اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یادداشت میهمان | ترور مصطفی الکاظمی؛ سناریوها و پیامدها

در واکنش به سوء قصد علیه نخست‌وزیر عراق، واکنش‌­ها در سطوح مختلفی صورت پذیرفت که بررسی ابعاد، زمینه­‌ها و سناریوهای محتمل درباره این ترور نافرجام می‌تواند زوایای مخفی آن را نمایان کند.

یادداشت میهمان | ترور مصطفی الکاظمی؛ سناریوها و پیامدها

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ یادداشت میهمان - دکتر میثم غفاری‌نژاد کارشناس مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا

سحرگاه یکشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰ مصادف با هفتم نوامبر ۲۰۲۱، خبر ترور نافرجام مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در منطقه سبز بسرعت به تیتر نخست رسانه­‌های منطقه‌­ای و بین‌­المللی تبدیل شد.

بر اساس اخبار منتشر شده، این اقدام توسط سه پهپاد صورت گرفت که به دلیل پرواز در ارتفاع پست قابلیت رهگیری از طریق رادار را نداشتند. گفته می­‌شود این اقدام در حالی صورت گرفت که نخست وزیر عراق در حال بازگشت از بازدید نیروهای امنیتی بود که در مقابل تعدادی از معترضان در بغداد ایستاده بودند. در این حادثه صدمه­‌ای به الکاظمی وارد نشد؛ اما علاوه بر وارد شدن برخی خسارت‌­های مادی، تعدادی از محافظان او نیز مجروح شدند.

درواکنش به سوء قصد علیه الکاظمی، واکنش‌­ها در سطوح مختلفی صورت پذیرفت که می­‌توان در سه سطح داخلی (شامل سران قوا، سران احزاب و سایر گروه‌­ها)، منطقه‌­ای (از جمله ایران و عربستان سعودی، امارات عربی متحده) و بین‌المللی (شامل آمریکا، سازمان ملل و برخی قدرت­‌های دیگر) آن­ها را دسته‌بندی کرد.

در عراق، با توجه به شرایط پیچیده و اوضاع نگران‌کننده در این کشور، از اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی عراق که در تاریخ دهم اکتبر  مصادف با ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد، گرفته تا مشکلات عدیده اقتصادی که همچنان معاش و معیشت مردم را تحت الشعاع قرار داده است، ترور الکاظمی پیامدهای مهمی به همراه خواهد داشت که بخشی از آن متوجه آینده نیروهای الحشد الشعبی و گروه‌­های مقاومت در عراق خواهد بود. در این یادداشت کوتاه، به بررسی ابعاد، زمینه­‌ها و سناریوهای محتمل درباره پرونده ترور الکاظمی پرداخته می‌­شود تا بتوان به زوایای مخفی آن دست یافت.

۱. تلاش برای ترور یا بهانه تراشی برای تغییرات احتمالی در آینده

پس از وقوع حادثه ترور الکاظمی، نخستین واکنش او به این حادثه از طریق توئیتر بود. او در توئیتی نوشت: «من پروژه رستگاری عراق و مردم عراق بودم و هستم، موشک‌­های خیانت، مؤمنان را ناامید نمی‌­کند. در استواری و پافشاری نیروهای امنیتی قهرمان ما برای حفظ امنیت مردم، احقاق حق و وضع قانون، یک تار مو تزلزل ایجاد نخواهد شد. الحمدلله در میان مردمم حالم خوب است و به خاطر عراق همه را به آرامش و خویشتن داری دعوت می­‌کنم.»

پیش از پرداختن به زمینه‌­های احتمالی و سناریوهای سوء قصد علیه الکاظمی، واکنش­های داخلی و خارجی درباره این اتفاق بررسی می‌­شود.

۲. واکنش­‌ها نسبت به ترور الکاظمی

بعد از سوء قصد علیه الکاظمی، واکنش­‌ها علیه این اقدام در سه سطح داخلی، منطقه‌­ای و بین‌المللی بود. در سطح داخلی عراق سران قوا، شخصیت­‌های برجسته و رهبران احزاب (شامل مقتدی صدر رهبر جریان سائرون، برهم صالح رئیس جمهور، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح، ابوعلی العسکری مسئول امنیتی کتائب حزب الله، عمار الحکیم، رئیس ائتلاف نیروهای دولتی ملی، شیخ قیس خزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق، نچیروان بارزانی رئیس منطقه کردستان، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و حیدر العبادی رئیس ائتلاف نصر) ضمن محکوم کردن این اقدام و پرهیز از خشونت، خواهان حفظ ثبات و امنیت عراق شدند و برخی مانند صدر و صالح این اقدام را تروریستی توصیف کردند.

در سطح منطقه‌­ای، برخی کشورها نظیر جمهوری اسلامی ایران (شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزارت خارجه، سفر سردار قاآنی به عراق و دیدار با مقامات عراق)، عربستان سعودی (وزارت خارجه و گفتگوی تلفنی محمد بن سلمان با الکاظمی)، مصر(عبدالفتا السیسی رئیس جمهور) و لبنان (میشل عون رئیس جمهوری لبنان) واکنش نشان دادند. جمهوری اسلامی ایران خواستار «هوشیاری برای خنثی کردن توطئه‌های تروریستی» و فتنه جدید شد. در سطح بین‌المللی نیز دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق و مقامات آمریکا (رئیس جمهور) به این رخداد واکنش نشان دادند.

۳. زمینه­‌های ترور الکاظمی

به صورت منطقی، هر رخدادی در عالم سیاست از جمله ترور را نمی­‌توان بدون در نظر گرفتن پیش زمینه­‌ها­ در نظر گرفت. درباره ترور الکاظمی، هرچند زمینه­‌های متعددی برای این اتفاق وجود دارد؛ اما دو مورد که پراهمیت‌­ترین دلایل محسوب می­‌شود در ادامه بیان می­‌شوند.

۳-۱. انتخابات پارلمانی دهم اکتبر ۲۰۲۱

در انتخابات پارلمانی عراق، که در دهم اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شد، ائتلاف الفتح، که بال سیاسی جریان مقاومت محسوب می‌شود، ۱۶ کرسی به دست آورد که در مقایسه با ۴۸ کرسی به دست آورده در انتخابات ۲۰۱۸ به یک سوم کاهش یافت. بعد از اعلان نتایج انتخابات، العامری اعلام کرد: «ما تحمیل اراده را نخواهیم پذیرفت و در صورت عدم رسیدگی واقعی و جدی به درخواست‌­ها، ممکن است کل روند سیاسی را تحریم کنیم». از نگاه او یکی از دلایل اصلی بحران سیاسی کنونی در عراق «سرگردانی و سردرگمی در کار کمیسیون» است زیرا، کمیسیون، که رئیس آن نماینده سازمان ملل است، قبل از انتخابات متعهد شد اقدامات متعددی را برای اطمینان بخشی به نیروهای سیاسی برای عدم جعل نتایج انجام دهد؛ اما به آن پایبند نبود.

به همین دلیل است که برخی از کارشناسان بر این باورند که این حمله که تاکنون هیچ حزبی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است، بخشی جدایی‌ناپذیر از تحولات مربوط به نتایج انتخابات است. در انتخابات برگزار شده، میزان مشارکت در انتخابات ۴۳ درصد بود که خود بیانگر ناامیدی و اقبال ضعیف مردم نسبت به دولتمردان و سیاستمداران عراقی است. در این انتخابات، جریان صدر/سائرون به رهبری مقتدی صدر بیش­ترین میزان آراء را به خود اختصاص داد.

بر اساس نتایج اعلان شده، «جریان صدر» با ۷۳ کرسی پارلمان از مجموع ۳۲۹ کرسی در جایگاه نخست و پس از آن ائتلاف «تقدم [پیشرفت]» به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس مجلس، با ۳۷ کرسی، در جایگاه دوم قرار گرفت. ائتلاف دولة القانون به رهبری نوری المالکی با ۳۴ کرسی سوم شد و حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی با ۳۲ کرسی در رتبه چهارم قرار گرفت. تعداد کرسی‌های ائتلاف «الفتح» که نماینده شاخه سیاسی الحشد الشعبی است با ۱۷ کرسی پنجم و «ائتلاف کردستان» شامل اتحادیه میهنی کردستان و سایر نیروهای کرد با ۱۶ کرسی در رده ششم قرار گرفتند.

۳-۲. مشکلات اقتصادی داخلی

به گفته جنین هنین پلاسخارت [۱]، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق وضعیت اقتصادی کشور نگران‌کننده است و انتظار می‌رود امسال ۱۰ درصد رکود داشته باشد. دلیل این امر،  وجود بحران­‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بهداشتی مرتبط با یکدیگر وجود است که کار دولت را محدود می­‌کند. هرچند خطر داعش تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است؛ اما هنوز عناصری از آن در عراق وجود دارد. به غیر از پدیده داعش، وجود حجم وسیعی از خرابه‌­ها و ویرانی­‌ها است که در اثر انفجار و انتحارهای داعش پدید آمده است. عراق برای بازسازی زیرساخت­های از بین رفته خود در حوزه­ جاده، شبکه آب و برق، نفت و گاز و کشاورزی نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. علی‌رغم برخی دستاوردها، دولت عراق تاکنون توفیق چندانی در این مسیر نداشته است. همین امر، یعنی وجود مشکلات اقتصادی یکی از دلایل مشارکت پایین در انتخابات بوده و در سوی دیگر، اقدام به ترور نخست وزیر عراق نیز موجب عدم تمایل ورود شرکت­‌های سرمایه­‌گذاری به عراق می‌­شود و به اصطلاح باعث فرار سرمایه می­‌شود.

۴. سناریوهای مختلف

بر اساس روایت­‌ها و تحلیل­‌های ارائه‌شده می‌­توان چندین سناریو محتمل را در ارتباط با سوء قصد علیه الکاظمی مطرح کرد که در ادامه بدان پرداخته می‌‌­شود.

۶-۱. تلاش گروه­‌های مقاومت برای فشار بر الکاظمی و تغییر نتیجه انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱

عده­ای معتقدند با توجه به تضاد و تقابلی که میان الکاظمی و گروه‌های مقاومت وجود دارد، می‌­توان گفت طرح ترور الکاظمی توسط زیرمجموعه­‌های نیروهای مقاومت در عراق ارائه شده است. به ویژه استناد بر موضع گیری­ رهبران و سران احزاب و گروه­‌های مقاومت (مانند العامری) در اینجا برجسته است. در این سناریو نوعی جنگ قدرت حاکم است که براساس آن شکست جریان مقاومت در انتخابات پارلمانی مقدمه تضعیف موقعیت آن در صحنه سیاسی عراق خواهد بود. این سناریو براساس ادله‌­­ای که در سطور بعدی مطرح خواهد شد، رد می‌شود.

۶-۲. اتهام‌زنی به جریان مقاومت برای حذف آن از صحنه قدرت عراق از سوی الکاظمی و نیروهای امنیتی

واکنش نیروهای مقاومت به نتایج انتخابات پارلمانیِ اخیر و متهم کردن الکاظمی به برخورد خشونت آمیز با اعتراض‌کنندگان، این شبهه را ایجاد کرده است که این گروه‌­ها به دلیل ناکامی در انتخابات و مقصر جلوه دادن سیاست الکاظمی در شکست آنان، درصدد ترور او برآمدند. بنیان استدلال در این سناریو، مواضع قیس خزعلی، دبیر کل عصائب اهل الحق است که شب قبل از سوء قصد علیه الکاظمی و در پاسخ به کشتار تظاهرکنندگان گفت: ای الکاظمی... خون شهدا محاکمه شماست. پیش از این الکاظمی را با هدف رساندن صدای خود «تهدید» کرده بودند. «در گذشته این یک پیام تهدیدآمیز بود، دیشب یک سوء قصد بود. «هدف از این سناریو بی ثبات جلوه دادن گروه­‌های مقاومت و انحلال آنان در قوای دولت است.

از آنجایی که الحشدالشعبی بخشی از سیستم امنیتی و نظامی عراق است، انحلال آن نیازمند اقداماتی است که مهم­‌ترین آن‌ها تصویب قانون خدمات پرچم ارائه شده توسط دولت الکاظمی است. تصویب قانون خدمات پرچم توسط دولت الکاظمی ارائه شد؛ اما در پارلمان عراق به تصویب نرسید زیرا در پایان دوره قانونگذاری قبل از انتخابات اخیر بود. بر اساس این قانون، الحشدالشعبی خارج از چارچوب جامع ملی وجود نخواهد داشت. حال اقدام علیه الکاظمی، زمینه لغو قانون تشکیل الحشد الشعبی را مهیا ساخته است و همه را تحت کنترل دولت در خواهدآورد. در چارچوب این سناریو، طرح ساختگی طرح ترور در واقع با هدف انحلال جریان مقاومت صورت گرفته است. در کنار تلاش برای حذف جریان مقاومت در عراق، سرپوش گذاشتن به ناتوانی دولت در بهبود وضعیت اقتصادی را نیز می­‌توان به موازات این سناریو در نظر گرفت.

۶-۳. تلاش مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی، امارات و عربستان برای متهم کردن ایران

سناریو سوم در تلاش است ایران را عامل بی ثباتی، مداخله در امور داخلی عراق و برهم زننده امنیت عراق معرفی کند. در این سناریو استدلال این است که هیچ گروهی در عراق قادر به تولید و در اختیار داشتن چنین پهپادهایی نیست که بتواند منطقه سبز بغداد را هدف قرار دهد، این نشان می‌دهد که این پهپادها تنها در دست عوامل آمریکا است. ممکن است که عملیات ترور مصطفی الکاظمی مقدمه‌ای برای ترور شخصیت‌های دیگر در عراق باشد که براساس آن، آمریکایی­‌ها با انجام ترورهای سلسله‌وار و زنجیره‌ای، بین جریانات و طوایف سیاسی شکاف ایجاد کرده و ایران را عامل آن معرفی نمایند. در این سناریو، استدلال این است که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به یک استراتژی رایج برای ارسال هشدار توسط گروه‌­های مرتبط با جناح های مقاومت تبدیل شده است. در یک سال گذشته، پهپادها در داخل عراق به طور گسترده برای هدف قرار دادن نمایندگی‌­های دیپلماتیکیِ کشورهای خارجی، هدف قرار دادن فرودگاه اربیل و غیره به کار گرفته شدند که به دنبال بیرون راندن ارتش آمریکا و نیروهای خارجی از عراق هستند. چنانکه واضح هست، هدف این سناریو تهییج افکار عمومی عراق و سیاستمداران این کشور علیه ایران است. می‌­توان گفت سوء قصد علیه الکاظمی و سایر شخصیت‌­های احتمالی دیگر، شیوه جدیدی برای تخریب جایگاه ایران در عراق و تضعیف مشروعیت آن نزد افکار عمومی است. در این سناریو، عامل خارجی( آمریکا، عربستان، امارات، رژیم صهوینیستی و ترکیه) نقش اصلی را برعهده دارند.

پیامدهای ترور نخست وزیر

۷-۱. تضعیف قدرت و جایگاه جریان مقاومت در عراق

یک جریان ضدشیعه اعتقاد دارد تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی، نقطه عطفی در مدیریت بغداد در برخورد با شبه‌نظامیان در چارچوب الحشد الشعبی خواهد بود. جریان یاد شده برآن است که پس از شکست احزاب سیاسی  نزدیک به جریان مقاومت در انتخابات پارلمانی اخیرِ عراق، آن­ها درصدند با ترور الکاظمی قواعد بازی را تغییر هستند. به بیان دیگر،  از نظر آن­ها دلیل متوسل شدن الحشد الشعبی در عراق به این اقدام، ترس از کاهش موقعیت و نفوذ خود و از دست دادن اهرم قدرتشان است. آنچه این شیوه تفکر دنبال می­کند، ممنوعیت و خلع سلاح الحشد الشعبی در عراق است. حال پس از سوء قصد علیه نخست وزیر عراق، مواجهه با الحشد الشعبی تشدید خواهد شد.

در نقد و رد این دیدگاه باید گفت رقابت و درگیری میان جناح الکاظمی و الحشد الشعبی وجود داشته؛ که امری داخلی و طبیعی است. به بیان دیگر، در همه کشورهای جهان رقابت­ها برای افزایش سهم از قدرت و اثرگذاری بر جریان­ها و رویکرد­های سیاسی سنتی متعارف و مورد قبول احزاب قدرت و سیاستمدارن است. اما، تقلیل دادن علت ترور الکاظمی توسط نیروهای مقاومت به شکست در انتخابات هیچ گونه بنیان منطقی ندارد؛ چرا که کشور عراق تازه از بحران داعش خارج شده و به شدت نیازمند امنیت و ثبات داخلی است تا از این رهگذر بتواند فجایع داعش را ترمیم و جبران ه و نظام اقتصادی را برروی ریل رشد و توسعه هدایت کند. بنابراین حفظ ثبات و حاکمیت و اجتناب از اقدامات خلاف امنیت ملی نه تنها خواست دولت نیست؛ بلکه نیروهای الحشد الشعبی، که خود از قربانیان داعش بوده و در مقابل این گروه تروریستی هزاران شهید داده است، نیز کاملا نسبت به اقداماتی که برخلاف امنیت ملی است و زمینه نفوذ بیگانگان را فراهم می­‌سازد آگاهی دارند و از آن دوری می­‌ورزند. بنابراین، استفاده از گزینه­های نظامی برای رد نتایج انتخابات عمومی زودهنگام، در شرایطی که گزینه­های دیگر نظیر اعتراض مدنی وجود دارد، منطقی و عقلایی نیست.

نتیجه‌گیری

می­‌توان گفت مصطفی الکاظمی، جزء نخست وزیرانی است که تمایل چندانی به همراهی و میدان دادن به نیروهای الحشد الشعبی ندارد و بر کاهش وابستگی به ایران و تضعیف جایگاه ایران در کشور خود تلاش می‌­کند. همین امر باعث شد بعد از ترور، انگشت اتهام به سمت ایران و گروه‌­های مقاومت نشانه برود. اساس اتهام زنی آن است که چون جریان مقاومت سهمی در قدرت نداشته یا موقعیت آنان به خطر افتاده است؛ بنابراین ضروری و منطقی بوده که نخست وزیر را به عنوان عامل اصلی از پیش رو بردارند.

این تصور بعد از وقوع ترور توسط کشورهای منطقه و بین‌المللی نیز تقویت و پشتیبانی شده است. برای مثال روزنامه الشرق الاوسط عربستان نوشت گروه‌­های شبه نظامی طرفدار ایران عامل ترور الکاظمی هستند.  این اتهام در حالیست که حتی قبل از ترور، برخی درگیری‌ها بین گروه‌های مقاومت عراق و نیروهای عادی که حفاظت از آن منطقه سبز عراق را بر عهده داشتند، رخ داده بود. چنانکه یکی از سران گروه­های شیعه بیان کرد راه­ها و روش­های کم­‌هزینه‌تر و موفق­‌تری برای ترور الکاظمی وجود داشته است.

این امر نشان می‌­دهد عامل بی‌ثبات نشان دادن ایران و گروه‌­های طرفدار آن در عراق و لبنان را باید در جایی دیگر جست‌وجو کرد؛ زیرا در شرایطی که حضور ایران در این کشورها تحت فشارهای منطقه ای و بین المللی قرار دارد؛ بر اساس هیچ منطقی نمی­‌توان  پذیرفت تهران ریسک تضعیف موقعیت خود و جایگاه نیروهای طرفدار خود در این کشورها را بپذیرد.

امنیت زدایی از سیاست خارجی ج.ا.ایران و امنیتی کردن هویت آن در سطح منطقه یکی از راهبرد­های پایدار آمریکا و متحدان منطقه­ای آن است. براساس این راهبرد، حضور و نفوذ تهران در کشورهای منطقه همواره همراه با بی ثباتی، فرسایش حاکمیت و برهم زدن نظم و ثبات داخلی است. این راهبرد در حالی مطرح است که آمریکا پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ این کشور را در سراشیبی سقوط نظام‌­های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار داد که پیامد آن ظهور داعش بود.

در نهایت می‌­توان گفت عراق به عنوان یکی از کشورهایی که جریان مقاومت در آن قدرت زیادی دارد برای ایران حائز اهمیت است و هرگونه بی‌ثباتی و بی‌نظمی در آن برای تهران هزینه‌بردار است. بنابراین حفظ شاکله حاکمیت و ثبات داخلی آن همواره مورد تاکید و حمایت جمهوری اسلامی بوده است و این امر دست داشتن ایران یا نیروهای طرفدار آن در قضیه ترور را توجیه ناپذیر می­کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول