اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

بررسی زمینه‌های همکاری ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی و حمل و نقل/آمادگی بخش خصوصی ایران برای مشارکت در پروژه‌های ترکمنستان

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان ضمن بررسی زمینه‌های همکاری دو کشور در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و ترانزیت، بر تلاش وزارت خارجه برای تقویت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان تأکید کرد.

بررسی زمینه‌های همکاری ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی و حمل و نقل/آمادگی بخش خصوصی ایران برای مشارکت در پروژه‌های ترکمنستان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس مقدماتی سران کشورهای عضو سازمان اقتصادی اکو به عشق آباد سفر کرده است، امروز جمعه با «رشید مردوف» معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش فارس، نشست سران سازمان اکو قرار است یکشنبه هفتم آذر ماه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شود و آیت الله رئیسی نیز در این اجلاس شرکت خواهد کرد. 

در ملاقات صفری با مردوف، مهمترین زمینه‌های همکاری دو کشور در زمینه انرژی، گاز و برق، حمل و نقل و ترانزیت، صدور خدمات فنی و مهندسی و بهداشت و درمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

صفری در این دیدار با بیان اینکه سیاست اصولی رئیس جمهور اسلامی ایران، اولویت بخشیدن به توسعه روابط با همسایگان و کشورهای پیرامونی است، خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت امور خارجه تلاش وافری را برای تقویت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان در پیش گرفته است.

وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار با تاکید بر محقق کردن فرصت های همکاری اقتصادی بین دو کشور، به تاکید روسای جمهور دو کشور بر توسعه مناسبات اشاره کرد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان سفر اخیرش به تهران و برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان را بسیار سازنده و مثبت خواند و بر آمادگی طرف ترکمنستانی برای اجرایی کردن تفاهمات تاکید کرد.

لازم به ذکر است رشید مردوف آبان ماه سالجاری برای شرکت در دومین نشست همسایگان افغانستان و همچنین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به تهران سفر و با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار کرد.

امیرعبداللهیان و مردوف دیروز (پنجشنبه) نیز تلفنی و در آستانه اجلاس سران اکو تلفنی گفتگو کردند.(اینجا بخوانید) 

* بخش خصوصی ایران آماده مشارکت در پروژه های مختلف ترکمنستان 

گفتنی است، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین امروز جمعه با «خدای بردیف» رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این دیدار ضمن اشاره به توانایی های کشورمان در بخش های مختلف اقتصادی، کشاورزی و تجاری، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت انتقال تجارب خود در حوزه های مختلف و همچنین همکاری های فنی- مهندسی، نانو و بیوتکنولوژی با ترکمنستان تاکید کرد.

صفری در ادامه اظهار داشت : بخش خصوصی ایران آماده مشارکت در پروژه‌های مختلف ترکمنستان است.

بردیف نیز در این ملاقات با اشاره به اینکه اتحادیه در بخش های کشاورزی، صنعتی و راهسازی فعال است، گفت: از همکاری های شرکت های دو کشور استقبال می‌کنیم.از توانایی شرکت‌های ایرانی در تمام بخش‌های صنعتی و اقتصادی آگاهیم و  این همکاری باعث تقویت روابط دوجانبه است.

به گزارش فارس، صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه روز پنج شنبه در نشست هم اندیشی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با فعالان اقتصادی کشورمان به تشریح اهداف و برنامه های اقتصادی دولت سیزدهم در چارچوب سیاست همسایگی پرداخت. (جزییات بیشتر)  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول