اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بارش‌های سیل‌آسای پاییزی در دیار سبز /۶ میلیون مترمکعب آب به سدهای مازندران اضافه شد

پیوند بارش‌های سیل‌آسا و سیلاب در مازندران ناگسستی است؛ به این معنا که هر باری که شاهد بارش باران در استان هستیم مشکلاتی در پس آن به وجود می‌آید ولی با این وجود این دیار برای سبز ماندن نیازمند این بارش‌ها است.

بارش‌های سیل‌آسای پاییزی در دیار سبز /۶ میلیون مترمکعب آب به سدهای مازندران اضافه شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران،پیوند بارش‌های سیل‌آسا و سیلاب در مازندران ناگسستی است؛ به این معنا که هر باری که شاهد بارش باران در استان هستیم مشکلاتی در پس آن به وجود می‌آید ولی با این وجود این دیار برای سبز ماندن نیازمند این بارش‌ها است.

طی دو سال گذشته شاهد کاهش بارش‌ها در استان هستیم که ذخیره آبی که از سال‌های گذشته با توجه به پرآبی در استان موجب شد مازندران از روزهای گرم آبی سال گذشته عبور کردیم.

مهر امسال همه ساله نوید پرباران‌ترین ماه سال است ولی آبان ماه توانست با توجه به بارش‌های خوب اندکی کمبودها را جبران کند با این وجود نگرانی‌ها و تنش‌آبی کماکان نگران‌کننده است.

براساس اطلاعیه شرکت آب منطقه‌ای مازندران، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و وقوع سیلاب در استان از صبح سه‌شنبه ۲۵ تا عصر چهارشنبه ۲۶ آبان ماه در استان وجود دارد.

طی این مدت، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی برخی معابر، اختلال در تردد جاده‌ای و در برخی نقاط کاهش محسوس دید دور از انتظار نیست.

با توجه به احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها و وقوع سیلاب در مازندران، مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

البته با وجود مشکلات باران مزیت‌های خود را به همراه داشت از سرریز شدن سد میجران گرفته تا اضافه شدن ذخیره آب در سدهای مازندران.

*۶ میلیون مترمکعب آب به سدهای مازندران اضافه شد

طوسی مدیر نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت اب منطقه‌ای مازندران نیز اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی برای روز سه شنبه ۲۵ آبان ماه و دوری شهروندان از پیرامون سدها و تاسیسات آبی،گفت: در سیل بوقوع پیوسته از بارندگی‌های روز ۲۰ و ۲۱ آبان ماه سال جاری حدود ۶ میلیون مترمکعب آب به ذخایر سدهای استان مازندران اضافه شد.

وی  افزود: از میان سدهای استان، سد میجران با بیشترین ورودی، مخزن ذخیره خود را حدود ۴ میلیون متر مکعب افزایش داد و سرریز شد.

طوسی خاطرنشان کرد: به موجب این بارندگی علاوه بر سدها، ۵ میلیون متر مکعب آب وارد آببندان‌های استان شد.

*طغیان مجدد رودخانه چشمه‌کیله تنکابن

  با آغاز بارش‌ها  از صبح روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه سال ۱۴۰۰ بیشتر رودخانه‌های غرب مازندران پرآب و خروشان شده و در شرایط سیلابی قرار دارند.

 

 

رودخانه چشمه‌کیله تنکابن از ساعت ۱۴ تا ۱۶ از سطح دبی آب پایین و معمول خود در این فصل براثر بارش شدید باران به ارتفاع آب بیش از یک متر رسیده و این نشانگر طغیان و خطرآفرین بودن جریان آب برای افرادی است که در فواصل بسیار نزدیک به چنین رودها توقف و یا تردد دارند.

باتوجه به تداوم بارش همشهریان و هم‌استانی‌ها و تمامی ساکنان استان‌های شمالی از نزدیکی به حاشیه رودخانه جدا خودداری کنند.

*بارش برف در سرتاسر کندوان

محمد احمدی فرمانده پلیس راه ولی‌آباد (سیاه‌بیشه) با اشاره به بارش خفیف برف سرتاسرمحور کندوان، گفت: به همراه داشتن و به‌کارگیری از زنجیرچرخ الزامی است.

وی افزود: توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری پرهیز شود.

*گزارشی از سیلاب نداشتیم

عطاالله داداش‌پور معاون مدیریت بحران مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بارش باران که در سامانه بارشی گذشته موجب آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها شدا و خساراتی در بخش‌های مختلف آب‌گرفتگی معابر عمومی، منازل مسکونی، ابنیه و سایر در شهرستان‌های رامسر، نوشهر، چالوس، عباس‌آباد و تنکابن به همراه داشت.

 

وی افزود: سامانه بارشی که از روز گذشته وارد مازندران تاکنون منجر به خسارت گسترده اب‌گرفتگی و بروز سیلاب در شهرهای استان نشد.

* استقرار جوی پایدار از فردا در آسمان مازندران

احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با گسترش بارندگی همراه با کاهش محسوس دما و وزش باد موقتی، ابری و مه‌آلود شدن ارتفاعات استان همراه با بارش برف بودیم‌.

وی با هشدار نسبت به  آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها، افزود: انتظار داریم با خروج این سامانه بارشی شاهد آسمانی صاف و افتابی در مازندران باشیم از روز پنج‌شنبه تا دوشنبه هفته آینده جو نسبتا پایداری حاکم خواهد شد و دمای هوا نیز به‌صورت نسبی افزایش می‌یابد که فرصتی برای کشاورزان نسبت به کشت پاییزه و برداشت مرکبات اقدام کنند.

* بارش برف و باران مهمان آسمان مازندران

یدالله جهان‌تاب رئیس پلیس راه مازندران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ترافیکی عادی و روان در محورهای شمال، اظهار کرد: شاهد بارش باران و لغزندگی سطح جاده‌ها و برفی شدن ارتفاعات ولی‌آباد کندوان، امامزاده هاشم هراز و گدوک سوادکوه هستیم.

 

 

وی با تاکید بر پرهیز از ترددهای غیرضروری، افزود:  باتوجه به این شرایط، رانندگان درصورت ضرورت باید با سرعت مطمئنه در محورهای استان تردد کنند‌.

رئیس پلیس راه مازندران بیان کرد: باتوجه به پیش‌بینی بارش برف و باران در محورها، لازم است رانندگانی که قصد تردد از محورهای کوهستانی را دارند  حتما خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی به‌ویژه زنجیرچرخ مجهز کنند.

این مسؤول نسبت به احتمال ریزش و رانش در سطح محورهای کوهستانی هشدار داد.

البته براساس گزارش محلی مسدودشدن راه ارتباطی دو روستای آمل با تخریب پل آلشرود از خسارت این سامانه بارشی بوده است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول