اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

کدو حلوایی؛از کیک تا خورشت/ انواع کاربردهای این نارنجی جذاب پاییزی

پاییز فصل کدوحلوایی‌ست میوه نارنجی رنگ و جذابی که می‌توان فقط با آن یک مهمانی جذاب پاییزی برگزار کرد. اگر شما هم طرفدار این نارنجی خوشمزه هستید با خوراکی‌ها جذاب این میوه پاییزی آشنا شوید.

کدو حلوایی؛از کیک تا خورشت/ انواع کاربردهای این نارنجی جذاب پاییزی

گروه خانواده: پاییز فصل رنگ‌های گرم و غذاهای گرم است. زرد و نارنجی‌های زیبایی که هم شهر را زیبا می‌کنند و هم وقتی پایشان به خانه و سفره باز می‌شود دلچسب‌تر می‌شوند. از نارنجی‌های پرطرفدار پاییز خرمالو و کدوحلوایی هستند که پایشان در شب‌نشینی‌های بلند پاییزی از قدیم باز بوده‌است و پای ثابت سفره‌های یلدا هم هستند. اما اگر تصورتان از کدوحلوایی همان کدوی قاچ شده و پخته‌است که توی بشقاب می‌کشید و داغ داغ می‌خورید باید بگوییم که این میوه نارنجی و خوش عطر تولیدات غذایی دیگری هم دارد که قصد داریم در این گزارش دربارشان حرف بزنیم. بد نیست حالا از در و دیوار تمام میوه فروشی‌ها یک کدو حلوایی آویزان است با غذاها و شیرینی‌های این میوه بیشتر آشنا شویم.


کدو حلوایی پخته

آسان‌ترین و بی‌دردسرترین شیوه طبخ کدوحلوایی این است که آن را تمیز بشویید و چند‌تکه کنید و کف یک قابلمه بچینید و اجازه بدهید با کمی آب حسابی پخته شود. اگر کدو شیرین باشد نیازی به شیرین کردن ندارند. اما آنهایی که ذائقه‌‌شان شیرینی بیشتری را می‌پسندد می‌تواند اول پخت کمی شکر و یا شیره روی کدوهای خام بریزند تا شیرین‌تر شود.

خورشت کدوحلوایی

خورشت کدوحلوایی یکی از دلچسب‌ترین چیزهاییست که می‌شود با این میوه جذاب درست کرد. شباهت‌های زیادی بین خورشت هویج و کدو حلوایی وجود دارد اما عطر کدوحلوایی خورشت دلپذیرتر و محبوب‌ترین می‌‌سازد. برای اینکار ابتدا کدو حلوایی‌هایتان را خرد کنید و کمی بیشتر از یک تف‌دادن ساده سرخ کنید. بعد کدوهایتان را بیرون می‌آورید و پیازداغ کنید و گوشتتان را بریزید و وقتی نیم‌پز شدند کدو را هم اضافه کنید. چاشنی‌های این خورشت ادویه‌های معمول خورشتی مثل زردچوبه و فلفل سیاه و رب است اما برای طعم بهتر می‌توانید چند آلوی برغانی نیز اضافه کنید.

اگر کدوها را زود اضافه کنید ممکن است بیش از حد نرم شوند و اگر دیر اضافه کنید ممکن است طعم‌شان را به خورشت ندهند و سفت شوند.

کیک کدوحلوایی

برای داشتن یک کیک نارنجی و نرم و جذاب کیک کدوحلوایی بهترین پیشنهاد برای شماست. کافیست کدوحلوایی را خرد کنید و با مقداری آب بپزید و سپس پوره کنید و بعد به مواد کیک‌تان اضافه کنید. مواد این کیک جذاب به این شرح است:

آرد: 2پیمانه
شکر:یک و یک‌دوم پیمانه
تخم‌مرغ: 4 عدد
بیکینگ‌پودر: 2 قاشق چای‌خوری
نمک: یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
دارچین: 2 قاشق چای‌خوری
روغن مایع: 100گرم
کدو حلوایی: 400گرم

برای داشتن طعم متفاوت‌تر می‌توانید مقداری گردو و هل هم اضافه کنید و بعد در دمای 180 درجه سانتیگراد و به مدت 40 دقیقه در طبقه وسط فری که از قبل گرم کرده‌اید قرار دهید.

سوپ کدوحلوایی

سوپ کدوحلوایی یکی از مقوی‌ترین و زیباترین سوپ‌های جهان است. سوپی مقوی و مناسب زمان‌هایی که کمی احساس سرماخوردگی می‌کنید. پس اگر دوست دارید این سوپ را درست کنید باید حداقل دو پیمانه آب مرغ داشته باشید. برای همین می‌توانید این سوپ را زمانی درست کنید که می‌خواهید در کنارش سالاد الویه یا سالاد مرغ درست کنید تا از آب مرغ آنها استفاده کنید.

برای درست کردن سوپ کدوحلوایی به این موادغذایی احتیاج دارید:

کره یک قالب کوچک

آب مرغ: یک پیمانه

شکر قهوه‌ای: یک قاشق سوپ‌خوری
پوره کدو 300گرم
دارچین: یک چهارم قاشق چای‌خوری
نمک: یک قاشق چای‌خوری
نان تست: 4برش
دارچین،زنجبیل،فلفل سیاه: به میزان لازم

پیاز: دوعدد متوسط

خامه: به میزان دلخواه

برای نان مخصوص این سوپ نیز کافیست مقداری کره را روی حرارت قراردهید و کمی روی آن شکر قهوه‌ای بریزید و بعد آن را روی نون تست بریزید و در دمای 180درجه سانتی‌گراد فر به مدت 20 دقیقه قرار دهید تا برشته شوند.

برای سوپ نیز پیاز‌ها را به شکل نگینی خرد کنید و در کره تفت دهید و وقتی نرم شدند آب مرغ و پوره کدو را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن ادویه‌ها اجازه بدهید به مدت نیم‌ساعت روی حرارت قرار بگیرد تا بافتی شبیه فرنی پیدا کند. بعد از روی حرارت بردارید و روی آن خامه بریزید.

برای تزیین می‌توانید از سبزی جعفری یا مغزه تخمه کدو استفاده کنید. سپس نان برشته شده و سوپ را باهم سرو کنید.

شیرینی کاکا کدوحلوایی

کاکا کدوحلوایی یک شیرینی مخصوص گیلانی بسیار ساده‌است که طرز تهیه آن شبیه کوکو سیب‌زمینی خودمان است. مواد لازم برای درست کردن این شیرینی به شرح زیر است:

کدو حلوایی پخته و له شده: 1پیمانه

آرد گندم الک شده: 1 پیمانه

تخم مرغ: 1 عدد

شیر: یک‌چهارم پیمانه

گلاب 1 تا 2 قاشق غذاخوری

پودر دارچین و مغز هل کوبیده :1 قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: 1قاشق چایخوری

شکر:  نصف پیمانه

نمک: 1.8 قاشق غذاخوری

کدوحلوایی پخته شده را پوره کنید و بعد از مخلوط کردن با باقی مواد به مدت یکساعت در یخچال قرار دهید تا کمی استراحت کند. بعد از آن مواد را به شکل کوکو در روغن داغ سرخ کنید. می‌توانید به جای یک پیمانه آردگندم به شکل نصف نصف از ترکیب آردگندم و آرد برنج استفاده کنید اما باید زمان استراحت خمیر به دست آمده را بیشتر کنید.

پنکیک کدوحلوایی

صبح‌های پاییزی را اگر دوست دارید مقوی و متفاوت آغاز کنید پنکیک کدوحلوایی بهترین پیشنهاد برای شماست. پنکیک ساده‌ای که بهتر است از شب قبل برایش کدوحلوایی پخته کنار گذاشته باشید تا صبح وقت بسیار کمتری برای درست کردنش صرف کنید. مواد لازم برای پنکیک کدوحلوایی:

آرد: ۱ لیوان

پوره کدو حلوایی: ۱/۲ لیوان

شیر:۳/۴ لیوان

تخم مرغ: ۱ عدد

روغن مایع: ۱/۴ لیوان

شکر: ۳ قاشق غذا خوری

بیکینگ پودر: ۲ قاشق چای خوری

دارچین: ۱/۲ قاشق چای خوری

پوره کدوحلوایی را با مواد پنکیک در چند مرحله مخلوط کنید. بعد از تابه‌ای را روی شعله قرار دهید تا کف آن داغ داغ شود. سپس مواد پنکیک را با ملاقه روی تابه بریزید. سپس وقتی روی آن حباب‌حبابی شد، آن را برگردانید تا سمت دیگر نیز پخته شود.

برای سرو پنکیک می‌توانید از خامه صبحانه، عسل و یا خامه شکلاتی و میوه‌هایی مثل موز و توت فرنگی استفاده کنید. تا هم خوش‌طعم‌تر شود و هم ظاهر زیباتری داشته باشد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول