد دلار بودجه را بدهد. ولی اینکه اعلام کند دولت به دنبال حذف ارز 4200 تومانی است و مجلس در این مورد نظر بدهد امکانپذیر نیست.

وی در پایان گفت: مجلس با تصمیماتی که تکانه‌های شدید اقتصادی در کشور ایجاد کند مخالف است و تکلیف ارز 4200 تومانی هم به نظر می رسد باید در لایحه بودجه 1401 روشن شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول