اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کردستان کم‌درآمدترین و در عین حال، گران‌ترین استان کشور است/مردم تغییر وضعیت موجود را از نیروهای انقلابی مطالبه می‌کنند

مسوول کارگروه اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان گفت: کردستان اگرچه ظرفیت‌ها و منابع بسیار زیادی دارد اما کم‌درآمدترین و در عین حال، گران‌ترین استان کشور است.

کردستان کم‌درآمدترین و در عین حال، گران‌ترین استان کشور است/مردم تغییر وضعیت موجود را از نیروهای انقلابی مطالبه می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مصطفی باغبانیان در نشست اعضای شورای مرکزی شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار کرد: اگر بخواهیم در مورد جایگاه و ظرفیت کردستان در حوزه فرهنگ سخن بگوییم بهتر از این کلام رهبری که کردستان را به عنوان استانی فرهنگی معرفی کردند، نخواهیم یافت.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت استان در زمینه اقتصاد و مشکلات این بخش نیز به شیواترین شیوه ممکن از سوی رهبر فرزانه انقلاب مورد تحلیل قرار گرفته و قطعا کسی بهتر از آن نمی‌تواند بیان کند.

باغبانیان افزود: رهبر معظم انقلاب حتی در مورد هر کدام از این ظرفیت‌ها و مشکلات راهکار برای شکوفایی و رفع آنها بیان کرده است.

ضرورت همسوبودن برنامه دولت‌ها با چشم‌اندازهای نظام

وی همسو نبودن دولت‌ها با چشم‌اندازهای نظام و برنامه‌های ابلاغی را یکی از مهمترین عوامل مشکلات امروز در کردستان دانست و گفت: هیچ کس در طول این سال‌ها از دولت‌هایی که روی کار آمدند، نپرسید که چند درصد از برنامه‌های آنها همسو با چشم‌اندازهای نظام است و در پایان دولت به چه میزان به آن عمل شده است.

این استاد دانشگاه گفت: اینکه دولت‌ها تا چه اندازه سیاست‌های خود را با اصل ۴۴ مطابق کرده و در مسیر آن حرکت کرده‌اند، سوالی است که باید از دولت‌ها پرسید و به آن پاسخ دهند.

وی عنوان کرد: تا امروز هیچ دولتی نه تنها به این موضوع پاسخگو نبوده بلکه فقط آن را به دوره بعد و یا دولت آینده شیفت داده‌اند.

مشاغل کاذب در کردستان حاصل بی‌برنامگی متولیان امر است

باغبانیان در ادامه خاطرنشان کرد: دست‌فروشی در استان کردستان حاصل بی‌برنامگی مسئولان و متولیان این حوزه است چرا که نتوانسته‌ایم اشتغالی در شأن این افراد ایجاد کنیم.

وی خاک، آب، هوا، منابع طبیعی و نیروی انسانی مستعد را از ظرفیت‌های  استان کردستان در حوزه اشتغالزایی ذکر کرد و گفت: متاسفانه تاکنون از این ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات و توسعه استان استفاده نشده است.

وی گفت: شرق کردستان بهترین خاک و در غرب استان نیز بهترین منابع آبی وجود دارد که یک مدیر توانمند می‌تواند با تخصیص‌های بهینه و برنامه‌ریزی هدفمند از این ظرفیت‌ها به نفع استان استفاده کند.

چالش جدی آب شرب در شهرهای کردستان

مسوول کارگروه اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان گفت: کردستان ۷ درصد روان آب کشور دارد اما شهر سنندج با این میزان قدمت از آب شرب مناسب محروم است و مردم برای آب به چشمه‌های دور و بر شهر روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: شهر بانه هم به لحاظ کمبود آب به بحران رسیده و در شبانه‌روز سه ساعت آب دارند که نیاز است مسوولان استان هرچه زودتر برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

باغبانیان خاطرنشان کرد: تمام نیروهای انقلابی در زمان انتخابات در تشویق و ترغیب مردم به شرکت در انتخابات و انتخاب دولت آقای رییسی نقش داشته‌اند، اکنون همان مردم از ما تغییر و تحول و وضعیت مطلوب را مطالبه می‌کنند.

وی گفت: امنیت پایدار در کردستان در بالاترین سطح ممکن برقرار است، لذا باید نمایندگان مردم در مجلس، استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مردم در خبرگان رهبری برای مطالبه‌خواهی در مورد رفع مشکلات استان در سطح کلان ائتلاف داشته باشند.

مهاجرت، دلیل رشد منفی جمعیت در کردستان

وی در ادامه رشد منفی جمعیت در استان کردستان را مهاجرت نیروی کار استان به سایر استان‌ها عنوان کرد و گفت: امروز خیلی از نیروهای کارگر و خدماتی در تهران و سایر کلانشهرها، کرد و کردستانی هستند که بخاطر نبود کار مجبور به مهاجرت شده‌اند.

وی اضافه کرد: کردستان ظرفیت‌ها و امکانات زیادی دارد که نباید اجازه دهیم این امکانات هرز و هدر برود و اگر بنا به گفته مسوولان استانی، کردستان روی ریل توسعه قرار گرفته چرا نباید شاخصه‌های توسعه آن ارتقا یابد و نرخ تورم در آن پایین بیاید.

کردستان گران‌ترین استان کشور است

وی افزود: امروز کردستان به لحاظ درآمدی کم‌درآمدترین و از نظر شاخص تورم گران‌ترین استان در کشور است و از نظر بیکاری نیز از استان‌های اول کشور است.

وی با عنوان اینکه برادری مردم برای نظام مقدس جمهوری اسلامی اثبات شده است، گفت: امروز مردم در زمینه بیکاری و اقتصاد در کردستان بسیار در مشکل هستند و برخی  آسیب‌های اجتماعی نیز از همین بیکاری و مشکلات اقتصادی منشا می‌گیرد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول