اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

حال این روزهای آموزش و پرورش خوب نیست/ وزیر آموزش و پرورش باید معلم باشد

مسؤول کانون بسیج اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: تا فردی در کلاس درس معلمی نکرده باشد یعنی فرصت‌ها، تهدیدها و قدرت آموزش و پرورش را در کلاس درس درک نکرده باشد، نمی‌تواند برای کلاس درس تصمیم بگیرد.

حال این روزهای آموزش و پرورش خوب نیست/ وزیر آموزش و پرورش باید معلم باشد

علی فرهادی مسؤول کانون بسیج اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در خصوص ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش اظهار کرد: اولین شرط این است که معلم باشد؛ یعنی تا فردی در کلاس درس معلمی نکرده باشد یعنی فرصت‌ها، تهدیدها و قدرت آموزش و پرورش را در کلاس درس درک نکرده باشد، نمی‌تواند برای کلاس درس تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید برای حدود یکصد هزار مدرسه برنامه‌ریزی کند و فردی می‌تواند برای مدارس برنامه‌ریزی کند که، مدرسه و کلاس درس را بشناسند؛ کسی که کلاس را نمی‌شناسد، نه توان برای برنامه‌ریزی آن دارد و نه می‌تواند مدیریت کند.

*وزیر آموزش و پرورش باید سطوح مختلف مدیریتی را از مدرسه تا وزارتخانه طی کرده باشد

فرهادی با بیان اینکه با بیان اینکه فردی که وزیر آموزش و پرورش می‌شود باید علم به مسؤولیتی که می‌گیرد، داشته باشد، گفت: برای مدیریت در آموزش و پرورش، بخشنامه 230  را داریم که از زمان شهید رجایی باب بوده است و بر اساس آن، معلمان می‌آمدند و در مناصب اداری و اجرایی استقرار پیدا می‌کردند و یک نوع تجربه آموزی بوده است.

وی با اشاره به اینکه علم منتج از تجربه است، افزود: ممکن است کسی دکترای مدیریت داشته باشد اما چون فضای آموزش و پرورش را نمی‌شناسد، توان مدیریت نداشته باشد. زیرا مدرسه، فضا و جو خاص خود را دارد.

مسؤول کانون بسیج اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد: در بخشنامه‌های وزارتی هم داریم که اگر کسی بخواهد مدیر مدرسه شود باید چند سالی حتما سابقه معلمی داشته باشد؛ پس بحت تجربه معلمی مهم است و باید تجربه موفق هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش باید در محک تجربه، سطوح مختلف مدیریتی را از مدرسه تا وزارتخانه طی کرده باشد، تصریح کرد: کسی که از مدرسه تا وزارتخانه را طی کرده حتما پله پله آمده است نه آسانسوری. مدیران پله‌ای موفق خواهند بود و مدیران آسانسوری به همان سرعت که بالا آمدند، به همان سرعت، خودشان و سیستم را به زمین می‌کوبند.

* وزیر آموزش و پرورش باید توان تعامل در فضای سیاسی و اجرایی کشور را داشته باشد

فرهادی با بیان اینکه ارزیابی دقیق فرد بر اساس عملکردی که در گذشته داشته است، بسیار مهم است، اضافه کرد: نکته بعدی توان مدیریتی است که در تجربه، به اثبات می‌رسد. اگر کسی یک مسیری را تجربه کرده است، بر اساس آن مسیر می‌شود، او را ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش باید توان تعامل در فضای سیاسی و اجرایی کشور را داشته باشد، افزود: از همه این موارد مهم‌تر، سلوک اخلاقی و تقوای الهی است؛ وزیر آموزش و پرورش باید شهره به سلوک اخلاقی و تقوای الهی باشد.

* صندوق ذخیره فرهنگیان دچار بزرگترین دستبرد تاریخی شده است

فرهادی اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید توان مدیریتی و خلاقیت داشته باشند تا بتواند این وزارتخانه را به نحوی اداره کند تا روزمره نباشد و پویا باشد.

وی با بیان اینکه حال این روزهای آموزش و پرورش خوب نیست، گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان دچار بزرگترین دستبرد تاریخی شده است و وزارت آموزش و پرورش درگیر آموزش حضوری و مجازی است؛ آموزش و پرورشی که نتوانست حتی اینترنت پاک در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد و دو سال است که دانش‌آموزان ما با تبلت به دهکده جهانی اینترنت بدون هیچگونه نظارت و مدیریتی وصل شدند و رها هستند.

مسؤول کانون بسیج اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اضافه کرد: اولیا خسته شدند و توان اداره 24 ساعته دانش‌آموز را ندارند. معلمان با چشم‌درد، گردن درد و دست درد، روزها را سر می‌کنند و با امکانات شخصی خود در فضای مجازی توانستند این دو سال را مدیریت کنند؛ بر همین اساس باید فرد با تجربه و توانمند انتخاب شود که بتواند مشکلات آموزش و پرورش را درک و حل کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول