اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

آیا پاکستان بازار خرما را از ایران گرفته است؟/ امسال وضعیت تولید خرمای ایران خوب نبود

رییس پیشین انجمن خرمای هرمزگان گفت: خرمای درجه یک ایران همچنان مشتری خاص خود را دارد و سالانه تا 22 هزار تن خرمای پیارم ایران به اروپا و آمریکا و کانادا به صورت با واسطه و بی واسطه صادر می‌شود.

آیا پاکستان بازار خرما را از ایران گرفته است؟/ امسال وضعیت تولید خرمای ایران خوب نبود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، صادرکنندگان خرمای ایرانی می‌گویند تاجران پاکستانی با حضور در ایران و خرید خرمای داخلی و بسته بندی جدید، این محصولات را به بازار جهانی صادر می‌کنند.

در همین زمینه، ابراهیم پورحیدری رییس پیشین انجمن خرمای هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: پاکستانی‌ها در زمینه تولید خرما توان رقابت کلان با ایران را ندارند اما برخی تاجران خرمای پاکستانی با حضور در شهرهای شرقی کشور، خرمای درجه دو این مناطق را خریداری و برای صادرات به هندوستان آماده و ارسال می‌کنند.

وی افزود: عمده ترین ارزش صادراتی خرما مربوط به نوع درجه یک و خاص آن یعنی خرمای پیارم و نوع خاصی از خرمای خاصویی است که ایران سالانه 25 تا 30 هزار تن از آن تولید و عمدتا به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می‌کند.

 

مشاور اتاق بازرگانی بندرعباس در همین زمینه ادامه داد: هر کیلو خرمای پیارم ایران در بازارهای اروپایی و آمریکایی بین 8 تا 10 دلار به فروش فروشگاهی می‌رسد و طبیعی است که در شرایطی که بخشی از این محصول ایران کیفیت بسته‌بندی مرغوبی ندارد، از سوی برخی کشورهای منطقه خریداری و با بسته‌بندی خاص و فرآوری ویژه راهی بازارهای اروپایی شود.

پورحیدری تصریح کرد: خرمای پیارم ایران خرمای لوکسی است و بیشترین عرضه آن در بازارهای اروپایی و آمریکایی است و اگر ما تولید پیارم را در کشورمان افزایش دهیم، همچنان بازار جهانی برای آن وجود دارد.

کشورهای اسکاندیناوی عمده‌ترین مشتری خرمای پیارم ایران

وی یکی از مشتری‌های ویژه خرمای پیارم را کشورهای حوزه اسکاندیناوری برشمرد و گفت: در این کشورها بدلیل کالری بالای خرمای پیارم و سرد بودن هوا، مشتری فراوانی برای خرمای پیارم وجود دارد و لذا این کشورها خریدار عمده خرمای پیارم ایران هستند و هر چقدر ما تولید این محصول را با کیفیت مناسب افزایش دهیم، تقاضا در این کشورها برای این محصول وجود دارد.

امسال تولید خرما به دلیل یو وی بالای خورشید افت کرد

پورحیدری درباره کیفیت امسال خرمای تولیدی ایران نیز گفت: امسال متأسفانه کیفیت تولید خرمای ایران به علت یو وی بالای خورشید در تابستان، افت کرد و  پایین آمد. ایران در سال یک میلیون و 250 هزار تن تولید خرما دارد که 300 هزار تن آن صادر می‌شود که امسال البته کمتر شده است و مشکلات مربوط به بازگشت ارز نیز بر این مشکلات افزوده است.

وی تأکید کرد: باید مراقب بازارهای منطقه‌ای و جهانی باشیم تا از دست ما نرود.

انتهای پیام/ 88055

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول