اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

موزه اعضای پیوسته فرهنگستان هنر افتتاح می‌شود/ بزرگداشت زنده‌یاد «منوچهر طیاب»

همزمان با بزرگداشت زنده‌یاد «منوچهر طیاب» عضو جاوید فرهنگستان هنر، کتاب یادنامه او رونمایی و موزه اعضای پیوسته فرهنگستان هنر افتتاح می‌شود.

موزه اعضای پیوسته فرهنگستان هنر افتتاح می‌شود/ بزرگداشت زنده‌یاد «منوچهر طیاب»

به گزارش خبرگزاری فارس، بزرگداشت منوچهر طیاب با رونمایی از کتاب یادنامه این استاد فقید، سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

بهاین مراسم با سخنرانی بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان هنر، علیرضا قاسم‌خان دبیر علمی بزرگداشت، محمدرضا اصلانی نویسنده و فیلمساز و احمد ضابطی‌جهرمی نویسنده و مستندساز برگزار خواهد شد. اجرای این برنامه نیز بر عهده شهرام درخشان خواهد بود.

این برنامه با رونمایی از کتاب یادنامه منوچهر طیاب، افتتاح «موزه اعضای پیوسته فرهنگستان هنر»، بازدید از کتاب‌های اهدایی استاد طیاب به کتابخانه تخصصی این فرهنگستان و نمایش فیلم مستند «درباره استاد طیاب» همراه خواهد بود.

این مراسم روز سه‌شنبه، ۹ آذر ۱۴۰۰، از ساعت ۱۴، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، در سالنِ ایرانِ فرهنگستان هنر، واقع در خیابان ولیعصر، پایین‌تر از تقاطع طالقانی، شماره ۱۵۵۲، برگزار خواهد شد. ضمناً این برنامه از طریق نشانی b2n.ir/h88988 به‌صورت زنده پخش خواهد شد.

 

 

 

منوچهر طیاب در سال ۱۳۱۶ در تهران متولد شد و در مدرسه البرز درس خواند، سپس برای ادامه تحصیل به اتریش رفت و در رشته معماری از دانشگاه فنی وین، و در رشته کارگردانی سینما و تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین فارغ‌التحصیل شد. نخستین فیلمش را با نام «سفال» در سال ۱۳۴۲ ساخت و سال بعد فیلم «ریتم» وی مورد توجه یونسکو قرار گرفت. از آن پس، بیش از نود فیلم مستند و آموزشی ساخت که هم‌اکنون نیز مورد توجه قرار دارد. تنها فیلم داستانی او «سوزنبان» نام داشت.

طیاب عضو پیوسته فرهنگستان هنر، عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر، عضو هیئت‌داوران یونسکو در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «کراکوف» لهستان، عضو هیئت‌داوران جشنواره بین‌المللی مستند «ترنتو» ایتالیا، عضو هیئت‌داوران جشنواره مستند «سینما حقیقت»، و عضو هیئت‌داوران جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز بوده است.

طیاب کتب فیلم‌های مستند خود شامل همراه باد در دل تنهایی کویر، دریای پارس، البرز و زاگرس را نیز چاپ و منتشر و جوایز متعددی نیز در جشنواره‌های مختلف دریافت کرد.

منوچهر طیاب ۴ شهریور ۱۳۹۹، در ۸۳ سالگی، به علت سرطان، در بیمارستانی در وین درگذشت و در همان‌جا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول