اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سمرقند میزبان نشست «مدیریت پایدار میراث فرهنگی ازبکستان»

نشست «مدیریت پایدار میراث فرهنگی ازبکستان» در دانشگاه بین المللی گردشگری و میراث فرهنگی «جاده ابریشم» در شهر «سمرقند» برگزار شد.

سمرقند میزبان نشست «مدیریت پایدار میراث فرهنگی ازبکستان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نشست «مدیریت پایدار میراث فرهنگی ازبکستان» در دانشگاه بین المللی گردشگری و میراث فرهنگی «جاده ابریشم» در شهر «سمرقند» برگزار شد.

این نشست توسط وزارت گردشگری و ورزش ازبکستان، آژانس میراث فرهنگی ازبکستان و بنیاد میراث فرهنگی کره جنوبی سازماندهی شده است.  

در این نشست «عزیز عبدالحکیم اف» معاون نخست وزیر، وزیر گردشگری و ورزش ازبکستان، «ای کیون خون» مدیر عامل دفتر تبلیغ میراث فرهنگی کره جنوبی، «کیم دانگ خا» رئیس برنامه بنیاد میراث فرهنگی کره جنوبی، روسای موزه های ازبکستان و کارشناسان شرکت کردند.

این نشست در پایان اجرای بخش اول طرح همکاری ازبکستان و کره جنوبی مبنی بر «افزایش پتانسیل و بهبود پایه‌های مادی- فنی موزه» انجام شد.

در مرحله نخست این طرح با کمک بلاعوض 700 هزار دلار به موزه تاریخ فرهنگ ازبکستان، آزمایشگاه معاصر در آموزش و مرمت یافته‌های باستان شناسی ایجاد و برای کارشناسان دوره‌های بازآموزی برگزار و 95 آثار باستان شناسی ترمیم و همچنین اتاقی در موزه «افراسیاب» که تابلوهای دیواری بر دیوار کشیده تعمیر شده است.  

علاوه بر این در چارچوب این برنامه برای کارشناسان ازبکستان در مرمت و نگهداری آثار موزه و یافته‌های باستان شناسی کتاب‌های درسی معاصر تالیف شده است.

«عظمت قابل اف» کارشناس وزارت گردشگری و ورزش ازبکستان در این نشست گفت: امروز ازبکستان به کارشناسان جوان در زمینه حفظ و مرمت میراث فرهنگی نیازمند است. ازبکستان کارشناسان و آموزشگاه های حفظ و مرمت خود را دارد. اما تعداد فن آوری جدید در این کشور اندک است.

وی افزود: این طرح در زمینه دسترسی به فن آوری‌های معاصر بسیار مهم است.  طرف کره جنوبی تمام فن آوری‌های جدید برای مرمت آثار باستان شناسی را دارد.

قابل اف در پایان گفت: در حال حاضر وزارت گردشگری و ورزش ازبکستان در حال رایزنی برای کمک فنی تکمیلی به ارزش حدود 255 هزار دلار برای خریداری دستگاه‌های تخصصی به آزمایشگاه موزه دولتی سمرقند و همچنین تمهیدات مرحله دوم طرح اصلی برای سال‌های 2022 و 2026 میلادی به ارزش 3 میلیون و 800 هزار دلار است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول