اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

هنجارشکنی گردشگر اوکراینی در منطقه ممنوعه چغازنبیل/مسوولان:اتفاق بسیار دردناکی است!

مدیر میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در رابطه با هنجار شکنی گردشگر اوکراینی در محوطه آثار تاریخی چغازنبیل، گفت: در حال تکمیل مستندات برای اقدام از طریق امور بین الملل وزارت امور خارجه هستیم.

هنجارشکنی گردشگر اوکراینی  در  منطقه ممنوعه چغازنبیل/مسوولان:اتفاق بسیار دردناکی است!

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، روز گذشته یک گردشگر اوکراینی در بازدید از آثار تاریخی چغازنبیل پس از بالا رفتن از یک آثار تاریخی اقدام به رقصیدن بر روی آن کرده  و فیلم خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند که این رویداد با واکنش از سوی کاربران فضای اجتماعی مواجه شد.

اگر چه این قبیل هنجار شکنی‌ها از سوی گردشگران خارجی که آشنایی و یا اطلاعات کمی در مورد کشور مقصد دارند می‌تواند قابل بخشش باشد اما قطعاً سکوت متولیان فرهنگ در برابر این قضیه نشان از  بی‌ارزش کردن تاریخ چندین هزار ساله عیلامی است.

عاطفه رشنو مدیر میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: بنده نیز به مانند شما  این فیلم را روز گذشته در فضای مجازی دیدم  که با توجه به نصب دوربین‌ها در محوطه تاریخی در حال بررسی زمان وقوع این حادثه تا حصول نتیجه هستم.

وی با ابراز تاسف از اینکه این جهانگرد یک اثر چند هزارساله تاریخی را ببیند  و بدون توجه به ارزش آن چنین حاشیه‌ای را ایجاد کند، افزود: در سایت فرهنگی چغازنبیل ما منشور بازدید وجود دارد که در این منشور رعایت شئونات اسلامی و حفاظت از سایت به زبان گرافیکی، فارسی و انگلیسی درج شده است.

مدیر میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: تا آنجایی که امکان دارد اطراف این آثار تاریخی را حصار کشی کردیم و علاوه بر آن تابلوهایی مبنی بر اینکه به آثار دست نزنید در محل نصب شده است.

رشنو با بیان اینکه وقتی اطراف آثار تاریخی را میله کوبی و رسیمان کشیدیم، مسیری که گردشگر می‌تواند از آن عبور کند مشخص شده است که کجا است، عنوان کرد: گردشگر اوکراینی  بدون توجه به موانعی که در سایت وجود دارد از رسیمان عبور کرده و وارد منطقه ممنوعه گردشگری شده است.

وی افزود:  از همه بدتر، از اثر تاریخی بالا رفته و به کاری که کرده افتخار کرده است(رقص روی سکوی تاریخی) و ویدئو خود را در شبکه‌های اجتماعی وایرال کرده است.

رشنو با تاکید بر اینکه مردم باید فرهنگ بازدید از یک ثروت فرهنگی را داشته باشند، بیان کرد: قطعاً این پیشامد برای بنده که حفاظت گر آن سایت هستم اتفاق بسیار دردناکی است.

وی با اشاره به قوانینی که در سایت‌های جهانی وجود دارد و باید مورد احترام گردشگران قرار بگیرد،گفت: در حال تکمیل مستندات برای اقدام از طریق امور بین الملل وزارت امور خارجه هستیم چرا بنده شخصاً نمی‌توانم اقدامی را انجام بدهم.

رشنو با بیان اینکه آثار تاریخی به ویژه آثار جهانی  متعلق به شخص یا ارگان خاصی نیست، عنوان کرد:  تفاوتی ندارد ما به بازدید از آثار کدام کشور ، قوم و یا منطقه‌ای رفته‌ایم همه ما در نگهداری از آثار تاریخی باید نقش و وظیفه داشته باشیم.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول