اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

وزیر کار: نگاه زیست‌بومی به مقوله اشتغال را آغاز کردیم

حجت الله عبدالملکی گفت: آنچه که ما در دولت سیزدهم شروع کردیم، نگاه زیست‌بومی به مقوله اشتغال است.

وزیر کار: نگاه زیست‌بومی به مقوله اشتغال را آغاز کردیم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش تولید از نحوه اجرای قوانین اشتغال زایی، گزارشی درباره وضعیت بیکاری کشور ارائه کرد و اظهار داشت: ما پنج گروه مخاطب در حوزه اشتغال داریم که مخاطب ما صرفاً جمعیت بیکار صرف نیستند؛ یک گروه بیکاران مطلق هستند و حدود 2.4 میلیون نفر هستند، یک گروه اشتغال ناپایدار و ناامید شدگان، یک گروه در جستجوی کار، یک گروه شاغلان کم‌درآمد و گروه دیگر شاغلان غیر رسمی هستند که حدود چهار و نیم میلیون نفر هستند که مجموع اینها ۱۴ میلیون نفر می‌شوند.

وی افزود: اگر بخواهیم بر مبنای شغل شایسته، برنامه‌ریزی کنیم حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت مخاطب داریم.

وزیر کار در ادامه بیان کرد: نرخ مشارکتی که ما داریم ۴۱ درصد است و نرخ بیکاری رسمی و آنچه که جمعیت بیکار مستقر است، 2.6 دهم میلیون نفر هستند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه جوانان از ۱۸ تا ۳۶ سال 2.18 دهم درصد است،‌ گفت: کسانی که جوان هستند در حال آموزش و تحصیلات نیستند و در حال اشتغال هم نیستند ـ که متاسفانه در استان‌های غربی و شمالی و سیستان و بلوچستان هستند ـ بیش از ۴۰ درصد بیکار هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌های اشتغال زیادی در کشور تاکنون اجرا شده است اما پیش از این برنامه‌های اشتغال ما متاسفانه به صورت جزیره‌ای اعلام و مطرح شده یعنی سیستم بانکی ما فقط به دنبال وام دادن بوده و به این ترتیب دستگاه‌های مختلف به صورت جزیره‌ای و بخشی در حوزه اشتغال کار می کردند لذا به رغم این که ده‌ها هزار میلیارد تومان در طول این سال‌ها برای اشتغال زایی هزینه شده اما وضعیت اشتغال به حال خود باقی مانده است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه که ما در دولت سیزدهم شروع کردیم، نگاه زیست بومی به مقوله اشتغال است، زیست بومی در حوزه اشتغال طراحی شد و با همکاری همه دستگاه‌ها پیشرفت در این زیست‌بوم با ارتباط بین اشتغال و تولید را شاهد هستیم.

عبدالملکی با اشاره به اینکه تولید منجر به اشتغال خواهد شد، گفت: اگر تولید افزایش پیدا کند باعث ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتری می‌شود و همچنین اگر کیفیت نیروی کار افزایش پیدا کند ما بهره‌وری تولید را خواهیم داشت؛ برای اینکه این دوگانه اشتغال و تولید کار کند باید این بخش فعال باشد.

وی اضافه کرد:‌ ما از تولید با تاکید بر بخش‌های دارایی وضعیت ملی و منطقه‌ای و مشاغل کم سرمایه و افزایش تولید از طریق فعال سازی واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل و سرمایه‌گذاری‌های جدید حرکت کردیم؛ این چرخه تولید در حوزه تامین مالی هدایت نقدینگی و تاکید بر اهرم های اجتماعی و تسهیل تضامین باید تسهیل شود و همچنین بهینه سازی شبکه توزیع و در بخش سوم موضوع فناوری و نوآوری در تولیدو  توسعه صنایع و فعالیت‌های متناسب با نیاز تولید ادامه دارد.

وی تاکید کرد: این زیست بوم یک نظام هماهنگ میان دستگاه‌های مختلف است که در ششم آبان‌ماه در جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و ۲۱ بند برای تحقق آن در نظر گرفته شده بود. ایجاد اشتغال از طریق بخش‌های تولید و اشتغالزا، همکاری نهادهای انقلابی، تمرکز دستگاه‌های مختلف بر بخش‌های اشتغالزا، اصلاح نظام آموزشی و مهارتی کار، تدوین سازوکار تامین مالی از جمله تاکیدات بندها است.

عبدالملکی اضافه کرد: در دبیرخانه شورای عالی اشتغال میان اجزای این زیست بوم هماهنگی‌هایی ایجاد شده تا چرخه اشتغال به حرکت در بیاید و با دستگاه‌های مختلفی مذاکراتی انجام شده و بخشی از آن در حال انجام است. برای دستگاه‌های مختلف و قسمت‌های مختلف برنامه ریزی شده و برای هر کدام وظیفه‌ای در نظر گرفته شده است. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تکمیل طرح‌های نیمه تمام و تولید داخلی نهاده‌های دامی مکلف شده است.

عبدالملکی همچنین از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی خواست که برای تحقق اهداف اشتغالزایی وزارت کار و به نتیجه رسیدن زیست بوم مذکور در اختصاص اعتبارات بودجه‌ای سال ۱۴۰۱ با وزارتخانه همکاری داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در یک سامانه برای هر استان و هر حوزه انتخابیه متناسب با آن منطقه شرایطی در نظر گرفته شده و پس از نهایی شدن به نماینده‌های مردم این دسترسی داده می‌شود که وضعیت اشتغال حوزه انتخابیه خود را رصد کنند، در واقع در دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور پلت‌فرمی در نظر گرفته شده تا وضعیت اشتغال قسمت‌های مختلف کشور رصد شود.

وی اضافه کرد: در همین سه ماه گذشته ۲۰۰ هزار فرصت شغلی به ۳۵۱ هزار و ۱۵۵ افزایش پیدا کرده یعنی ۷۵ درصد نسبت به گذشته اشتغال ایجاد شده و امیدواریم این میزان افزایش پیدا کند. تا آخر آذرماه نیز افراد و کارفرماها می‌توانند در سامانه کاریابی وزارت کار ثبت نام کنند و مشخصات خود را ثبت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول